Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa (21.03.2025)
Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo 255. perjantaina peräkkäin tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreimmat kuulumiset. Tämän..

Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt (09.03.2025)
LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen uusi  Järkälemäinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti 1/2025 on ilmestynyt. KLIKKAA TÄSTÄ JA LUE 244 SIVUA ASIAA! Lähetä..

2025 - Puukäärmeen vuosi . (01.01.2025)
Kiinalaisen uudenvuoden ensimmäinen päivä alkaa uuden kuun aikaan, joka saapuu 29. tammikuuta 2025: -Kun jätämme hyvästit vuoden 2024 lohikäärmeen vuodelle, on..

??UUTISET--UUTISET?? (01.01.2025)
Julkaisemme päivittäin uutisia klo. :   00.07, 03.00, 07.00, 09,00, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00 ja 18.00 UUTISET!!!???!!!UUTISET ??????????????????????? ???????????????????????..

Johtuuko hurja turhien roiskeläppien määrä vain mainonnasta. (24.03.2025 12.00)
Puutavarayhdistelmässä on lähes poikkeuksetta roiskeläppiä , niin pirkiä-, kuin pätkiäkin vähintään runsaasti yli lain vaatiman tarpeen. - Mutta mistäpä tämä johtuu..

Mikä merkitys aerodynamiikalla on raakapuu yhdistelmän tuottavuuteen ja turvallisuuteen.. (24.03.2025 12.00)
Oletko tietoinen raakapuu yhdistelmän optimoidun aerodynamiikan tuomasta hyödystä kuljetusten tuottavuuteenj, ja liikenneturvallisuuteen. - Lisäksi optimointi helpottaa..

Nippuväleistä löytyy rahaa !!! (24.03.2025 11.00)
Puutavarayhdistelmässä on kaksi täysin toisestaan poikkeavaa aeromuotoa- tyhjä ja täysi. Tyhjän yhdistelmän ilmanvastusvoimat riippuvat valituista varusteista ja..

Junavaunujen pankkovälit ovat edulliset, mutta vaunun pituus tuo lisäkuluja aerodynamiikasta. (24.03.2025 9.00)
Puutavaravaunujen pankkovälit ovat erinomaiset, mutta itse vaunun pituus tuo lisää ilmanvastusta ylimääräisen pituutensa vuoksi. - Isot ilmavälit kaventavat kilpailukykyä..

Puutavarayhdistelmämme suomalaiseen etu junavaunuun verrattaessa on haluttaessa nippuvälin minimointi. (24.03.2025 8.00)
Suomalainen raakapuujärjestelmä mahdollistaa maantieliikenteen raakapuuyhdistelmiemme kehittämisen ilmavastuksiensa, ja loiskuormensa ojalta paljonkinn raakapuuvaunuja..

Tiesitkö että ...?!? (24.03.2025 7.00)
Tiesitkö, että puutavarayhdistelmän kuormaus vaikuttaa kuormattuna ajon ilmavastusvoimiin. Mitä korkeammat niput, sitä suurempi on vastusvoima ja mitä suuremmat..

Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja??? (24.03.2025 3.00)
Puutavarayhdistelmän kuormassa on yleensä kolmesta viiteen nippuväliä. Jokainen aiheuttaa ilmanvastusta ja alipainepyörteilyä - mitä suuremmat välit, sitä enemmän..

Kuormansidonta ja sen varmistus sekä kuorman merkitseminen . (24.03.2025 0.07)
Kuorman varmistaminen 1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua..

Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle. (23.03.2025 20.00)
Kuormatussa yhdistelmässä on mahdollista pienentää polttoainekuluja nippujen sioittelulla ja minimoimalla nippuvälejä. Eroja löytyy myös eri katkontapituuksilla..

Nippuvälitulot saa kaapattua vaikkapa heti tänään, ja ilman euronkaan kalustoinventointeja. (23.03.2025 19.00)
  Nippuvälien hyödynnys tuloiksi ja turvallisuudeksi ei ole rahasta kiinni. Nippuvälit voi hyödyntää lisätuloiksi heti, tulos näkyy jo seuraavien polttoainelaskujen..

"Sudenkuoppien= omatoimiset korjausmahdollisuudet. (23.03.2025 18.00)
Sudenkuoppien korjausta on mahdollista tehdä omatoimisesti,ja aivan itse. Helpoin aloitus löytyy yhdistelmän pitlistä roiskeläpistä. Näille olen antanut niitä kuvaavan..

