Pankkojen lujuusmitoitus: Liikenneministeriön asetus 940 / 1982
24.08.2017 0.07
10 § Pankkojen lukumäärä ja lujuus Pankkoja tulee olla kutakin puun tai muun vastaavan pitkän tavaran nippua kohti vähintään kaksi. Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun tolpan yläpäähän, vähintään 2 m:n korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa neljännes pankkoa kohti tulevan kuorman painosta.
11 § Pankkorakenteet
Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen tulee olla sellainen, että kahden peräkkäisen pankon välissä oleva nippu voidaan sitoa ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin. Milloin peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.
Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.
Neliakselinen auto 35 tonnisena.
Neliakselisen auton omapaino on luokkaa 12.000kg - 13.000 kg. Nelikon kantavuus on ilman sallittuja toleranssiylityksia 22.000 kg - 23.000 kg ja ylityksillä 23.750 kg - 24.750 kg. Pankkojen minimi katsastus- ja käyttölujuus neljällä poikittaispankolla on 6tn-7tn (pinotavaratälli) ja kahdella pankolla (tukkitälli) varustetuissa autoissa 11tn-12.5 tn.
Viisiakselinen perävaunu.
Viisiakselisen perävaunun maksimikuorma on 36 tn-37 tn ja siinä voidaan vielä joissain tapauksissa välttävästi käyttää kahdeksan pankon asetelmassa viisitonnisia pankkoja. Kuudella pankolla ajettaessa on yksittäisen pankon lujuusluokka oltava vähintään 10-11 tonnia ja samaten neljäpankkoisena minimilujuus on hyvä olla tuo 11-12.5 tonnia.
Kuormakorkeuden kasvu vaatii lisälujuutta.
Kuormakorkeudet kasvavat 20 cm - 40 cm. - Tuo kuormakorkeuden kasvu vaatii pankkorakenteilta lisälujuutta siten, että viisitonniset pankot eivät ole kestoltaan , -eikä kuusitonniset tukevuudeltaan ole enää riittävän lujia .4.4 m kuormakorkeuksilla ja 3.2 m tolppakorkeuksilla ajettaessa .
Pankkojen lujuusluokkissa on suositeltavaa uusien hankintojen yhteydessä siirtyä vähintään yhtä lujuusluokkaa tukevampiin pankkotyyppeihin. Kuormakorkeuden kasvu 40 sentillä tuplaa tolppien taipumat. Neliakselisissa autoissa rasitukset ja siten myös lujuusvaatimukset ovat kovimmat.
|