Pankkojen lujuusmitoitus: Liikenneministeriön asetus 940 / 1982

Share |
24.08.2017 0:07

terminator_xxl_07timbermaxx_517.jpg

10 §
Pankkojen lukumäärä ja lujuus
Pankkoja tulee olla kutakin puun tai muun vastaavan pitkän tavaran nippua kohti vähintään kaksi. Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun tolpan yläpäähän, vähintään 2 m:n korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa neljännes pankkoa kohti tulevan kuorman painosta.

11 §
Pankkorakenteet
terminator_xxl_07timbermaxx_771.jpg

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen tulee olla sellainen, että kahden peräkkäisen pankon välissä oleva nippu voidaan sitoa ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin. Milloin peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

xxl_kulmahamp.jpg

Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

Neliakselinen auto 35 tonnisena.

4aks_nuppi.jpgNeliakselisen auton omapaino on luokkaa 12.000kg - 13.000 kg.  Nelikon kantavuus on ilman sallittuja toleranssiylityksia 22.000 kg - 23.000 kg ja ylityksillä 23.750 kg - 24.750 kg. Pankkojen minimi katsastus- ja käyttölujuus neljällä poikittaispankolla on 6tn-7tn (pinotavaratälli) ja kahdella pankolla (tukkitälli) varustetuissa autoissa 11tn-12.5 tn.

Viisiakselinen perävaunu.

puu76_5_akselinen_kuitukuormassa.jpg


Viisiakselisen perävaunun maksimikuorma on 36 tn-37 tn ja siinä voidaan vielä joissain tapauksissa välttävästi käyttää kahdeksan pankon asetelmassa viisitonnisia pankkoja. Kuudella pankolla ajettaessa on yksittäisen pankon lujuusluokka oltava vähintään 10-11 tonnia ja samaten neljäpankkoisena minimilujuus on hyvä olla tuo 11-12.5 tonnia. 

Kuormakorkeuden kasvu vaatii lisälujuutta.

4.jpg
Kuormakorkeudet kasvavat 20 cm - 40 cm. - Tuo kuormakorkeuden kasvu vaatii pankkorakenteilta lisälujuutta siten, että viisitonniset pankot eivät ole kestoltaan , -eikä kuusitonniset tukevuudeltaan ole enää riittävän lujia .4.4 m kuormakorkeuksilla ja 3.2 m tolppakorkeuksilla ajettaessa .

Pankkojen lujuusluokkissa on suositeltavaa uusien hankintojen yhteydessä siirtyä vähintään yhtä lujuusluokkaa tukevampiin pankkotyyppeihin. Kuormakorkeuden kasvu 40 sentillä tuplaa tolppien taipumat. Neliakselisissa autoissa rasitukset ja siten myös lujuusvaatimukset ovat kovimmat.

19.01.2019 17:27XX Magazinen 16 sivuinen nettiversio 1/ 2019 on nyt luettavissa.
15.01.2019 12:54Puutavarapankoissa irtotolppa on keskimäärin vain haitta.
12.01.2019 10:14"Triplavaimennin" on yksi parhista Terminatorkeksinnöistä.
06.01.2019 14:35Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.
06.01.2019 9:40Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
06.01.2019 7:07Mistä saisi puutavarayhdistelmälle 100.000 euroa / vuosi lisätulopotin ???
05.01.2019 22:10Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
05.01.2019 20:00Terminatoreissa ei ole " proteesiliitoksia".
03.01.2019 8:56Terminatormallisto on kasvanut kymmenvuotiaaksi ja kymmenmalliseksi tehoryhmäksi.
02.01.2019 11:00Ilmanvastuksen minimointi tuo suuret haasteet ja mahdollisuudet. - CC

Siirry arkistoon »