"Sudenkuoppien" parannus-/=korjauskeinot - 1.. (23.03.2025 17.00)
Sudenkuoppien hukka-ominaisuudet vaativat korjausta pääosin (=poikkeuksetta) kaikkien raakapuu ajojen, ja yhdistelmien osalta. Hukka ominaisuudet keskittyvät sekä..

Sudenkuoppa 3b. (23.03.2025 15.00)
Sudenkuoppa 3b.  = Yhdistelmän kuormavalvonta Yhdistelmän kuormavavonta on raakapuun maantiekuljetusten kannalta yksi kaikkien tärkeimmistä , ja vaativimmistakin..

Sudenkuoppa 2b. (23.03.2025 13.00)
Sudenkuoppa 2b.  = yhdistelmän kuormaus. Edullisella yhdistemän kuormauksella on mahdollista tehostaa kahta ääritärkeää raakapuukuorman ominaisuutta = tuottavuutta..

Tuotantomenetelmät ja raaka-aineen vanhakantaisuus alumiinipankkojen harmina, muovittomuus apuna. (23.03.2025 11.00)
Alumiinipankkojen edullisuus tuli 1976 niitten keveydestä ja profiilitekniikasta. Lisäksi etuna on ruostumattomuus , jonka ansiosta alumiinipankot on nyt erittäinkin..

Metsäkoneitten kuormatilojen muuttaminen muovittomaksi on nopeaa ja helppoa. (23.03.2025 9.00)
Kriittisimpiä muovipintoja ovat pankot, etuseinä ja nosturikoura. Näitten muutos on osien valmistusvaiheessa todella helppoa ja nopeaa, ja sitä tukee Suomen metalliteollisuuden..

Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä". (23.03.2025 7.00)
  Raakapuunipun sidonnan ohjeenmukainen vaatimustaso eteenpäin on kova - 10 m/s2. Vertailukohtana voidaan pitää kovimpia jarrutustehoja, jotka nykykalustolla ovat..

Sudenkuoppa 1b. (23.03.2025 3.00)
Sudenkuoppa 1b. =Yhsistelmän varusteet Oikeaoppinen yhdistelmän kuorma oikeaoppisilla varusteilla pysyy mukana kaikkine puineen normaaliajossa, jopa lähes ilman..

Raakapuu yhdistelmän nippusidonnan kolme vaarallista, ja kallista "suden kuoppaa": 1b, 2n, ja 3b (23.03.2025 0.07)
Sudenkuoppa 1b.klo 03.00 =Yhsistelmän varusteet. Sudenkuoppa 2b. klo 07.00 = yhdistelmän kuormaus. Sudenkuoppa 3b.klo 09.00 = Yhdistelmän kuormavalvonta

Sudenkuoppa 3a. (22.03.2025 20.00)
Sudenkuoppa 3a. = Yhdistelmän kuormavalvonta Raakapuu yhdistelmän kuormavalvonta on selvästi hakoteillä, ja on sekin, että kenelleppä se mahtaa ensisijaisesti kuulua..

Sudenkuoppa 2a. (22.03.2025 19.00)
Sudenkuoppa 2a.  Yhdistelmän kuormaus Yhdistelmän kuormauksessa tehdään yleisesti moniakin nippusidonnan laittomaksi, ja liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin..

Sudenkuoppa 1a. (22.03.2025 18.00)
Sudenkuoppa 1a.  Yhdistelmän kuormaus Yhdistelmän kuormauksessa tehdään yleisesti moniakin nippusidonnan laittomaksi, ja liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin..

Raakapuu yhdistelmän nippusidonnan kolme vaarallista, ja kallista "suden kuoppaa" ??!!?? (22.03.2025 17.00)
Sudenkuoppa 1. =Yhsistelmän varusteet. Sudenkuoppa 2.  = yhdistelmän kuormaus. Sudenkuoppa 3. = Yhdistelmän kuormavalvonta

Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus (22.03.2025 16.00)
Ilmavirtauksen suuntaus tehdään kappaleen muotoilulla ja ilmanohjaimilla.Ilmavirataa suuntaamalla pyritään täyttämään alipaineisia likaakerääviä ja polttoainekulutusta..

Onko laillinen ja "pomminvarma" raakapuukuorman nippujen sidonta lainkaan toteutettavissa. (22.03.2025 15.00)
Vaatimus: - Raakapuu yhdistelmän kuorma ei saa aiheuttaa vaaratilannetta kanssaliikenteelle, eikä jalankulkijoille kuljetuksen aikana , eikä yhdistelmän maksimaalisen..

