Pieni ilmanvastus tekee kulutukselle ihmeitä.xxl.aero

31.10.2023 15.00

Kun auton (henkilöauton) ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus laskee 2–3 desilitraa. – Jos joku olisi kaksi vuotta sitten sanonut, että B-sarjan kaltaisen auton ilmanvastus olisi 0.26, en olisi uskonut, Daimlerin autojen aerodynamiikasta vastaava johtaja Teddy Woll tunnustaa.

ilmanvastus_282557_400h.jpg

Lokasuojien ilmavastusohjaimet sekä vanteitten kapselit kääntävät suuren osan ilmanvastusvoimia aiheuttavista virtauksista pois pyöräkoteloista.

Edellisessä versiossa ilmanvastusta kuvaava lukuarvo oli 0.30, mutta uudessa peräti 0.04 yksikköä pienempi.

Määrä tuntuu mitättömältä, mutta käytännössä sillä on iso merkitys.

– Aina kun auton ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus moottoritienopeuksissa laskee 2–3 desilitraa, Woll vertaa.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä eco-paketti, jolla cd-arvo putoaa 0.24:ään.

Perän muoto ratkaisee

Pelkästään aerodynamiikkaa parantamalla uuden Mersun kulutus moottoritienopeuksissa on litran tai ylikin pienempi kuin aikaisemmin.

Mersun aerodynaamisia oivalluksia ovat esimerkiksi uudet taustapeilit ja A-pilarit, umpinainen alustarakenne, katettu taka-akseli ja iso takaspoileri ilman jättövirtauksen ohjaamiseksi.

– Eniten ilmanvastukseen vaikuttaa perän muotoilu. Auton optimaalinen muoto oli luoti tai sukkula; sellaista vain harva haluaa, koska lastaaminen takaa vaikeutuisi.

–Tämän kokoisen ja muotoisen auton ilmanvastuskerroin voi tippua ehkä 0.17:n tasolle. Miten, sitä emme vielä tiedä, Woll sanoo.

110 kilon kevennys

Silminnähden asiastaan innostunut Woll näyttää, kuinka suuri merkitys eturenkaiden eteen lokasuojaan kiinnitetyillä ilmanohjaimilla on ilmavirtojen suuntaamiselle.

Eturenkaiden viereen jäävän ilmapyörteen leveys on niiden ansiosta korkeintaan kolmasosa aikaisemmasta.

– 0.4 yksikön parannus merkitsee käytännössä samaa kuin jos olisimme pudottaneet painosta pois 110 kiloa, Woll kertoo.

– Pieni ilmanvastus toimii kuljettajan hyväksi aina, riippumatta siitä miten taloudellisesti hän muuten ajaa. Vaikutus on jopa sitä suurempi, mitä kovempi nopeus on, Teddy Woll huomauttaa.

Turun Sanomat

KARI PITKÄNEN

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita

Siirry arkistoon »