Puutavarapankkojen kuormatiloissa on tuottavuuden kannalta ratkaisevan suuria kokoeroja.Kokoerot Terminatoreihin ovat suuruusluokkaa 1 - 2 puutavarakourallista(0.4m2) / nippu.
Terminator XXL pankkomalliston kuormatilan sisäpinta-ala on irtotolppaista alumiinipankkoa yli 0.65 m2 suurempi. Käytännön kokeissa ero on ollut kaksi kourallista / nippu. |
terminator xxl 10 298 |
Pankkomalleja. |
Tältä se näyttää Terminatornipun poikkileikkaus pinta-ala alupankoilla(oik.). |
XXL pankon kuormatila on 0.85 m alupankkoa suutempi. |
Terminator XXL - ja alu 6/7 pankkojen muoto tyhjänä (tummempi) ja kuormattuna. |
Auton (vas.) ja perävaunun teräs / alu pinta-alavetailut. |
ForestKing on 1.5 cm Exteä leveämpi. Tolpan muoto korjaa eron. |
Forestking protopankko on 175 korkea = 1.5 cm Exte S6 pankkoa korkeampi. |
Exte on 1 cm Foreskingin protoa leveämpi, mutta tolppamuotoilu Forestissa kompensoi eron. |
Exten itävientimalli on madaltunut 160 mm . Tajoituksina Suomeen riittämätön tolppakorkeus = max.2950 mm. |
Terminator XXL 07 sisäleveys on selkeästi suurin. |
Minimi purkuväli Suomessa 120 -Terminatot XXL 07 125. |
Mitattu 800 mm pankkorungolta ylöspäin!! |
ForestKing runko 171 mm kiinnikkeineen.+ Liukupala. |
Pankkorunko ja kiinnike mitataan apurungon/ rungon päältä pankkorungon yläpintaan.- Huomaa n.sentin hyvitys. |
Terminator ei tarvitse nostokoukkujen kourasuojia. Viides kulma suojaa tolppaa kolhuilta ja Ruukkin ultraluja ei naarmuunnu. |
terminator xxl 7 299 |
terminator xxl 7 301 |
CE kilpi. |
Peräaunun keveys ja runkomataluus myy hyvin. |
Mataluus mitattuna 125 cm. |
Korkea kiinnikkeineen yli 20 senttinen pankkorunko syö kuormasta tolpparakenteineen 11 kuution verran laskutettavasta puutavarasta. |
Matalarunkoinen vaunu ja matalarunkoiset pankot tuovat toivottua tulosta. |
"Direktiiviteipit" |
Siinä on pojat puuta jonkinverran yhdessä nipussa!! |
kuormatilavertailu_alu_xxl_taipumaerot_kuormassa |
Perinteinen nosturi vaatii korkeammiksi muuttuneilla kuorminna 3m3-5m3 loveuksen. |
Maaliskuun alun kuormat ovat jo tapissaan. |
Matala perävaunu on varustettu Terminator XXL 07 tilapankoilla. 8 kpl pankkoja ja neljä kolmosta. |
lastauskoe_-_kuormatilavertailu_heinakuu_2014_parkano_116 |
lastauskoe_-_kuormatilavertailu_heinakuu_2014_parkano_109 |
lastauskoe_-_kuormatilavertailu_heinakuu_2014_parkano_057 |
lastauskoe_-_kuormatilavertailu_heinakuu_2014_parkano_093 |
Ammattivideo tuo lastauskokeen kaikkien nähtäville. Mielenkiintoinen paketti tulossa nettiin ja ammattilehti.fi sivuille. |
Tämä kamera videoi tauotta koko lastaustapahtuman. Pitkä leikkaamaton nettiversio . |
Hämmästyttävän suuri ero Terminatoreitten hyväksi. |
Vasemmalla on nippu, joka jäi mahtumatta Terminatoreista lastattanu Exte aluihin. |
Kertausta : Kuormavertailukoe FinnMetko 2014 työnäytösalueella, Artikkeli Metsäalan Ammattilehden Nro 5 sivulla 108. |
Kertausta : Kuormavertailukoe FinnMetko 2014 työnäytösalueella, Artikkeli Metsäalan Ammattilehden Nro 5 sivulla 108. |
p1012311 |
Molemmissa työkaluissa hevosvoimamäärät samassa luokassa. |
Tiiviiksi lastattu kuitukuorma. |
Scania V8 ja Kome sekä Kesla / Juha Lemettinen Seinäjoki. |
Scania V8 ja Kome sekä Kesla / Juha Lemettinen Seinäjoki. |
Lasti tuotiin SisuForest pankkoisella Scanialla, jossa oli nosturilovetus n.3m3. Senverran oli kokoero alupankkoihin, kun lasti siirrettiin vertailuyhdistelmän (punainen auto) alukuormatiloihin. |
"Virallisia valvojia ei ollut - rehellinen tieto tallentui videokameroille. |
Pitkään vitoseen mahtui hyvin neljä kolmosnippua- koeniput. |
Neljä pohjavarvia. |
Täysi kuorma koivukuitua siirrettiin Terminatorvaunuun. |
Punaisen alupankkoisen Scanian autoniput lastaantuivat täyteen nosturilovellisesta valkoisesta Scaniasta. |
Kuormaus vertailuautosta pitkään vitoseen. |
Matala vaunu 432cm kokonaiskorkuisena - pankot 3.20m. |
Alumiinipankkoinen 90m3 tilavuuksinen yhdistelmä oli piripintaan lastattu. |
Vasemmalla yhdistelmä, jonka koko kuorma lastataan nelinippuiseen perävaunuun. |
90 m3 (kehyskuutiota ) vaunun neljässä kolmosnipussa = aluyhdistelmän 90 m 3 kuorma. |
Tiiviimmäksikin vaunukuorman olisi saanut - rehellinen vertailukoe . |
90 m3 vaunuun ja 45 m3 autoon = iso junavaunukuorma - paukku ja pupu!!! |
Iso junavaunu täyteen yhdestä yhdistelmäkuormasta kertapaukulla!!! |
Terminatoteissa on paras aerodynamiikka sekä kuormassa,että tyhjänä. |
Irtotolppainen alupankko on kuormatilaltaan kaksi kourallista Terminatoria pienempi. |
Pankkorunko on alumiinipankossa 8 cm Terminatoria korkeampi. Vaikuttaa kuormakokoon ja ajo-ominaisuuksiin negatiivisesti. |
Tolppaholkki ja tolpan leveys, sekä korkea pankkorunkoratkaisu syövät alumiinipankkojen kuormatilaa. |
Sisäleveysero alupankon ja Terminatorin välillä on 15 senttiä Terminatorin eduksi. |
Tolpissa tukeva pulttikiinnitys ja pankkokiinnikkeeet mallia Exte M 60 runkovahvikkeella. |
Alucarilta vihdoinkin teräspankko SisuForestien kokoluokkaan. |
Terminator XXL peruskiinnikesarja. |