– Pääteillä liian heikkoja siltoja on kymmenkunta, seututeillä kuutisen kappaletta ja loput ovat alemmalla tieverkolla, laskee Liikenneviraston ylijohtaja Raimo Tapio.
Hallitus kompensoi rikkidirektiivin vaikutuksia teollisuudelle sallimalla nykyistä suuremmat rekat Suomen teille. Ehkä jo kesällä nykyistä parikymmentä senttiä korkeammat ja jopa 76 tonnia painavat autot pääsevät liikenteeseen
Sekin on vielä arvailujen varassa, kuinka hyvin kaupunkien kadut kestävät painavampia rekkoja.
– Katuverkko on täysin oma kysymyksensä. Siitä meillä ei ole nyt tietoa. Yhdessä Kuntaliiton kanssa selvitämme asiaa, kertoo Raimo Tapio.
Kuljetusyrittäjät haluaisivat ennen investointipäätösten tekemistä tarkempaa tietoa siitä, missä jättirekoilla voi ajaa.
– Kyllä se haittaa, kun tarkkaa tietoa ei ole. Ei voi ajatella, että yritykset laittavat isot inevestoinnit kiinni ja sitten olisi käsissä kalustoa, jolla ei pysty kaikkialla ajamaan tai pahimmillaan ei ollenkaan. Se olisi karmea tilanne, sanoo logistiikkapäällikkö Sakari Backlund Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry: stä.
Raha ei riitä tarvittaviin kunnostuksiin
Rahaa tieverkoston kunnostuksiin on niukasti. Hallituksen lupaamat 55 miljoonaa euroa neljässä vuodessa riittävät vain neljäsosaan tarvittavista siltaremonteista. Kuljetusalan mielestä summa ei riitä alkuunkaan.
– Ei riitä missään nimessä. Se on pisara meressä, ikävä kyllä. Tarvitaan valtavasti lisää rahaa, vaatii Sakari Backlund.
Liikennevirasto lupaa edetä kunnostuksissa elinkeinoelämän toiveiden mukaan.
–Yritämme yhdessä elinkeinoelämän kanssa selvittää, missä päin he ensimmäiseksi haluavat ruveta käyttämään uutta kalustoa. Priorisoidaan korjaustarpeita sen mukaan. Raha on tietenkin tärkeää, mutta kyllä me nykyisilläkin määrärahoilla joitakin reittejä pystytään avaamaan, arvioi Raimo Tapio.
Kuljetusala asettaa tavoitteeksi koko tieverkoston kunnostamisen.
– Kyllä lähtökohta pitäisi olla se, että koko valtakunnan tieverkostolla pystytään käyttämään uutta kalustoa. Se on selvä tavoite, linjaa Sakari Backlund.
Liikennevirasto toppuuttelee.
– Siihen menee vuosia ennenkuin kaikkialla pääsee ajamaan painavammilla rekoilla. Kaikilla teillä ei ehkä pääse koskaan. Ei ole tarkoituksenmukaistakaan mennä näin isoilla autoilla joka paikkaan, sanoo Raimo Tapio.
Kesällä liikennevirasto asettaa 300 sillalle uudet rajoitusmerkit. Varsinaisiin korjauksiin päästään vasta ensi vuoden puolella.