Puutavarapankkojen tolppien vahvistaminen rasittaa runkoja.

23.04.2021 8.04

P1014953.JPG



Tolppakorkeuksien kasvu on asettanut puutavarapankkojen valmistajat monitahoisen kehitysvaateen eteen. Asetus 940 määritteli pankkojen lujuusvaatimuksien perustat.Tämä asetus tehtiin 1980 luvun pankkovaatimuksien ohjaamina. Tuolloin pankkorunkoleveys oli 2.50m ja tolppapituudet 2.60m. Nyt pankkorungot ovat 2.55m ja 2.60m leveitä 80 cm ja lisäkuormaa ylös 80 luvun kuorman päälle nelisen tonnia. - Uudet kuormatilamääräykset noudattavat pääosin asetuksen 940 linjaa.

Pankkojen lujuusvaatimukset kasvaneet yli kaksinkertaisiksi.

P1015236.JPG

Kokonaispainomuutokset ja nippupituuksien kasvu kaksimetrisestä kolmimetriseen ja pitempiin on kasvattanut pankkorasituksia vähintään kaksinkertaisiksi. Tämä on tuonut lujitustarpeen pankkojen tolppien ja myös pankkorunkojen osalle. Lujuuden lisäys näkyy pankkomarkkinoilla kuuden, seitsemän, kahdeksan ,kymmenen,jopa yli 11 tonnin  lujuusluokkina. Vanha nelitonninen "Alukarikka" on historiaa ja viisi- ja kuusitonnisetkin pankot murentuvat käytössä liian nopeasti.

Lisävahvikkeet tolpissa ja rungossa keinotekoinen apu.



Helppo ja yksinkertainen, mutta kestämätön apu on paikata lujuusmuutoksien kasvua erilaisilla lisävahvikkeilla. Tällaisia ovat ulkopuoliset lattavahvikkeet ja sisäputket terästolpissa ja alumiinitolppien vahvikkeina yleistyneet tolpan sisälle asennetut tukiprofiilit.

Tolppien vahvistaminen ei riitä , -päinvastoin.



Yksinkertaisesti ajateltuna , - kun tolppa taipuu, vahvistetaan tolppaa. Näin on nyt vallan monen pankkomallin osalla tehtykin, ja se alkaakin näkyä jo nyt tolppien kiinnityksissä sekä  pankkorunkovaurioina. - Tolpat löystyvät pankkorunkojen holkeista, vaurioita holkeissa ja pankkorunkojen katkeemisia sekä lopuksi kiinnikevauriot. Pankkot on pakko lopulta alusta alkaen uusiksi, kun kierre jatkuu ja jatkuu. 

Viisitonniset alumiinipankot alimittaisia ja turvattomia.

V__4359.jpgViisitonninen, jopa kuusitonninen ,- ja seitsemäntonninenkin alumiinipankko on nykyolosuhteissa monesti alimittainen ja turvaton. Tolpat ja pankkorungot katkeilevat käytössä uusilla painoilla ja kuormakorkeuksilla ajettaessa. Tolppavahvistamisien ohella on kiinnitettävä huomiota myös pankkorunkojen kasvaneisiin rasituksiin.


Ongelmat kertautuvat myös teräspankoissa.



Yhdeksänkymmentäluvun "SisuForest"-tyyppiset hyväksi todetut pankkomallit ovat nekin tulossa tiensä päähän. Pankkoja on alkuperäisestä mallista matkalla kevennetty ja nyt ne vaativat parin-, kolmenkymmenen sentin lisäjatkon tolppiin, jota pankkorakenne ei kestä ilman kokonaisvaltaista muutosta. Käytettyjen pankkojen tolppia voidaan lyhentää yläpäästä turvallisesti, mutta lisäjatketta ne eivät tule kestämään.

Heikki Jokela
040 123 99 91

Ps. Nykyiset kuormakorkeudet ja tonnistot vaativat pankoilta paljon. Vanhojen pankkomallien vahvistus putkin ja "proteesiliitoksin" ei ole, eikä tule olemaan kestävä ja turvallinen tie!!!!

18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
19.05.2024 0.07Puutavarapankko
18.05.2024 18.00Suomessa on tietoutta, ja valmistusta, sekä aktiviteettia, siis onnistuu meiltä varmasti.
18.05.2024 17.00Onko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muuttaminen 100%:sesti muovittomaksi lainkaan mahdollista????
18.05.2024 15.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 2..
18.05.2024 13.00Muovittoman sellunkeittoon on tekniikka jo valmiina.

Siirry arkistoon »