Uutiset (päivittyy 24h/vrk)

KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa (31.10.2025)
Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo yli 5 vuoden ajan – nyt 287. perjantaina peräkkäin tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan..

??UUTISET--UUTISET?? (27.09.2025)
Julkaisemme päivittäin uutisia klo. :   00.07, 03.00, 07.00, 09,00, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00 ja 18.00" XXL aeroXXL CE XXL Evo   €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€..

LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa (02.09.2025)
Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti tarjoaa 148-sivua todella mielenkiintoista kuljetus, koneurakointi ja metsäalan asiaa! KLIKKAA TÄSTÄ JA LUE LEHTI LUKUKONEESSA!..

Teemme edelleenkin myös muovimaalattuja pankkomallejamme. (08.11.2025 3.00)
Muovipinnotettujen XXL-pankkojemme toimitukset jatkuvat edelleenkin niin kauan, kuin valmistus on Metsäteollisuuden hyväksymää.  Kaikki maalipinnoitetut pankkomme..

Varaa nyt 100%:sesti muovittomat Evolution pankkosi , niin toimitukset ehtii vielä 2025 tilikauselle. (08.11.2025 0.07)
Olemme valmistamassa nyt mittavaa erää kiinteätolppaisia-, huipputehokkaita-, ja tuottavia, sekä Euroopan ainoita 100%:sesti muovittomia = Metsäteollisuuskelpoisia ..

Osaltaan on myöskin tapahtunut parannusta, mutta vasta aivan liian vähän. (07.11.2025 20.00)
Metsäkoneitten muovisyöttö, jäi onneksi siihen lähtöasentoonsa, kun lyijymaalit kiellettiin, ja sitäkin paljon pahemmat muovimaalit tulivat tilalle luontojemme metsäpoluilla..

Miksi metsäkoneissa ei ole pankoissa-, ja kuormatiloissa teippejä. (07.11.2025 19.00)
Muovi on ehdottpmasti kiellettyä sellunkeitossa, ja sitern myös raaka-aineissa, mitä siellä käytetään. Vahinkoja kuitenkin tulee tasaisesti, ja vahinkojen kokoluokka..

Lähdimme tosissamme muovinhävitystalkoisiin jo 2000-luvun alkuvuosina. (07.11.2025 18.00)
Testasimme kaikki metalliset muovittomat pinnotteet jo 2000-luvun alkuvuosina. Testiryhmäämme kerättiin Suomen  metallien, sekä niitten pinnotteitten erityisosaajat..

Miksi raakpuun korjuu-, ja kuljetusketjun pinnoitteet perustuvat muovituotteisin=== (07.11.2025 17.00)
    Muovi on kielletty raaka-aine luonnossa, ja se on eritttäin negatiivista jälkeä tuova sellunkeitossa. Raakapuu ketju kulkee metästä kohti sellukattilaa, osa..

"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+6.. (07.11.2025 16.00)
Wickströmin valimo opetti paljon. Totisin oppi tuli kyn kysyin valimomestarilta , missä täältä kaikki vanhat miehet ovat - vastauksena hiukka yli viisikymppinen..

Ponsselta uusia ratkaisuja tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseks - artikkelimme vuodeltai 2014. (07.11.2025 15.00)
Ponsse esittelee uusia ominaisuuksia, jotka tukevat metsäkoneenkuljettajien päivittäistä työtä ja auttavat metsäkoneyrittäjää seuraamaan kaluston kannattavuutta..

Rosteri kuuluu "tuuninkimiehille" , ei ttuottavuuden kasvatukseen. (07.11.2025 14.00)
Ruostumattomat teräkset tulivat mukaan tuohon 2000-luvun 100%:sen muovittomuuden pankkojen testaukseen. Rosteri oli houkutteleva, mutta toi testien aikana esiin..

Miksi koko metsäpään kalusto toimii ilman kuormatilojen teippauksia ja tuunauksia. (07.11.2025 13.00)
Metsäpään kalusto pärjää työssään täysin ilman teippivirityksiä ja tuuninkia.Tämä puutavaran korjuukalusto on esimerkillinen ilman turhuuden maksimointia - vain..

Mitä eroa on "tuuningilla", tuottavuudella, , ja turvallisuudella ??? (07.11.2025 12.00)
Puutavaravarustelussa on kahta eri ammattikuntaa:- Toiset keskittyvät tuuninkiin, ja toiset tuottavuuteen. Kolmas on turvallisuus, mihin siihenkin löytyy ratkaisuja..

