Puutavarayhdistelmän loiskuorma ja ilmanvastus kuormattuna ajossa. cc.aero
12.12.2023 13.00
Kuormattuna-ajon lumikuorman määrää voidaan pienentää puihin kertyvän lumen osalta nippuvälien pienennyksellä ja oikeilla pankkovalinnoilla.
Edullinen tolppamuotoilu ja ilmavirtojen suuntaus pienentää luminostetta aiheuttavia alipaineita ajoneuvojen sivuilta. Eri pankkomallien välillä on suuria eroja myös ilmavastuksien ja ilmavirtojen käyttäytymisen osalla.
Kuormatun yhdistelmän ilmavastusta ja lumikuomaa pystyy pienentämään nippuvälin minimoimisella.
Puutavarayhdistelmän ilmavastusarvo on kuormattuna kohtalaisen hyvä, jos sitä vertaa tyhjän yhdistelmän vastaaviin arvoihin. Ilmavastusarvoa voidaan parantaa nippuvälien pienentämisellä. Tämä on mahdollista tehdä rangalla ja tukilla perävaunussa ja kolmosella autossa ja perävaunussa. . Mitä pienemmäksi nippuvälit kuormataan , sitä pienempi on ilmanvastus ja alipaineitten nostattama lumikuorma.
Pankkomuodoilla suuri merkitys myös kuormattuna ajossa.
Pankkojen muotoilussa tulee huomioida sekä tyhnäajon- ja kuormattuna-ajon ilavastuskäyttäytymisen vaateet myös ilmavirtauksien ja ilmavastuksen osalta. Pankkorunkojen korkeus ja tolppien leveys vaikuttavat kuormakoon lisäksi myös ilmavatusarvoihin ja siten myös tuloksentekoon. Pankkojen muotoilun merkitys polttoaineenkulutukseen ja loiskuorman muodostumiseen on suurimmillaan tyhjänäajossa, mutta kuormattuna- ajossakin sen merkitys on selvästi mitattavissa.
Heikki Jokela 050 4129 024
|