Kevyitten ja matalien perävaunujen suosio on voimakkaassa kasvussa.cc.

29.05.2023 15.00

Puutavaraperävaunumarkkinoilla on nähtävissä nyt voimakas käänne kevyempiin ja runkokorkeuksiltaan matalampiin vaunutyyppeihin.Muuoksilla haetaan parempaa kannattavuutta puutavaran kuljetuksiin.


Weckmanin perinteinenkin on kevyt ja tilava.
Korkeusmitta maasta pankkorungon yläpintaan on tässä
matalarakenteisessa puutavaraperävaunussa  125 cm.
- Korkearunkoinen vaunu on alumiinipankkoineen yleisesti
140 cm - 145 cm korkea ja kuormakorkeusero 15cm-20cm !!!

Paino- ja korkeuserot yllättävän suuria.

Uusien viisiakselisten puutavaraperävaunujen omapainoissa on ääritapauksissa jopa yli 2000 kg:n erot  ja perävaunujen runkokorkeuksissa erot ovat pahimmillaan 20 senttiä. Nämä perusominaisuudet vaikuttavat lähes suoraan kuljetusten tuotto-ominaisuuksiin.

24899774_1563630090398725_5552978014346135064_n

Matala ja kevyt perävaunu tilavilla pankoilla on kilpailu-
kykyinen ja tuottava kaikissa ajo-olosuhteissa.

Painoerot.

Uusien viisiakselisten perävaunujen katsastuspainot ovat vaihdelleet välillä 6.750 kg - 9.250 kg. Ääripäitten ero on ollut siis 2.500 kg , mutta yleisemmin erot varusteiltaan saman tasoisten vaunujen välillä on luokkaa 1000 kg - 1500 kg. 

Runkokorkeuserot.

Eri varustevaihtoehtojen korkeus / kuormatilaero on kuvan mukainen.

Perävaunujen  runkokorkeuserot ovat vastaavasti olleet matalimman ja korkeimman vaunutyypin välillä 20 senttiä. Matalimmat mitatut rungot ovat olleet 19.5" vannekokoisissa ja ilmajousisissa vaunutyypeissä (110 cm)  ja korkeimmat teräsjousisissa 22.5" vannekoon ja teräsjousin varustetuissa perävaunuissa (130cm).

Perävaunujen kuormatilojen kokoerot eri varustelujen ja runkokorkeuksien osalla jopa 11 m3.

1437021988794_1_orig_1 


Perävaunu- ja pankkovalinnalla on mahdollista kasvattaa
perävaununosalta kantavuutta 5%:lla  ja kuormatilaa
reippaasti yli 10%:lla. - Kannattaa varmasti ottaa tämäkin
huomioon tuloskuntoarvioinneissa.

Kuormarilaerot tulevat perävaunujen runkokorkeuseroista ja pankkojen runkokorkeuseroista ja sisäleveyseroista sekä tolppamuodoista. Perävaunun 20 sentin runkokorkeusero syö kuormasta kahdella 5.5 rankanipulla 5.25 kehyskuutiota ja pienitilavuuksiset pankot kaventavat tulosta reilusti toiset viisi kehyskuutiota. Kuormatilaero matalan  XXL pankkoisen ja korkearunkoisen sekä pienitilavuuksisilla pankoilla varustellun puutavaravaunun välillä on siis jopa 11 m3 (kehyskuutiota).- Tämä kokoero on vertailuero pelkän perävaunun osalla.

Eri varustevaihtoehtojen korkeus / kuormatilaero on kuvan mukainen.
     Heikki Jokela
      050 4129 024

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023

Siirry arkistoon »