Historiaa = etuseinistä .: - "TimberMaxx QC etuseinäuutuus mallistomme : - Kevyin ja kestävä". (22.03.2025 14.00)
TimberMaxx XXL paketin kevyin etuseinä on mallimerkinnältään QC. QC on yli 30 kg alumiinivaihtoehtoa kevyempi. TimberMaxx apurunkovarustepaketti kehittyy jatkuvasti..

Onko nippusidonnan liikenneturvallisuus sinulle ykkösasia ?!!? (22.03.2025 13.00)
Raakapuu yhdistelmässä on kaikista muista yhdistelmistä poikkeavaa itse kuorman turvallisuus, ja pysyvyys. - Siiheb vaikuttaa varusteet, ja niitten oikeaoppinen..

KUORMAKORIEN JA KUORMAN VARMISTAMISEN MÄÄRÄYKSET MUUTTUIVAT HUHTIKUUSSA 2021. (22.03.2025 12.21)
  Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antoi 21.12.2020 uuden määräyksen kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta. Se sisältää tekniset vaatimukset..

Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji. (22.03.2025 11.00)
Puutavaran ajon tuottavuuteen, ja turvallisuuteen vaikuttaa aina ensisijaisest kuormaaja, ja kuljettaja, mutta välineillä on puutavarayhdistelmässä lopulta , ja..

Mitkä ovat painoerojen ääripäät: - 1. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla, ja ilman kuormainta. (22.03.2025 9.00)
1. Vetoauto hydraulinosturivarusteilla. Neliakselisten puutavara-autojen katsastus  painojen painohaarukka on hieman alle 13 tonnista hieman yli 15 tonniin. -..

Artikkelimme 11 vuoden takaa: "Nosturin mukanakuljetus saattaa lisääntyä, mutta koska se on viisasta" ? (22.03.2025 7.00)
Kokonaispainokorotukset tuo mukanaan löysää tilaa nosturille, - se näkyy vasinkin 76 tonnin painoluokassa ja kantavuutta on usein jopa "liikaakin". Kuormatila onkin laskutuspainon..

Puutaavarayhdistelmämme "sudenkuoppana" on edelleenkin hyvin yleinen yhdistelmän palasteltuna hankinta. (22.03.2025 3.00)
Suomalaisen 76-tonnisen kuormaajallisen yhdistelmän veturin  rakenne koostuu auto alustasta , sen päällirakenteesta pankkoineen , hydrauliikkapaketista, nosturista..

Kevennys. kuormatilakasvatus, ja aeromuotoilu tuovat uskomattomat lisäansioat:-76-tonnisen kuormaimellisen yhdistelmän muutoksista. (22.03.2025 0.07)
Puunajossa välinevalinnoilla on suuri merkitys kantavuuteen, kuormatilakokoon, ja jopa ilmavastuksiinkin. Kaikilta muilta osin tasavertaisissa kuljetus suoritteissa..

Älä aja miinaan yhdistelmäkevennyksissä. (21.03.2025 18.00)
Nyt kun yhdistelmien keventäminen on tulossa enempi välttämättömäksi, palaa herkästi ajatukset 79/80 luvuille, ja alumiiniin. - Tuossa piilee kuitenkin kallis harha..

Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä + lisäspua myös aerodynamiikasta. (21.03.2025 17.00)
Aina kun puhutaan puutavarayhdistelmien painosäästöistä , ajatuksissa on pankot ja alumiini. Se olikin totta, mutta vain 70/80 kuvuilla. Tuolloin laukaistava teräspankko..

Alumiinin käyttö raakapuun korjuu-, ja kuljetusvälineissä. (21.03.2025 15.00)
Alumiinin käyttö raakapuun kuljetuskaluston kuormatiloinaon tässä muodossa tulevaisuuden historiaa, ja enempi tuuninkia , kuin tuottavuutta ja turvallisuutta.- Sen..

"Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa" : - Ylivoimainen sisäleveys. (21.03.2025 13.00)
Terminatoreitten ylivoimaisen suuri sisäleveys tuo käyttöjilleen sekin kuormatilaa = rahaa. Sisäleveys muofostuu tolppien optimoidusta kapeudesta ja tarkkaan suunnitellusta..

