Raskaiden kappaleiden jauhemaalaus yleistynyt

14.08.2022 7:00

Säänkestävä ultraluja SSAB:n ajoneuvoteräs saa monikerroksisen pintakäsittelyn jauhemaalauslinjalla. Pintakäsittely on käyttöä ja kolhuja kestävä ja se on näyttävyydeltäänkin kilpailukykyinen alumiinipinnoitteitten kanssa.

Vielä joitakin vuosia sitten suurikokoisten ja raskaiden teräksestä valmistettujen kappaleiden jauhemaalaus oli melko harvinaista. Jauhemaalin sideaineen ja kovetteen verkkoutuminen edellyttää korotettua lämpötilaa ja suuret kappaleet edellyttävät isokokoisia uuneja sekä tavallista pidempää uunitusaikaa. Ympäristöystävällisyys, prosessiajan lyheneminen, kapasiteetin kasvu, viihtyisämpi työympäristö sekä erinomainen pinnan laatu ja korroosiosuoja ovat syitä, joiden vuoksi jauhemaalaamon rakentamiseen halutaan kuitenkin investoida.

Jauhemaali on kiinteä, kaksikomponenttinen aine. Kaksikomponenttireaktio aktivoituu korotetussa lämpötilassa (140 - 200ºC). Jauhemaalin sideaine ja kovete verkkoutuvat kappaleen pintalämpötilan noustessa ja maalikalvon ominaisuudet, kuten värisävy, kiilto, mekaaninen-, UV- ja kemikaalienkestävyys sekä mahdollinen struktuuripinta muodostuvat. Jauhemaalaus tapahtuu sähköstaattisesti ja maalattavien pintojen tulee olla johtavia ja maadoitettuja.

Nolla VOC -päästöt

Kälviäläinen Pintakäsittely Rimpioja Oy on erikoistunut kappaletavaran ja raskaan kaluston märkä- ja jauhemaalaukseen sekä kantavien teräsrakenteiden palosuojamaalaukseen. Vuonna 1982 perustettu perheyritys aloitti jauhemaalaamisen neljä vuotta sitten.

Rimpiojan maalaamossa suurten kappaleiden käsittely ei ole ongelma. Raskaan kaluston maalaaminen on yrityksen erikoisosaamisen keihään kärki. Noin kolme metriä korkeat ja 2,5 metriä leveät massiiviset kuljetuspankot, jotka saattavat painaa jopa yli 150 kg kappale, siirtyvät ketterästi esikäsittelystä jauhemaalaamon kautta uuniin neljän pankon erissä.


Terminator XXL -pankot on valmistettu SSAB:n  ultralujasta säänkestävästä ajoneuvoteräksestä. Viimeistelynä on hyvin puhdistuva lakkaus.

”Yksi orsi kantaa noin 800 kg ja uuniin mahtuu kolme orrellista , 12 kpl , pankkoja kerrallaan”, jauhemaalaamosta vastaava Veli-Matti Rimpioja kertoo. ”Nolla VOC -päästöt ja nopea läpimenoaika ovat jauhemaalaamisen selkeät edut märkämaalaukseen verrattuna. Jauhemaalaamme kaiken, minkä pystymme jauhemaalaamaan”, hän jatkaa.

”Myös nopeat toimitukset ovat meille tärkeitä. Teknokselta saamme kaikki tarvitsemamme RAL- ja Rautaruukin -sävyt suoraan hyllystä”, toimitusjohtajaHannu Rimpioja lisää.


01.10.2022 0:07KATSO TÄSTÄ VIIKON 39/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
30.09.2022 18:26Energian hintojen korotus heijastuu kulutukseen
30.09.2022 17:00Koska liinasidonta takaa nippusidonnan pidon, ja koska se täyttä lain vaatimukset ???
30.09.2022 15:00Suomalaiselle maalämpöratkaisu voitti merkittävimmän alan kilpailun
30.09.2022 13:00FLUID Finland
30.09.2022 11:00Metsäkoneenkuljettajakoulutus on muutettava yhteishakuun erilliseksi hakukohteeksi
30.09.2022 9:00Sähköautot: Suurteholatausmahdollisuus Nurmijärvelle, Järvenpäähän ja Vihtiin
30.09.2022 7:00Nippusidonnan tärkein korjaustoimenpise on itse nippu ja sen oikeaoppinen ladonta.
30.09.2022 3:00Terminator XXL 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
30.09.2022 0:03Nippusidonnan järkevä ja turvallinen ohjeistus puuttuu - mutta saadaanko se aikaiseksi ennen seuraavaa "Konginkangasta".

Siirry arkistoon »