Ilmanvastuskerroin.xxl.aero
21.11.2014 16.07
Pieni ilmanvastuskerroin on kullanarvoinen, - varsinkin puutavarayhdistelmän kuormatilassa, joka on rakenteena epäedullinen , - ikäänkuin "tuuliharava".
Ilmanvastuskerroin mitataan tuulitunnelissa, jollainen on esim. suurimmilla autotehtailla. Täysikokoisessa tuulitunnelissa ilmavirta tuotetaan puhaltimella, jota pyörittävien moottorien teho on muutamia megawatteja.
Ilmanvastuskerroin (drag coefficient) ilmoitetaan useimmiten Cd tai Cx merkinnällä. Nykyään on myös käytössä merkintä tai CxA, joka ottaa huomioon sekä ilmanvastuskertoimen että otsapinta-alan.
Ilmanvastuskertoimia:
- henkilöautot 0,19...0,40
- umpikoriset kuorma-autot 0,80...1,20
- puutavara-auto tyhjänä 1,6...2,4
- puutavara-auto kuormattuna 1,3...1,8
- lentokoneen runko noin 0,14
- pallo 0,34
- pisaranmuotoinen kappale 0,05
Mitä pienempi ilmanvastuskerroin, sitä parempi lopputulos euroina. Perinteisen puutavara-auton ilmanvastusvoimat voidaan nykytiedolla jopa puolittaa!
|