Alumiinin käyttö raakapuun korjuu-, ja kuljetusvälineissä. (07.11.2025 11.00)
Alumiinin käyttö raakapuun kuljetuskaluston kuormatiloinaon tässä muodossa tulevaisuuden historiaa, ja enempi tuuninkia , kuin tuottavuutta ja turvallisuutta.- Sen..

Työhön-, vai "tuuninkiin". (07.11.2025 10.00)
Puutavarayhdistelmien rakentajien on viisasta yhdistelmän rakentamisen yhteydessä miettiä, että tehdäänkö auto työhön-, vaikko "tuuninkiin". - Tuuninkiauton tokikin..

Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään - ja mitä sillä haetaankaan??? (07.11.2025 8.00)
Pohjoismainen puutavarayhdistelmä on kehittynyt "kilpailukykyiseksi", ja näyttäväksi Ruotsista opituin, - ja nyt jo Härmäläisinkin ehdoin.   Yhdistelmään lisätään..

Muovittomat prosessit alkavat metsäpäästä. (07.11.2025 8.00)
Selluteollisuuden muovittomat raaka-aineet vaativat muovittomuutta myöskin raakapuun korjuuketjulta. Muoviton raaka-aine alkaa muovittomista kosketuspinnoista, ja..

Korvaavatko alumiinilokasuojat nyt vielä hyvinkin yleiset muovilokasuojat jo lähiaikoina??? (07.11.2025 7.00)
Muovi on asettanut myös kuorma-autoyhdistelmien muoviset lokasuojat poistolistoille. Mutta millä ne pystytään järkevästi korvaamaan??? Muovi on halpa, ja hapero..

Puutavarapankkojen pintakäsittelyissä on suuria eroja. (07.11.2025 3.00)
Puutavarapankkojen pintakäsittelylaaduissa on suuria eroja. Pintakäsittelyiltään parhaat materiaalit ovat alumiini ja ruostumaton teräs. Seuraavana on patinoituvat..

Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 49 vuotta , ja 39 pankkomallia sitten. (07.11.2025 0.07)
1970-luku toi alumiinin puutavara-autoihin. Keväällä 1976 suunnittelin ensimmäisen metallisen puutavarapankon - Alukarikan. Tuo malli oli tuolloin "outo lintu"..

Korkeatasoisin metallien tietotaito on vain "Ruutiukko porukalla" Suomessa - mutta onneksemme on !!! (06.11.2025 20.00)
Olimme perustajina mukana metalliteollisyyden raakapuun yhdistelmien metallien, ja niitten muovittomien pinnoitteitten kehittämisessä, ja testaamisessa jo 2000-luvun..

Miksi teemme nyt myös tämän kolmen lujuusluokan irtotolppaisen " TimberMaxx Evo Zinc" irtotolppaisen pankkomalliston??? (06.11.2025 19.00)
Teimme TimberMaxx pankkomalliston jo lähes 20 vuotta sitten. Se oli tekohetkellä markkinoiotten ehdottomasti tilavin ja turvallisin irtotolppapankko.  Sen materiaalivaihtoehtoina..

Kolme perusmetallia pinnoitteineen testattiin jo 2000-luvun alkuvuosina. (06.11.2025 18.00)
Okimme testaamassa, ja kehittämässä yhdessä suomen metallimiesten, ja metsäteollisuuden specialistien kanssa muovittomia raakapuuauton rakenteita kaikilla mahdollisilla..

Materiaalivalinta - teräksissä ja teräksissä on suuria eroja. (06.11.2025 17.00)
Puutavarapankon materiaalin oikea valinta on pankkomallin keston ja pulverimaalin pysyvyyden  kannalta yksi tärkeimmistä perustoista. Pankkomateriaalilla on puuravaranajossa..

"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+5.. (06.11.2025 16.00)
Työhaastattelijani Algot Johansson kysyi minulta, haluanko aloittaa työharjoitteluni helpoimmasra, vaikko vaikeammasta päästä.- Tähän esitin pyyntönä, että vaikeimmasta..

Materiaalivalinta - teräksissä ja alumiineissa on suuria eroja. (06.11.2025 15.00)
Puutavarapankon materiaalin oikea valinta on pankkomallin keston ja pulverimaalin pysyvyyden  kannalta yksi tärkeimmistä perustoista. Pankkomateriaalilla on puuravaranajossa..

Teräs (06.11.2025 14.00)
Teräksestä valmistettua vaijeria Viaducto La Polvorilla -terässilta, Saltan maakunnassa Argentiinassa. Teräs on yleisnimi kaikille rautavaltaisille metalliseoksille..

