MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä

24.04.2024 9.00
man-automation-a9-wissing-02.jpg

MANista on tullut ensimmäinen hyötyajoneuvovalmistaja, joka on lähettänyt automaattisesti ajavan kuorma-auton Saksan moottoritielle.

Noin kymmenen kilometriä A9-tietä Allershausenin ja Fürholzenin liittymien välillä ajaneen koeajorekan kyydissä olivat liittovaltion liikenneministeri Volker Wissing ja MANin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. 

MAN on ensimmäinen hyötyajoneuvojen valmistaja, joka sai Saksan moottoriteillä tapahtuvaa automaattista ajamista koskevan lain mukaisen tason 4 testiluvan. MANin mukaan pitkällä aikavälillä automaattisesti ajavien kuorma-autojen tehokas käyttö voi alentaa kokonaiskäyttökustannuksia 10-15 prosenttia. Uusi teknologia voi myös lievittää kuljettajapulaa. Yksin Saksassa on jo nyt pulaa jopa 100 000 kuorma-autonkuljettajasta. 

"Automaattisesti ajavan kuorma-auton ensimmäinen tason 4 koeajo saksalaisella moottoritiellä todistaa, että Saksa on ottanut Euroopassa johtavan aseman automaattista ajamista koskevan lain myötä." Tavoitteenamme on tulla johtavaksi automaattisen ja verkottuneen ajamisen markkina-alueeksi. Tämä päivä on virstanpylväs logistiikan kannalta Saksassa. Yhä kasvava kuljetusmäärä ja paheneva kuljettajapula ovat haaste koko yhteiskunnalle. Automaattisesti ajavat kuorma-autot voivat auttaa helpottamaan tilannetta. Lisäksi tavarakuljetusten älykäs verkottuminen tarjoaa mahdollisuuden tehostaa maanteiltä rautateille tapahtuvaa uudelleenlastausta ja vahvistaa siten ilmastoystävällisiä yhdistettyjä kuljetuksia", toteaa digitaalisista asioista ja liikenteestä vastaava liittovaltion ministeri Volker Wissing. 

Hanketta laajennetaan

Ensimmäisen automaattisesti ajavan kuorma-auton koeajoa varten Autobahn GmbH tutki MANin konseptia osana koelupahakemusta, ennen kuin liittovaltion moottoriajoneuvoliikenneviranomainen myönsi MANille virallisesti hyväksynnän huhtikuun alussa. Tulevaisuudessa Autobahn GmbH vastaa myös moottoriteiden toiminta-alueiden hyväksymisestä automaattisten ajoneuvojen sarjahyväksyntää varten. Ajoneuvon käyttäjä määrittää reitit, joilla sen automaattisella ajotoiminnolla varustettujen ajoneuvojen on määrä ajaa, ja Autobahn GmbH tarkistaa sitten, soveltuvatko nämä reitit näiden automaattisella ajotoiminnolla varustettujen ajoneuvojen käyttöön. 

MAN_autonomous.jpg

MAN, jolla on monen vuoden kehitysosaaminen automaattisen ajamisen alalla. 

MAN on edistänyt automaattista ajamista useiden vuosien ajan erilaisilla tutkimus- ja kehityshankkeilla. Vuosina 2017–2019 MAN kehitti ja testasi elektronisesti kytkettyjä kuorma-autoja DB Schenkerin kanssa yhteisessä tutkimus- ja kehityshankkeessa. Näitä erityisen turvallisia ja polttoainetehokkaita vetoautoja käytettiin yli kuuden kuukauden ajan säännöllisessä kappaletavarakuljetuksessa moottoritien A9 varrella Neufahrnin ja Nürnbergin välillä.

Vuosina 2019–2023 toteutettavassa ANITA-hankkeessa, jossa yhteistyökumppaneina olivat Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences ja Götting KG, keskityttiin automaattisen kuorma-auton täydelliseen digitaaliseen integrointiin konttikuljetusten logistiikkaprosessiin maanteiltä rautateille. Ja vuodesta 2022 lähtien MAN on työskennellyt yhdessä Autobahn GmbH:n ja muiden teollisuuden, tieteen ja teknisen testauksen kumppaneiden kanssa ATLAS-L4-hankkeessa kehittääkseen automaattisesti ajavan kuorma-auton käytettäväksi logistiikkakeskusten välisessä moottoritieliikenteessä.

Hankkeessa pannaan siis konkreettisesti täytäntöön Saksassa vuonna 2021 hyväksytty laki automaattisesta ajamisesta, joka sallii jo nyt kuljettajattoman ajamisen selkeästi määritellyillä reiteillä ja teknisessä valvonnassa. Prototyypin käytännön koeajot turvakuljettajan kanssa moottoritiellä on tarkoitus toteuttaa hankkeen lopussa. Tähän mennessä MAN on jättänyt 133 patenttihakemusta automaattisen ajamisen alalla, joista 33 on jo myönnetty. Osallistumalla @CITY-, BeIntelli- ja MINGA-hankkeisiin MAN on mukana myös kaupunkibussien automaattisen ajamisen kehittämisessä. 

