Raskaiden kappaleiden jauhemaalaus yleistynyt

14.08.2022 7.00

Säänkestävä ultraluja SSAB:n ajoneuvoteräs saa monikerroksisen pintakäsittelyn jauhemaalauslinjalla. Pintakäsittely on käyttöä ja kolhuja kestävä ja se on näyttävyydeltäänkin kilpailukykyinen alumiinipinnoitteitten kanssa.

Vielä joitakin vuosia sitten suurikokoisten ja raskaiden teräksestä valmistettujen kappaleiden jauhemaalaus oli melko harvinaista. Jauhemaalin sideaineen ja kovetteen verkkoutuminen edellyttää korotettua lämpötilaa ja suuret kappaleet edellyttävät isokokoisia uuneja sekä tavallista pidempää uunitusaikaa. Ympäristöystävällisyys, prosessiajan lyheneminen, kapasiteetin kasvu, viihtyisämpi työympäristö sekä erinomainen pinnan laatu ja korroosiosuoja ovat syitä, joiden vuoksi jauhemaalaamon rakentamiseen halutaan kuitenkin investoida.

Jauhemaali on kiinteä, kaksikomponenttinen aine. Kaksikomponenttireaktio aktivoituu korotetussa lämpötilassa (140 - 200ºC). Jauhemaalin sideaine ja kovete verkkoutuvat kappaleen pintalämpötilan noustessa ja maalikalvon ominaisuudet, kuten värisävy, kiilto, mekaaninen-, UV- ja kemikaalienkestävyys sekä mahdollinen struktuuripinta muodostuvat. Jauhemaalaus tapahtuu sähköstaattisesti ja maalattavien pintojen tulee olla johtavia ja maadoitettuja.

Nolla VOC -päästöt

Kälviäläinen Pintakäsittely Rimpioja Oy on erikoistunut kappaletavaran ja raskaan kaluston märkä- ja jauhemaalaukseen sekä kantavien teräsrakenteiden palosuojamaalaukseen. Vuonna 1982 perustettu perheyritys aloitti jauhemaalaamisen neljä vuotta sitten.

Rimpiojan maalaamossa suurten kappaleiden käsittely ei ole ongelma. Raskaan kaluston maalaaminen on yrityksen erikoisosaamisen keihään kärki. Noin kolme metriä korkeat ja 2,5 metriä leveät massiiviset kuljetuspankot, jotka saattavat painaa jopa yli 150 kg kappale, siirtyvät ketterästi esikäsittelystä jauhemaalaamon kautta uuniin neljän pankon erissä.


Terminator XXL -pankot on valmistettu SSAB:n  ultralujasta säänkestävästä ajoneuvoteräksestä. Viimeistelynä on hyvin puhdistuva lakkaus.

”Yksi orsi kantaa noin 800 kg ja uuniin mahtuu kolme orrellista , 12 kpl , pankkoja kerrallaan”, jauhemaalaamosta vastaava Veli-Matti Rimpioja kertoo. ”Nolla VOC -päästöt ja nopea läpimenoaika ovat jauhemaalaamisen selkeät edut märkämaalaukseen verrattuna. Jauhemaalaamme kaiken, minkä pystymme jauhemaalaamaan”, hän jatkaa.

”Myös nopeat toimitukset ovat meille tärkeitä. Teknokselta saamme kaikki tarvitsemamme RAL- ja Rautaruukin -sävyt suoraan hyllystä”, toimitusjohtajaHannu Rimpioja lisää.


13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
19.04.2024 3.00Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
19.04.2024 0.07"ONKkO LAIKKA MAHOLLIST" : - Ruukilta markkinoiden lujin säänkestävä rakenneteräs/ 2011
18.04.2024 18.00Alumiinipankkojen muutos muovittomiksi on äärihelppoa.
18.04.2024 17.00TimberMaxx pankkomallisto jatkaa 100%:sella muovittomuudella.
18.04.2024 15.00Terminatorit toimitetaan ilman muoviteippejä.
18.04.2024 13.00Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistuu - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.
18.04.2024 11.00Rautapankko ruostuu, mutta Terminator ja TimberMaxx on ruostumaton.
18.04.2024 9.00Kanada on metsäteollisuusmaa, ja sitä on myöskin Suomi.

Siirry arkistoon »