Kevyitten ja matalien perävaunujen suosio on voimakkaassa kasvussa.cc.29.05.2023 15.00
Puutavaraperävaunumarkkinoilla on nähtävissä nyt voimakas käänne kevyempiin ja runkokorkeuksiltaan matalampiin vaunutyyppeihin.Muuoksilla haetaan parempaa kannattavuutta puutavaran kuljetuksiin.
Paino- ja korkeuserot yllättävän suuria. Matala ja kevyt perävaunu tilavilla pankoilla on kilpailu- Painoerot. Uusien viisiakselisten perävaunujen katsastuspainot ovat vaihdelleet välillä 6.750 kg - 9.250 kg. Ääripäitten ero on ollut siis 2.500 kg , mutta yleisemmin erot varusteiltaan saman tasoisten vaunujen välillä on luokkaa 1000 kg - 1500 kg. Perävaunujen runkokorkeuserot ovat vastaavasti olleet matalimman ja korkeimman vaunutyypin välillä 20 senttiä. Matalimmat mitatut rungot ovat olleet 19.5" vannekokoisissa ja ilmajousisissa vaunutyypeissä (110 cm) ja korkeimmat teräsjousisissa 22.5" vannekoon ja teräsjousin varustetuissa perävaunuissa (130cm).
Kuormarilaerot tulevat perävaunujen runkokorkeuseroista ja pankkojen runkokorkeuseroista ja sisäleveyseroista sekä tolppamuodoista. Perävaunun 20 sentin runkokorkeusero syö kuormasta kahdella 5.5 rankanipulla 5.25 kehyskuutiota ja pienitilavuuksiset pankot kaventavat tulosta reilusti toiset viisi kehyskuutiota. Kuormatilaero matalan XXL pankkoisen ja korkearunkoisen sekä pienitilavuuksisilla pankoilla varustellun puutavaravaunun välillä on siis jopa 11 m3 (kehyskuutiota).- Tämä kokoero on vertailuero pelkän perävaunun osalla. |