19.05.2024 0.07Puutavarapankko
18.05.2024 18.00Suomessa on tietoutta, ja valmistusta, sekä aktiviteettia, siis onnistuu meiltä varmasti.
18.05.2024 17.00Onko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muuttaminen 100%:sesti muovittomaksi lainkaan mahdollista????
18.05.2024 15.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 2..
18.05.2024 13.00Muovittoman sellunkeittoon on tekniikka jo valmiina.
18.05.2024 11.00KATSO VIDEO! Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa
18.05.2024 9.00Ota ja tilaa "sinkkipankot" - niitä saa Kanadasta, ja Sumesta.
18.05.2024 7.00Terminatoreissa on moni asia tehty toisin - käyttäjän kannalta paljon viisaammin.
18.05.2024 3.00Kuumasinkitys on pinnoitteista ehdottomasti kestävin.
18.05.2024 0.07Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 1..
18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024 18.00Metsän uudistamisessa käytettävät puulajit ovat monipuolistuneet
17.05.2024 17.00Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden teippiohjeistuksen tosissaan.
17.05.2024 15.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
17.05.2024 13.00Alumiiniaika alkoi 70-luvulla
17.05.2024 12.00Ammattitaidon suomenmestaruuksista mitellään ensi viikolla Kuopiossa
17.05.2024 11.00Nostokoukkujen kourasuojaukset täysin turhia ja prosessivaarallinen sijoitus.
17.05.2024 9.00Anodisoinnin = eloksoinnin historia.
17.05.2024 7.00Valmet toimittaa paalitesterin Papresan paperitehtaalle Espanjaan
17.05.2024 3.00Alumiinipankkojen muutos muovittomiksi on äärihelppoa.
17.05.2024 0.07Miksi "tuunaus" ei ole yltänyt metsäkoneisiin???
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
16.05.2024 18.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
16.05.2024 17.00Teräksen kilpailukyvyn tuottavuudessa tekee myötöraja, kinnomoduli ja uusden tekniikan levynkäsittelytuotanto.
16.05.2024 15.00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan hukkalämpö hyötykäyttöön Loimuan kaukolämpöverkossa
16.05.2024 13.00Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella
16.05.2024 11.00Metsä Group on myynyt Venäjän tytäryhtiönsä VLP -konsernille
16.05.2024 9.00Eroon muovista?
16.05.2024 7.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
16.05.2024 3.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
16.05.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
15.05.2024 18.00Kaikki pankkoteipit ovat siis täysin turhia, ja vain riskien ja vahinkojen aiheuttajia.
15.05.2024 17.00Miksi teemme nyt TimberMaxx-Evo irtotolppaisen pankkomalliston???
15.05.2024 15.00Meillä on ongelma - se on muovimateriaalista valmistettu kuormasiteen nostokoukku.
15.05.2024 13.00Mikä mahtaa olla raakapuuketjun muovimaalin ja teippien määrä Suomen aktiivitöissä olevassa konekannassa.
15.05.2024 11.00Korrooosion hallinta on puutavarakuormatilan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.
15.05.2024 9.00Kuumasinkitys ei ole kallista, mutta se on "pitkässä juoksussa" arvokasta ja tuottavaa..
15.05.2024 7.00Muovittomien pankkojen, ja apurunkovarusteitten kehitystyö alkoi meillä Suomessa.
15.05.2024 3.00Muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja metsäteollisuudelle - elikkä sehän taitaakin vasta olla kallista.
15.05.2024 0.07Onko kuumasinkitys kallista ???
15.05.2024Kaksi korkeatasoista Terminatorkeksintöä - mutta mitä ne mahtavatkaan olla???
14.05.2024 18.00Kuumasinkittyjen XXL-pankkojen toimitusmäärät nopeassa kasvussa.
14.05.2024 17.00Raportti osoittaa: Suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita
14.05.2024 15.00Energiapuu ja -turve ovat tuomassa Suomeen jopa yli 15 000 uutta työpaikkaa.
14.05.2024 13.00XXBoxx on edullinen ja korkealaatuinen "nivel" puunajosta energiapuukuljetuksiin - ja takaisin.
14.05.2024 11.00Rototilt toteuttaa 35 miljoonan Ruotsin kruunun huippumodernin laajennusprojektin
14.05.2024 9.00XXBoxx- laitasarjapaketit palaamassa "kehiin" 2024.
14.05.2024 7.00TerraWisen pääomistajaksi tulee CapMan Special Situations
14.05.2024 3.00Energian tuonnin arvo laski 39 % vuonna 2023
14.05.2024 0.07Luken selvitys: ruoka-ala työllistää Suomessa 320 000 henkeä
