Puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodynaaminen muotoilu tulossa käsittelyyn.
14.05.2023 15:00
Puutavarayhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ovat nykymuodoissaan huonot, mutta vastaavasti kehitettävää ja siitä ulosmitattavaa hyötyä onkin sitten todella runsaasti. Puutavarayhdistelmän aero-ominaisuuksien kehitystyötä on tehty Suomessa johdollani jo vuodesta 1985 alkaen. - EU:n asettamat aerovaatimukset ovat herättäneet asian vakavamman käsittelyn ajankohtaiseksi ja puutavara-autokin on saanut oman asiaan alustavasti keskittyvän aerokehitysryhmän nyt myös Ruotsiin.
Polttoaine ja päästöt.

Euroopan unioni asetti kuorma-autovalmistajille velvoitteen pienentää kuorma-autojen polttoainekuluja ja päästöjä yhdistelmien aerodynaamisia ominaisuuksia parantamalla.
Likakuorma ja lumikuorma.

Epäonnistunut aerodynaaminen muotoilu tekee "akanvirtoja", jotka keräävät yhdistelmän rakenteisiin lunta,hekkaa, savea ja pölyä. Kerääntynyt loiskuorma on merkittävä kuluerä ja sen pienentäminen aerodynamisella oikeaoppisella muotoilulla on toteutettavissa. Loiskuorman pienentämisestä saatavissa oleva hyötykuormalisä tuntuva.
Liikenneturvallisuus

Puutavarayhdistelmän aerodynamiikka on nykymuodossaan myös liikenneturvallisuuden kannalta erittäinkin huono sekä kuormattuna-, että ennenkaikkea tyhjänäajossa.Runsaat alipainepinnat nostavat maantiestä pölyä, lunta tai vesisumua , joka aiheuttaa näkyvyyshaittoja kanssaliikenteelle. Vesisumua pyritään poistamaan puutavarayhdistelmiin pakollisiksi tulleilla lokasuoja/roiskeläppäkeräimillä, mutta se ei tuo haettua parannusta puutavara-auton liikennepölyyn eikä myöskään sumuun.- Puutavarayhdistelmä on nykymuodossaan kaikista yhdistelmämalleista aerodynamiikaltaan, ja "liikennesumun" muodostamiseltaan selkeästi huonoin.XXhj.14.5.2023

Heikki Jokela 050 4129 024
|