Pankkojen lujuusmitoitus: Liikenneministeriön asetus 940 / 1982

Share |
24.08.2017 0:07

terminator_xxl_07timbermaxx_517.jpg

10 §
Pankkojen lukumäärä ja lujuus
Pankkoja tulee olla kutakin puun tai muun vastaavan pitkän tavaran nippua kohti vähintään kaksi. Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun tolpan yläpäähän, vähintään 2 m:n korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa neljännes pankkoa kohti tulevan kuorman painosta.

11 §
Pankkorakenteet
terminator_xxl_07timbermaxx_771.jpg

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen tulee olla sellainen, että kahden peräkkäisen pankon välissä oleva nippu voidaan sitoa ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin. Milloin peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

xxl_kulmahamp.jpg

Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

Neliakselinen auto 35 tonnisena.

4aks_nuppi.jpgNeliakselisen auton omapaino on luokkaa 12.000kg - 13.000 kg.  Nelikon kantavuus on ilman sallittuja toleranssiylityksia 22.000 kg - 23.000 kg ja ylityksillä 23.750 kg - 24.750 kg. Pankkojen minimi katsastus- ja käyttölujuus neljällä poikittaispankolla on 6tn-7tn (pinotavaratälli) ja kahdella pankolla (tukkitälli) varustetuissa autoissa 11tn-12.5 tn.

Viisiakselinen perävaunu.

puu76_5_akselinen_kuitukuormassa.jpg


Viisiakselisen perävaunun maksimikuorma on 36 tn-37 tn ja siinä voidaan vielä joissain tapauksissa välttävästi käyttää kahdeksan pankon asetelmassa viisitonnisia pankkoja. Kuudella pankolla ajettaessa on yksittäisen pankon lujuusluokka oltava vähintään 10-11 tonnia ja samaten neljäpankkoisena minimilujuus on hyvä olla tuo 11-12.5 tonnia. 

Kuormakorkeuden kasvu vaatii lisälujuutta.

4.jpg
Kuormakorkeudet kasvavat 20 cm - 40 cm. - Tuo kuormakorkeuden kasvu vaatii pankkorakenteilta lisälujuutta siten, että viisitonniset pankot eivät ole kestoltaan , -eikä kuusitonniset tukevuudeltaan ole enää riittävän lujia .4.4 m kuormakorkeuksilla ja 3.2 m tolppakorkeuksilla ajettaessa .

Pankkojen lujuusluokkissa on suositeltavaa uusien hankintojen yhteydessä siirtyä vähintään yhtä lujuusluokkaa tukevampiin pankkotyyppeihin. Kuormakorkeuden kasvu 40 sentillä tuplaa tolppien taipumat. Neliakselisissa autoissa rasitukset ja siten myös lujuusvaatimukset ovat kovimmat.

16.08.2018 1:23Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä, mutta teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
01.08.2018Puutavarayhdistelmän kuormatilan merkitys on selkeytymässä - nyt 10 vuoden verisen ja kovan markkinointitaiston jälkeen.
25.07.2018 9:45SuperElokuu 2018 - 200 pankon toimituserä.
23.07.2018 8:44Terminator pankkomallisto on saanut "kunnian" kasvaa jäljitellyimmäksin pankkotyypiksi Suomessa .
20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020

Siirry arkistoon »