Miksi päädyimme lujiin ja ultralujiin TimberMaxx projektin ohjaamana ??? (21.03.2025 11.00)
TimberMaxx - projektissa oli nuo kulme putavaravarusteluun mahdollista raaka-ainetta materiaalivaihtoehtoina: "Alumiini ja rosteri , sekä lujat teräkset". Alumiini..

Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, sekä tuottavuudestakin on tekniikan historiaa. (21.03.2025 9.00)
Kun aloitin alumiinipankkojen, ja apurunkojen valmistuksen, oli teräs kolmeseiskaa, ja alumiini kolmeseiskaa. Kun alumiini antoi profilointitekniikan, ja suurempien..

Mikä on ultralujien terästen etu verrattuna alumiiniin.raakapuun korjuu-, ja kulsetusketjuissa??? (21.03.2025 7.00)
Alumiini on hyvin yleisesti käytetty materiaali maantieliikenteen kalustoissa. Sitä on poikkeuksetta laitarakenteissa  , sekä etuseinissä. Sen etuja on edullinen..

Puutavaraydistelmän etuseinä on hyvin toimivana vaikeusasteluokassa erittäin vaikea. (21.03.2025 3.00)
Puutavarayhdistelmän kaikki päällivarusteet kaipaavat monitahoista, ja osaavaa ymmärrystä sekä hankinnassa, mutta ennen sitä etenkin niitten suunnittelussa. - Keveys..

Maailman ensimmäinen 100%.:sesti muoviton pankkomallisto syntyi 2000-luvun alkuvuosina. (21.03.2025 0.07)
Puutavarapankko on  pääosin  raakapuun kuljetuksissa käytetty lavarakenne. Pankkoja on oltava vähintään kaksi kappaletta puutavaranippua kohden. Pankon lujuusluokka..

Puutavarapankko (20.03.2025 18.00)
Puutavarapankko on  pääosin  raakapuun kuljetuksissa käytetty lavarakenne. Pankkoja on oltava vähintään kaksi kappaletta puutavaranippua kohden. Pankon lujuusluokka..

Alumiini (20.03.2025 17.00)
Alumiini on alkuaineiden jaksollisen järjestelmän kolmanteen jaksoon ja 13. ryhmään (eli kolmanteen pääryhmään) kuuluva metalli. Sen kemiallinen merkki on Al (lat..

Miksi teemme nyt myös tämän kolmen lujuusluokan irtotolppaisen " TimberMaxx Evo Zinc" irtotolppaisen pankkomalliston??? (20.03.2025 15.00)
Teimme TimberMaxx pankkomalliston jo lähes 20 vuotta sitten. Se oli tekohetkellä markkinoiotten ehdottomasti tilavin ja turvallisin irtotolppapankko.  Sen materiaalivaihtoehtoina..

Terminator XXL Evo 5 Zinc tarjoaa tuottavuutta, turvallisuutta ja puhdasta aerodynamiikkaa puutavarayhdistelmiin. (20.03.2025 13.00)
  Suomen autokannan perusjuhta kaipaa kuormatilaa, lisätuottoa ja liikenneturvallisuutta. Sitä on nyt saatavana , - ja nyt myöskin tosi edullisesti. Terminator..

