Puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodynaaminen muotoilu tulossa käsittelyyn.

10.10.2025 15.00


Kesällä vähemmän


Talvella monikertaisesti enemmän.

Puutavarayhdistelmän aerodynaamiset
ominaisuudet ovat nykymuodoissaan joskus joa  erittäinkin huonot, mutta vastaavasti kehitettävää ja siitä ulosmitattavaa hyötyä onkin sitten todella runsaasti.

Saksasta tuo

Puutavarayhdistelmän aero- ominaisuuksien kehitystyötä on tehty Suomessa johdollani aktiivisesti jo vuodesta 1985 alkaen. - Samalla EU:n asettamat aerovaatimukset ovat herättäneet asian kattavanpaan ja vakavampaan  käsittelyyn sekä ajankohtaiseksi. 

Tuotsissakin testailtiin, ja ammattitaidolla. mutta tuotannossa se ei näy.

Puutavarayhdidtelmäkin  sai  viisi vuotta sitten aivan oman ,mutta vain tilapäisesti asiaan  keskittyvän ja yhdistelmän aero-ominaisuuksia testaavan kehitysryhmän yllättäen myös Ruotsiin .

Polttoaine ja päästöt.

https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1652359657077_2_small.jpg


Euroopan unioni asetti kuorma-autovalmistajille velvoitteen pienentää kuorma-autojen polttoainekuluja ja päästöjä yhdistelmien aerodynaamisia ominaisuuksia parantamalla.

Lika- ja lumikuorma (=loiskuorma).



Epäonnistunut aerodynaaminen muotoilu tekee "akanvirtoja", jotka keräävät yhdistelmän rakenteisiin lunta,hekkaa, savea ja pölyä. Tämä ajon aikana erääntynyt loiskuorma on aina  merkittävä kuluerä ja sen pienentäminen aerodynamisella oikeaoppisella muotoilulla on myöskin aina toteutettavissa. Loiskuorman pienentämisestä saatavissa oleva  hyötykuormalisä yllättävankin suuri = 300kg - 3000kg , pahimmillaan jopa 4000kg-5000kg..

Liikenneturvallisuus kaupan päällisenä.

https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1650995583598_1_small.jpg

Puutavarayhdistelmän aerodynamiikka on nykymuodossaan myös liikenneturvallisuuden kannalta erittäinkin huono sekä kuormattuna-, että ennenkaikkea tyhjänäajossa.Runsaat alipainepinnat nostavat maantiestä pölyä, lunta tai vesisumua , joka aiheuttaa näkyvyyshaittoja kanssaliikenteelle.



Vesisumua pyritään poistamaan puutavarayhdistelmiin pakollisiksi tulleilla  lokasuoja/roiskeläppäkeräimillä, mutta se ei tuo haettua parannusta puutavara-auton liikennepölyyn eikä myöskään  sumuun. - Puutavarayhdistelmä on nykymuodossaan kaikista yhdistelmämalleista aerodynamiikaltaan, ja "liikennesumun" muodostamiseltaan kaikista kuorma-autoyhdistelmistä selkeästi .- ja ehdottomasti myöskin se huonoin.XXhj.10.10.2025

Heikki Jokela
 Asiantuntija
050 4129 024

========================

Lisätietoja 24/7 toimituksistamme:
Heikki 050 4129 024
Markku 0400 148 584
Esko 040 5153716
========================
08.11.2025KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
09.11.2025 14.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
09.11.2025 13.00Rautapankko ruostuu, mutta Terminatorit ja TimberMaxxit ovat ruostumattomia....
09.11.2025 12.00Kuumasinkitys on vaativa ja korkeatasoinenn osaamis-, ja vastuullisuuslaji.
09.11.2025 11.00Roiskeläpät ja lokasuojat Kanadan malliin - onkohan meillä ammuttu reippaasti ohi maalin ???
09.11.2025 10.00Kuumasinkitys on puutavarapuolen perävaunuissa ehdottomasti pisimmällä Kanadassa.
09.11.2025 9.00Muovi on "supermyrkkyä" Metsäteollisuudessa - mutta onko muovi korvattavissa jopa paljon viisaammilla materiaaleilla.
09.11.2025 8.00Me aloitimme "muovipuhdistukset" jo 2000-luvun alkuvuosina.

Siirry arkistoon »