Pankkojen lujuusmitoitus: Liikenneministeriön asetus 940 / 1982

Share |
24.08.2017 0:07

terminator_xxl_07timbermaxx_517.jpg

10 §
Pankkojen lukumäärä ja lujuus
Pankkoja tulee olla kutakin puun tai muun vastaavan pitkän tavaran nippua kohti vähintään kaksi. Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun tolpan yläpäähän, vähintään 2 m:n korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa neljännes pankkoa kohti tulevan kuorman painosta.

11 §
Pankkorakenteet
terminator_xxl_07timbermaxx_771.jpg

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen tulee olla sellainen, että kahden peräkkäisen pankon välissä oleva nippu voidaan sitoa ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin. Milloin peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

xxl_kulmahamp.jpg

Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

Neliakselinen auto 35 tonnisena.

4aks_nuppi.jpgNeliakselisen auton omapaino on luokkaa 12.000kg - 13.000 kg.  Nelikon kantavuus on ilman sallittuja toleranssiylityksia 22.000 kg - 23.000 kg ja ylityksillä 23.750 kg - 24.750 kg. Pankkojen minimi katsastus- ja käyttölujuus neljällä poikittaispankolla on 6tn-7tn (pinotavaratälli) ja kahdella pankolla (tukkitälli) varustetuissa autoissa 11tn-12.5 tn.

Viisiakselinen perävaunu.

puu76_5_akselinen_kuitukuormassa.jpg


Viisiakselisen perävaunun maksimikuorma on 36 tn-37 tn ja siinä voidaan vielä joissain tapauksissa välttävästi käyttää kahdeksan pankon asetelmassa viisitonnisia pankkoja. Kuudella pankolla ajettaessa on yksittäisen pankon lujuusluokka oltava vähintään 10-11 tonnia ja samaten neljäpankkoisena minimilujuus on hyvä olla tuo 11-12.5 tonnia. 

Kuormakorkeuden kasvu vaatii lisälujuutta.

4.jpg
Kuormakorkeudet kasvavat 20 cm - 40 cm. - Tuo kuormakorkeuden kasvu vaatii pankkorakenteilta lisälujuutta siten, että viisitonniset pankot eivät ole kestoltaan , -eikä kuusitonniset tukevuudeltaan ole enää riittävän lujia .4.4 m kuormakorkeuksilla ja 3.2 m tolppakorkeuksilla ajettaessa .

Pankkojen lujuusluokkissa on suositeltavaa uusien hankintojen yhteydessä siirtyä vähintään yhtä lujuusluokkaa tukevampiin pankkotyyppeihin. Kuormakorkeuden kasvu 40 sentillä tuplaa tolppien taipumat. Neliakselisissa autoissa rasitukset ja siten myös lujuusvaatimukset ovat kovimmat.

05.12.2017 11:11Metsäautotiet tarvitsevat kunnossapitoa
03.12.2017 11:11Kuormatilapäivitys ja perävaunun lisäakselointi ovat yhdessä järkevä paketti.
02.12.2017 18:00Seitsemän tonnia lisälastia ja täysin uusi ilme , jopa alle 30.000 euron investoinnilla .
02.12.2017 13:00Alkuvuosi 2018 tulee olemaan 64/60 tonnisten lisätelitysten aikaa.
28.11.2017XXL CE pankkojen keskikiinnike on uusittu.
25.11.2017 9:42Terminatoreitten jäljittelijöitä ennätysmäärä - laatuerot suuria.
20.11.2017 13:14Siirtoautojen 64-,68- ja 76 tonniset "vakioyhdistelmät" - saavutetut kantavuusluokat ovat parhaissa tapauksissa 48 -, 54- ja 58 tonnia.
18.11.2017 20:54Terminatorimiesten JOKERIKORTTI on nyt tässä: - 100 kpl XXL aero 6 pankkoa joulu- tammikuun toimituksiin ja käsittämättömän edullisesti !!!
15.11.2017 16:25Terminatorista tuli maailmanlaajuinen käsite uuden tekniikan tuottavasta ja turvallisesta kuormatilasta .
09.11.2017 22:00NYT yllätämme Teidät Terminatorimiesten JOKERIKORTILLA !!!

Siirry arkistoon »