Vuosi 2025 on muovittoman raakapuun korjuun ja kuljetuksen varsinainen aloitusvuosi Euroopassa . (06.11.2025 11.00)
Aloitamme yhdessä yhteistyökumppaneittemme kanssa kehittää täysin muovitonta raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjua heti vuoden alusta.- Jalostamme siis tutun raakapuun..

.Pankon paino : - "Pankkokevennystä Alukarikasta Terminatoreihin ja TimberMaxeihin- kymmenien vuosien ja kymmenien pankkomallien kautta". (06.11.2025 10.00)
Ensimmäiset metalliset pankot kehitin ja toin markkinoille kesällä 1976 - nyt jo liki 50 vuotta sitten.- Alumiinista ultralujiin muovittomiin uuden muotoilun erikois..

Muovi on myrkkyä sellunkeitossa. (06.11.2025 10.00)
Muovi aiheuttaa vuosittain miljoonavahinkoja metsäteollisuuden sellunkeitossa. Kun keitokseen joutuneet muovipalaset kulkevat paperivalmistukseen , tulee laatuvirheitö..

Pankkojen muovien pysyvyydessä erittäinkin suuria eroja, mutta aina haitallisia, ja mersäteollisuudelle äärikalliita. (06.11.2025 9.00)
Eloksoidulle alumiinipinnalle lujaliimainen reaktioteippi puree kiinni, kuin "kuppa intiaan", mutta jauhemaalattu pinta tuo kovat haasteet, ja vaativan työnseurannan..

Eroon muovista? (06.11.2025 8.00)
Muovi muuntautuu moneen käyttötarkoitukseen. Aikoinaan kevyenä ja kestävänä ylistetystä materiaalista on kuitenkin tullut ongelma ihmisille ja ympäristölle. Muovin..

Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, sekä tuottavuudestakin on tekniikan historiaa. (06.11.2025 7.00)
2000-luvun alussa Suomen metalliteollisuuden ammattimiehet olivat yhdessä kehittämässä vastinetta 100%.sesti muovittomalle raakapuun maantiekuljetusten kuormatilalle..

Alumiinipankon keveys ja kilpailukyky tuottavuudessa, sekä turvallisuudessa on nykymuodossaan lopullisesti mennyttä. (06.11.2025 4.00)
2000-luvun alussa Suomen metalliteollisuuden ammattimiehet olivat yhdessä kehittämässä vastinetta 100%.sesti muovittomalle raakapuun maantiekuljetusten kuormatilalle..

Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx. (06.11.2025 0.07)
Metallien vertailut, niitten lujuuksien maksimointi, ja kestävät muovittomat pinnoitusmenetelmät olivat toimintamme kannustajina 2000-luvun alussa: - Tuolloin kokosimme..

Kuka on mielestäsi vastuussa selluteollisuudelle aiheutetuista muovituhoista. (05.11.2025 20.00)
Metsäteollisuuden muovikielto on ehdoton. Muovin tuominen tehdasaalueelle on kiellettyä, mutta vain valvonta puuttuu, ja päätös valvonnasta , sekä vastuuseen asettamisesta..

Pankkoteippaus on "turhakkeitten turhake". (05.11.2025 19.00)
Toin pankkojen teippauksen Alukarikoihin vuonna 1976. Tuolloin ei kukaan puhunyt muovin vaarallisuudesta, mutta rarpeettomiksi muoviteipit tuolloin ymmärsi jo monikin..

Mikä on ultralujien terästen etu verrattuna alumiiniin.raakapuun korjuu-, ja kulsetusketjuissa??? (05.11.2025 18.00)
Alumiini on edelleenkin  hyvin yleisesti käytetty materiaali maantieliikenteen kalustoissa. Sitä on poikkeuksetta laitarakenteissa  , sekä etuseinissä. Sen etuja..

"Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+4.. (05.11.2025 16.00)
Seuraavaksi pääsin harjoittelupaikkaan lähes kotikylälle = Vaasaan ja Wickströmin moottoritehtaalle. - Senkin työmaan takana , ja järjestelijänä oli enoni ja kummisetäni..

Mistä johtuu monien valmistajien kuumasinkitys vastaisuus??!!?? (05.11.2025 15.00)
Kuumasinkitys on osaamislaji, mikä on monelle valmistajalle uutta, ja ihmeellistää, sekä suuria tuotekehittely investointeja vaativaa. -Monasti jopa mahdotontakin..

