Puutavarayhdistelmän ja säiliöyhdistelmän kulutuserojen tietokonesimuloinnin tulokset.

22.09.2022 0:07

Olavi H Koskinen

Di Olavi H. Koskisen tietokonesimulointi antaa osviittaa aerodynaamisten ominaisuuksien merkityksestä ja niitten kehitystarpeesta kaikkien yhdistelmien -  , ja etenkin puutavara-yhdistelmän osalta.

Laskennassa ovat seuraavat lähtötiedot

Moottori: 412 kW
Massa: 68 t kuormattuna 23 t tyhjänä
Akseliluku 8 yhteensä 6 yksittäisrengastettua

Otsapinta-ala:     Säiliöyhd.       Puutavarayhd:
   kuormattuna       9 m2                10.5 m2
   tyhjänä              9 m2                         9 m2

Muotokerroin Cd   Säiliöyhd.    Puutavarayhd:
 kuormattuna           0.6                1.7
  tyhjänä                  0.6                2.4

 Ajo tapahtuu Helsingin ja Virolahden (Vaalimaa) välillä siten, että tavoitenopeus on 80 km/h, ja myötämäessä sallitaan enintään 10 km/h lisä gravitaatiolla (schwung). Matka on 172.489 km. 

Ilman tiheys on 1.25 kg/m3.

Yhteenvetona on ajovastustyö ja polttoaineen
kulutus seuraavasti:

                 Säiliöyhd.  Puutavarayhd.

Polttoainemäärä (kulutus)
kuormattuna  [l/100 km]      41.36              63.35
Kulutusero kuormattuna on säiliöauton
eduksi 21.99 l/100 km. 

tyhjänä         [l/100 km]      27.80             58.52
Kulutusero tyhjillä yhdistelmillä on
säiliöyhdistelmän eduksi

30.72 l / 100 km.

Keskikulutuksien ero on 26,35L / 100 km.
Tämä on saavutettu verrattaessa
aerodynamiikaltaan epäedullisia , joskin hyvin 
yleisiä puutavarayhdistelmämalleja. 

Yksinomaan pankkojen vaihto aerodynamiikaltaan
kehittyneempiin pankkomalleihin ja
yhteenlastatummat nippuvälit pienentävät
vertailuyhdistelmien kulutuserot noin 10 litralla.
 

Vierintävastustyö
kuormattuna [kWh]         148.106        147.780
tyhjänä       [kWh]           55.909          55.894

 

Ilmanvastustyö   
kuormattuna [kWh]            81.244         257.092
 tyhjänä       [kWh]            80.172         319.134

30.09.2023LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
30.09.2023KATSO TÄSTÄ 29.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.10.2023 0:07Tolppamitoitus ja muotoilu vaatii tietoa ja taitoa.
04.10.2023 18:00Puutavaranipun ylimmät puut nojattava vähintään kahteen tolppaan.
04.10.2023 17:00Hiilestä eroon: VTT:ltä spinnaava Steady Energy keräsi 2 miljoonan euron rahoituksen asuinalueiden lämmittämiseksi pienillä modulaarisilla ydinreaktoreilla
04.10.2023 15:00Yksin tolpan oikean mallinen kaarevuus lisää kuormatilaa 3-5 %:lla.
04.10.2023 13:00Terrafamen Lauri Ratia on valittu Vuoden Yritysjohtajaksi
04.10.2023 11:00Mutta mikä onkaan runkokorkeuden, kiinnikkeitten,sekä tolppaviisteen merkitys???
04.10.2023 9:00Kanada on metsäteollisuusmaa , ja esimerkillinen myös muovittumuudessa.
04.10.2023 7:00Uusia tuotteita markkinoille - Rototilt Control yhä useampiin kaivinkoneisiin

Siirry arkistoon »