20.03.2025 12.00  Nimitykset: Risto Kivistö on Riihimäen Volvo Truck Centerin uusi kuorma-automyyjä
20.03.2025 11.00  Renault Trucksin tehtaalta valmistui miljoonas kuorma-auto
20.03.2025 10.00  Nimitykset: Janne Laaksonen DAF-myyjäksi Kaakkois-Suomen alueelle
20.03.2025 9.00  Scania R460 on ATK:n Vuoden Kuorma-auto Suomessa
20.03.2025 8.00  Wetterin raskaan kaluston liiketoiminta kasvoi merkittävästi vuonna 2024
20.03.2025 7.00  Koostesivu : "Terminator/ =TimberMaxx tekniikkaa" 1-16.
20.03.2025 3.00  Aloitamme TimberMaxx Evolution pankkojen tilausten vastaanoton nyt myös Evo 5 pinotavarapankkomalleilla.
20.03.2025 0.07  Terminator-tekniikkaa :-7."Ketjupuikkarit ja nostokoukut vakiona"
19.03.2025 18.00  Terminator "Extrat" nippusidontaan = 11 kovaa Terminatoretua.
19.03.2025 17.00  Terminator-tekniikkaa : -".Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt".
19.03.2025 16.00  Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 2..
19.03.2025 15.00  Nostokoukkujen kourasuojaukset täysin turhia ja prosessivaarallinen sijoitus.
19.03.2025 13.00  Pankkojemme tuotantoon, kuljetuksiin ja käyttöön on kehitetty useita "palvelevia" keksintöjä.
19.03.2025 12.00  Eroon muovista.
19.03.2025 11.00  Muovi on myrkkyä myös Metsäteollisuudessa.
19.03.2025 9.00  Miksi "tuunaus" ei ole yltänyt metsäkoneisiin???
19.03.2025 7.00  Viides kulma suuntaa puhdasta ilmaa kuormatilan "akanvirtaan"... XXL: 11/30.
19.03.2025 3.00  Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
19.03.2025 0.07  Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
18.03.2025 18.00  Mitenkä korvataan muoviset liinakiristimet, ja nostokoukut uusin menetelmin muovittomiksi.
18.03.2025 17.00  Terminatoreitten erityis ominaisuudet 6-10.
18.03.2025 16.00  Mitä apua tuosta pitkästä roiskeläpästä on keksitty saatavan - onko tasan yhtikäs mitään ???
18.03.2025 15.00  Miten Terminatorista kehittyi "TERMINATORILUOKAN" Terminatori?
18.03.2025 14.00  "Atomipommimies" Di Jarmo Uotila kehitti aerodynamiikkaa ,sekä sidontaa, ja opetti minut alan specialistiksi.
18.03.2025 13.00  Terminator on tyyliä.cc.
18.03.2025 12.00  Kolme kovaa avustajineen , ja minä..
18.03.2025 11.00  Miksi mikään muu pankkovalmistaja ei käytä kuumasinkitystä pankoissaan, mutta pankkokiinnikkeissä ja pikkuosissa sitä löytyy poikkeuksetta - perävaunuteollisuuden sinkkaukset ovat sensijaan lähteneet kiitettävästi kasvuun.
18.03.2025 10.00  Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 35 vuotta
18.03.2025 9.00  y. - Kaksi lähes identtistä pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
18.03.2025 9.00  Tiesitkö, että :- Puutavaranipun sidonta on kuormauksen , siteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.
18.03.2025 8.00  Mietittäväksi:- Onko 5cm tolppien korkeusjako pankoissa turhan pieni.
18.03.2025 7.00  Miksi Terminatorien ja TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
18.03.2025 3.00  v. - Sinkitykselle on useita vaihtoehtoja
18.03.2025 0.07  Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta.
17.03.2025 18.00  Tiesitkö, että : - Kuumasinkitys takaa teräksen ruostumattomuuden ja nanopinnote pitää huolen ulkonäöstä sekä puhdistuvuudesta.
17.03.2025 17.00  VTT kehitti tehokkaan ja ympäristöystävällisen pinnoitusmenetelmän - Sooli-geelipinnoitteilla lisäarvoa metallituotteille /-vuodelta 2010
17.03.2025 16.00  Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
17.03.2025 15.00  Kuumasinkitys
17.03.2025 13.00  Sinkki.
17.03.2025 11.00  Terminatoreitten varastointikäytäntömme järkiperäistyy kevään 2025 aikana.
17.03.2025 10.20  Puutavarapankkojen lujuusluokkakohtaiset erot minimaalisia , yhdistelmissä kuitenkin tuhansien kilojen painoeroja.
17.03.2025 9.00  Ponssen vuosi 2024: Haasteita ja kasvun mahdollisuuksia
17.03.2025 7.00  Energiapuun maantiekuljetusten kilpailukyky paranee
17.03.2025 3.00  Olimme 2004-2012 muovittomuuskehityksen ykkösmaa, mutta sitten Kanada ja Saksa ajoivat yllättäen "umpihangesta" ohitsemme.
17.03.2025 0.07  Artikkelimme vuodelta 2014: - Näin syntyi teräsinnovaatio Ruukin suojeluksessa
16.03.2025 18.45  "Paluu tulevaisuuteen 8." : - 2000-luvun alussa testasimme kaikki mahdolliset raakapuuyhdistelmään soveltuvat raaka-aineet, sekä niitten pinnoitteet.
16.03.2025 17.00  Teräksisissä jäljitelmäpankoissa on "rautahammastus" pankkorungoissa ja tolpissa "viides kulma".
16.03.2025 16.00  Ajatko sinäkin "jäljitelmäpankoilla" !!??!!
16.03.2025 15.00  Kantojen esimurskaus tulee ryminällä - vuodelta 2011
16.03.2025 14.00  Taimikoko 150-200 cm, 7 l astiataimi