Pitkät roiskeläpät kannattaa poistaa. (05.11.2025 14.00)
Pitkä roiskeläppä on nopea, ja helppokin poistaa puutavarayhdistelmistämme, ja muistakin kuorma-autoissa, mihin ne on valmistaja asentanut. Sen poistosta tienaa..

Puutavarayhdistelmän takasumu. ja loiskuorma. (05.11.2025 13.00)
Puutavarayhdistelmä on yksi tehokkaimmista, jopa tehokkain kuorma-autoyhdistelmä takasumun, ja loiskuorman muodostajana. Takasumu häiritsee liikenteen näkyvyyttä..

Muttta mitäpähän tuon pyrypeltin hinaaminen maksaa käyttäjälleen, sekä mitä haittoja se tuo kanssaliikenteelle??? (05.11.2025 12.00)
"Pyrypelti" on turhake joka tuo perävaunuvalmistajalle ilmaisen mainostilan, mutta sen hinaamisen kulut maksaa perävaunun käyttäjä , - ja tuulilasien muodossa  myöskin..

Onko "Pyrypelti" perävaunuteollisuutemme vuosisadan keksintö ??!!?? (05.11.2025 11.00)
Pitkä roiskeläppämalli puutavarayhdistelmän pääosin onneksi vain perävaunuissa ei toki ole Suomessa, eikä Ruotsissakaan keksitty, ja kehitetty liikennesumua tehokkaasti..

"Sudenkuoppien= omatoimiset korjausmahdollisuudet. (05.11.2025 10.00)
Sudenkuoppien korjausta on mahdollista tehdä omatoimisesti,ja aivan itse. Helpoin aloitus löytyy yhdistelmän pitlistä roiskeläpistä. Näille olen antanut niitä kuvaavan..

Mistä tuo " PYRYPELTIMME" ajautui suomeen ??? (05.11.2025 9.00)
Pitkä roiskeläppä = "PYRYPELTI" ei ole Suomalainen keksintö, mutta kuka sen keksi, ja mistä se ajautui Suomenkin perävaunuteollisuuden vakiotuotteeksi ???  Tuohonkin..

Kuorman pinta-alan koko on tärkeä tieto kuormakoon = yhdistelmän tuottavuuden määrittelyssä.( artikkeli vuodelta 2010) (05.11.2025 8.00)
Kun  poikkipinta-ala on määritelty , on kuormakoko helppo määrittää. Pankoille lastattavan puun maksimipoikkipinta-ala on ilman ylikuormausta sama, kuin pankoille..

Tolppakorkeuden kasvattamisesta ja "Terminoinnista" kuormatilan kasvua jopa kokonaisen kolmosnipun verran. (05.11.2025 7.00)
Kuvassa kuormakokoero samanmittaisilla tolpilla. Kuormatilan kasvattamiseen vaikuttaa kaksi perusasiaa, tolppamitta ja pankkojen sisäpinta-ala. Molempien maksimoinnilla..

"Kadonneen kuormatilan metsästys": - Puutavaraauton kuormatilan koko ja kuormatilatarve vaikeaa hahmottaa.puu76 - artikkeli vuodelta 2013 (05.11.2025 3.00)
Puutavara-auton ja perävaunun kuormatilan koko ja kuormatilan tarve on alan ammattilaisillekkin vaikeaa hahmottaa. Vaikeus aiheutuu monista muuttuvista tekijöistä..

