Volvo - terminaaliyhdistelmissä on onnistuttu ajo-ominaisuuksissakin.

Share |
22.10.2017 10:11

JH-Kuljetuksen raakapuuta  terminaalista tehtaalle kuljettavat yhdistelmät ovat maantiekuljetusyhdistelmiä , joittenka ajo-ominaisuudet ovat merkittävä osa niitten liikenneturvallista käyttöä.
Yhdistelmien vetureina on tehokkaimmat Volvon 750 hevosvoimaiset alustat automaattivaihteisina , ja mäkitunnistimin varusteltuina. Yhdistelmäparin jarrut ovat nykytekniikan parhaimmistoa varustettuna automaattihidastimin ja hätäpysäytysjärjestelmin.

Rakenneratkaisuilla ja varustevalinnoilla tärkeä rooli.



Volvoparin vetoautoina on viisiakseliset maksimipituiset alustat, joissa on kolme ohjaavaa akselia, joista kaksi edessä ja yksi takana.  Yhdistelmän mitoituksella ja akselivalinnoilla  on onnistuttu rakentaa maksimimittaiset 25.25m yhdistelmät ja niitten 12 metriset vetoautot samaan kääntyvyysluokkaan kolmiakselisten , aikanaan yleisesti käytössä olleitten 22 metristen ,ja 4.7m akselivälisten nokkamallisten puutavarayhdistelmien kanssa.

Kolme ohjaavaa ja 12 metrinen alusta.

Vetoauton kolme ohjaavaa viidestä tuo tosi jämäkän ajotuntuman, jota 12 metrinen ajoneuvo vakauttaa lisää. - Näitä viisiakselisia puutavarayhdistelmiä on ollut ajossa jo muutamia vuosia. Saadut kokemukset ovat osoittaneet niitten ajo-ominaisuuksien erinomaisuuden kaikentyyppisillä tieosuuksilla , sekä kaikissa keleissä. sekä viisiakselisella, että neliakselisella vaunulla varustettuina.

Matala painopiste



JH-Kuljetuksen yhdistelmien painopiste on madallettu perinteisiin yhdistelmiin noin 20 sentillä. Madallus on aikaansaatu ajoneuvojen runkokorkeuksien madalluksella perinteisestä 1,25 metristä 1.1 metriin. Lisäksi liki 10 sentin madallus pankkorungossa kasvattaa korkeuseron pankkorungon päälle 25senttiin ja sisäleveydeltään kaksikymmentä senttiä leveämpi kuormatila madaltaa sekin kuorman painopistettä raskaammilla puutavaralajikkeilla.

Vetoauton perävaunua suurempi paino parantaa ajo-ominaisuuksia ja liikkuvuutta selvästi.

Viisiakselisen vetoauton kokonaispaino kuormattuna on maksimissaan 42 tonnia ja sen perässä olevan neliakselisen vaunun 38 tonnia. Yhdistelmän 76 tonnin yhdistelmäpainoon on neljän tonnin lastausvara, joka mahdollistaa sen lastaamisen ihanteellisesti aerodynamiikankin kannalta tasakorkuisin nipuin ja niin, että vetoauton 42 tonnin kokonaispaino voidaan käyttää täysimääräisenä hyväksi. - 76-tonninen yhdistelmä rakentuu siis 42-tonnisesta viisiakselisesta vetoautosta ja sen vetämästä 34 tonnisesta neliakselisesta perävaunusta.

Aerodynamiikka.



Yhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet jäävät yleisesti täysin käsittelemättä, vaille sille kuuluvaa suurta merkitystä liikenneturvallisuudessa ja yhdistelmän polttoaineen kulutuksessa. Näissä terminaalien siirtoautoissa on Volvon tekemää aerodynamiikaltaan onnistunutta hyttimuotoilua jalostettu yhdistelmän peräänpäin ajoneuvoalustojen varustevalinnoilla. - Yhdistelmään on räätälöity kuormatilapituuden "pakottamana" hytin takaseinään lähes kiinnisovitettu suojaseinä, joka toimii hyttimuotoilun,ja sen ilmanohjaimien kanssa ihanteellisesti. 

Aerodynamiikaltaan parannettu suojasermi ja yhteenlastatut niput.

 

Etuseinän ja hytin väliin jää vain hyvin pieni  alipainetasku , ja kuormattuna nippu alkaa etuseinästä ja kaikki seuraavat niput ovat kuormatilapituuksien rajoitteitten vuoksi mahdollisimman lähellä toisiaan. Tämä lastimuoto parantaa tämän puutavarayhdistelmän kuormattuna-ajon aerodynaamisia ominaisuuksia lähentäen sen polttoainekuluja kohti rahtiautomallien kulutuslukemia. - Samalla alipainepintojen pienentyessä maantiepölyn nostevoimat pienenevät ja yhdistelmä kevenee sekä sen liikennepölytys vähenee.

Rautahampaat ja liukuestetolpat sitovat nippuja ja parantavat ajovakautta sekä auton, että perävaunun osalta.

 

Tukeva nippusidonta ja pankkorunkojen pureva rautahammastus, sekä tulppien nippua paikallaan pitävät terävät liukuestepinnat  tuovat asetuksenmukaisen nippusidonnan tukevuutta myös kuormalla-ajoon. Lisäksi koko yhdistelmän kiinteät pankkojen kiinnitykset estävät nippujen liikkumista. - Kun puut eivät luista tolpilla, parantaa sekin osaltaan myös koko yhdistelmän ajomukavuutta ja turvallisuutta.

16.10.2018Pankkohinnasto 2015
12.10.2018 20:00Pankkohinnasto 2018.
02.10.2018 16:20Vuonna 1976 kehitimme alumiinipankot ja pankkoteippauksen.
30.09.2018 17:35Keveys myi yllättävän hyvin jo vuodesta 1976 ja samat varusteet myyvät hyvin vieläkin ??? / TR 2020 /1.
29.09.2018 12:10TimberRoad 2020 - Puutavarayhdistelmän kehittämiseni kuudes vuosikymmen.
23.09.2018 17:58Tilaa nyt: myynnissä 100 kpl:n terjouserä markkinoitten kevyimpiä teräksenlujia "tilapankkoja".
26.08.2018 10:37TimberRoad 2020 yhdistelmäparin "syöttöauto".
26.08.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
16.08.2018 1:23Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä,. - MYÖS teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
01.08.2018Puutavarayhdistelmän kuormatilan merkitys on selkeytymässä - nyt 10 vuoden verisen ja kovan markkinointitaiston jälkeen.

Siirry arkistoon »