Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.
28.04.2024 9.00
Junapankkojako on toiminut raakapuun kuljetuksissa jo 80-luvun alkuvuosilta. Tuolloin pankot asennettiin ns.lavettivaunuihin, jotka olivat neliakselisia , sekä pituusmitoiltaan, että kuormatilan poikkileikkauksiltaan merkittävästi edellisia kaksiakselisia ja lyhyitä vaunumalleja kantavampia ja tilavampia. _ Sp-vaunukehityksessä oli perustana puutavarayhdistelmien kuormatilat, kantavuudet sekä puutavarakuormaimen käyttö vaunulastauksessa.
Tuolloin Sp- vaunuihin mitoiotettiin pankkovälit kolmimetrisille, tukeille ja nipuille sopivaksi. Pankoissa oli , ja on vieläkin pankonsiirron mahdollistavat ns. pika-avauskiinnikkeet. Nämä kiinnikkeet huomattiin jo alkuvuosina turhiksi, koskan vaunujen pankkojako onnistuttiin jo alkuvaiheessa (=kaksimetrisen jäätyä pois mittavalikoimasta) sovittaa siten, että sekä jastaus ja purku onnistui kaikissa olosuhteissa ilman pankkojen hankalaa siirtelyä.- Tästä saatujen kokemusten perusteella seuraavat alustapitäen terminaalitoiminnoille räätälöidyt Snp- vaunut vaunumallit ovat lastattavissa ja purettavissa ilman pankkoja rasittavaa siirtelyä ja purkukin onnistuu kaikilla purkukonetyypeillä. Lastauksena on pääosin terminaalikoneet ja pankot ovat aina asennettut vakio paikoilleen täysin kiinteästi.XXhj.28.4.2024
Ps. Muuttuuko raakapuuvaunujen pankot ja etuseinät sekä lastauksen, ja purun muutkin kosketuspinnat muovittomiksi, jo lähiaikoina???
|