05.11.2025 0.07  "Nippu lisää" , - ja pelkällä pankkojen vaihdolla! - vuodelta 2022
04.11.2025 21.02  Kertausta:- "NIPPU LISÄÄ" nykyiseen alupankko yhdistelmään - ja se onnistuukin jopa pelkällä pankkovaihdolla.
04.11.2025 15.00  Onko se kuormausmestari kilpailu ollut suurin tuho ammattitaidolle???
04.11.2025 14.00  Voiko kuormasi olla myös "pommin varmasti" turvallinen??
04.11.2025 13.00  Heti tarkoittaa jo seuraavalla kuormalla !!??!!
04.11.2025 12.00  Puutavarayhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ovat keskimäärin luokassa erittäin huono.
04.11.2025 11.00  Oletko löytänyt alumiinipankoista, ja alumiinivarusteista puunajolle viisaita ja tuottavia ratkaisuja.
04.11.2025 10.00  Olisiko viisaampaa puhua raakapuu yhdistelmän tuottavuudesta ja turvallisuudesta.
04.11.2025 9.00  Kaksi lähes identtistä pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
04.11.2025 8.00  Kuumasinkitty pankko on erittäin korkealaatuisen tiedon ja taidon näyte.
04.11.2025 7.00  Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
04.11.2025 3.00  Kuumasinkityksessä käytetään yleisesti 20 vuoden pinnoitetakuuta.
04.11.2025 0.07  Sinkitys.
03.11.2025 20.00  Onko sinkki metalli?
03.11.2025 17.00  XXL Evon muovittomuus on uuden tekniikan tulevaisuutta.
03.11.2025 16.00  "Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+3..
03.11.2025 15.00  Terminator XXL - valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
03.11.2025 14.00  Selvyydeksi:- Toimitamme myös sinkkipohjamaalattuja pulverimaalattuja pankkomalleja tarpeen mukaan, ja rahtivapaasti.
03.11.2025 13.00  Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
03.11.2025 12.00  Taulukko : Puutavarapankkojen kuormapinta-alaerot ja kuormakokoerot vertailussa .puu76
03.11.2025 11.00  Puutavarayhdistelmän "Terminointi" monessa tapauksessa edullisin ja tuottavin investointi.
03.11.2025 9.00  Hydrauliikkaöljyt testissä - valintoja kannattaa miettiä
03.11.2025 8.00  Miksi Terminatorien ja TimberMaxxien tolppien päät on tälläisei???
03.11.2025 7.00  Puutavarapankkojen kuormatilat tolppakorkeuden ja runkoleveyden mukaan.
03.11.2025 3.00  Yhdistelmän tarkan painon määrittäminen on kohtuuton vaatimus.
03.11.2025 0.07  Kolmen ranka/tukkinipun yhdistelmän kuormatilamaksimointi Terminatoreilla.
02.11.2025 19.00  Siirtoauton optimoinnin tietopohjaksi: - 68 tonninen 3+5 yhdistelmä .puu.
02.11.2025 18.00  Terminatoryhdistelmä on yhteensopiva paketti VO-junavaunujen kanssa - alumiinikuormatila on kiusallinen ja hidas.
02.11.2025 17.00  Tiesitkö, että .....???
02.11.2025 16.00  "Pankan" opit, ja kokemukset 1952 - 20??: - Tositarina 31+2..
02.11.2025 15.00  Onko aika ajanut alumiinin ohi puutavara-auton varustelussa ???
02.11.2025 14.00  Pankoissa on muitakin eroja,kuin materiaalierot. Huono tuottavuusluokka on käyttäjälleen kallein - ei yksin hankintahinta.
02.11.2025 13.00  Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
02.11.2025 12.00  Miksi kilpa-autoissa on alumiinivanteet???
02.11.2025 11.00  Miksi lentokoneitten vanteet ovat lätes poikkeuksetta alumiinia - mitä etuja sillä saavutetaan??!!??
02.11.2025 10.00  Mitä mieltä ollaan alumiinivanteista - onko ne hyödyksi, vaikko haitaksi???
02.11.2025 9.00  Mitä kuumasinkitys on?
02.11.2025 7.00  Kuumasinkitys
02.11.2025 3.00  Sinkki.
02.11.2025 0.07  Kuumasinkittyjä Evoja tuotantoon - varaa omasi!!!
01.11.2025 20.00  Onko tämäkään totta???
01.11.2025 19.00  Voiko olla tottakaan???
01.11.2025 18.00  Kannanottoni Alucarin ja Metsätranssin harhauttavaan uutisointiin: " Terminatorit laittomia - alumiinipankkoihin yhtä paljon puita laillisesti" .
01.11.2025 15.00  "SUURI KUSETUS" 2014
01.11.2025 14.00  Muistuuko vielä mitä tapahtui Maxmossa ???
01.11.2025 13.00  Maxmotestien valmistelun teki pankkoja ostava autoilija Vaasan, ja Turun väliltä.
01.11.2025 12.00  Muistuuko vielä tämä "ammattimiesten" tekemä suuri kusetus: - Tällä testillä luotiin uskoa alumiinivarusteitten kilpailukykyyn tuottavuudessa.
01.11.2025 11.00  Alucarin kuormatestihuijaus toi alumiinivarustelijoitten käyttäjille pitkän tuottavuus kapeikon, mutta tukee osaltaan teräspankkomiehiä.
01.11.2025 10.00  Onko tullut mietityksi sitäkään että ??!!??
01.11.2025 9.00  Terästen lujuusluokat ovat kehittyneet - alumiini on samoissa asemissa.