13.05.2024 18.00Kumi korvaa muovia nostokoukuissa, ja triploissa, mutta muovinen liukulevy on vielä ratkaisematta.
13.05.2024 17.00Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
13.05.2024 15.00Tervetuloa Komatsu Forestin Rovaniemen palvelukeskuksen 10-vuotisjuhliin ja työnäytökseen perjantaina 17. toukokuuta
13.05.2024 13.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine Euroopassa???
13.05.2024 11.00Alumiinipinnan korroosio
13.05.2024 9.00Triplavaimentimet kasvattavat pankkojen isku-, ja värinäkestoa.
13.05.2024 7.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
13.05.2024 3.00Triplavaimennin on tukeva osa myös TimberMaxx "Evo" toimintoja.
13.05.2024 0.07"Triplavaimennin" on onnistunut tuote - kovan työn tulos ja täysin "napakymppi".
12.05.2024 18.00XXL " monitoimikiinnike " - patentoitu ja äänetön. Vuosi 2024 tuo 100%:sen muovittomuuden pankkoihimme.
12.05.2024 17.00Artikkelimme vuodelta 2013: - XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
12.05.2024 15.00Värinätesti on pankkotesteistä tärkein !!!
12.05.2024 13.00Teknotyö Oy :- Mitä kuumasinkitys on ???
12.05.2024 11.00Iisalmen lentokentän tarveselvitys: Ylä-Savon teollisuus tarvitsee hyvän saavutettavuuden
12.05.2024 9.00Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
12.05.2024 7.00Kuljetusalan ammattilaisten Vistema-päivä järjestetään Vantaalla torstaina 16. toukokuuta
12.05.2024 3.00Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
12.05.2024 0.07Onko sinkki metalli?
11.05.2024 18.00Zetanosturin "muovinsyöttö" sellunkeittoon on minimaalista.
11.05.2024 17.00Zetanostureitten markkinoilletuloa Suomessa jarruttaa edelleenkin nosturikauppiaat.
11.05.2024 15.00Dronekausi alkaa - muista lennättämisen pelisäännöt
11.05.2024 14.00Sisu oli aikoinaan puutavara-autojen ehdoton ykkönen Suomessa.
11.05.2024 13.00Mitkä ovat Zetanosturin edut - ja haitat ????
11.05.2024 11.00"Kadonneen kuormatilan metsästys"
11.05.2024 9.00Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6. - Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä
11.05.2024 7.00Wetteri on allekirjoittanut sopimuksen SANY-maansiirtokoneiden maahantuonnista ja jälleenmyynnistä
11.05.2024 3.00Eikö muovi olekkaan "myrkkyä" metsäteollisuudessa ???
11.05.2024 0.07Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
10.05.2024 17.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
10.05.2024 15.00Käytettäessä raideliikennettä tavaran kuljetuksissa ei voida aina toteuttaa tehokkuuteen pyrkimistä.
10.05.2024 13.00Omakotiliitto: Sähkön siirtomaksussa lähes kymmenkertaisia eroja
10.05.2024 11.00Auton-, ja perävaunun myyjä on usein vastuussa myöskin kaluston tuottavuustasosta.
10.05.2024 9.00Terminator-,ja TimberMaxx Evo tekniikka on "100%:sesti uutta "tila-, ja turvallisuustekniikkaa"
10.05.2024 7.00Terminator tekniikkaa :- Ääreis stopparisuositus liikuteltavissa pankoissa
10.05.2024 3.00Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
10.05.2024 0.07"Tripla"kiinnityksen kolme tärkeää ja esimerkillisen hyvin toimivaa olomuotoa".
10.05.2024Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.05.2024 18.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
09.05.2024 17.00Uudistava metsätalous etenee vauhdilla - 40 prosenttia puukaupoista Metsä Group Plus -hoitomallilla helmi?huhtikuussa
09.05.2024 15.00Di Olavi H Koskinen : - ILMASTOTALKOISSA SUOMI ON JO TEHNYT OSANSA RAAKAPUUN MAANTIEKULJETUSTEN OSALTA:
09.05.2024 13.00Sähköautot: Alankomaissa, Ranskassa ja Saksassa - on lähes kaksi kolmasosaa kaikista EU:n julkisista latauspisteistä.
09.05.2024 12.00TimberMaxx tolppaholkki sai tulikasteensa kaikilla pankkomateriaaleilla.
09.05.2024 11.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
09.05.2024 9.00Kannattaa tutustua :- Ohessa on kaksi taulukkoa; toinen XXL:lle ja toinen ALUlle. Näistä ilmenee pankko pankolta vertailupankkojen (0 - 12) vaikutus polttoaineenkulutukseen tavoitenopeuksilla 60, 70, 80, 90 ja 100 km/h.
09.05.2024 7.00Traktoreiden rengas- ja vannemuutoksia selkeytetään
09.05.2024 3.00IVECOn uudet turvajärjestelmät pelastavat henkiä
09.05.2024 0.07Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
09.05.2024"Kadonneeb kuormatilan metsästys

Näytä lisää »