Puutavarapankkojen polttoainekulutuksissa on eroa.
09.12.2022 15:00
Erikoistutkija ja rekkalaskennan asiantuntija Di Olavi H koskinen on vertaillut kuorma-autoyhdistelmien aerodynaamisten ominaisuuksien vaikutuksia yhdistelmän polttoainekulutuksiin.

Simulointimallin mukaan vertailupankkojen polttoainekulutuserot ovat merlittäviä kuljetustalouden ja päästöjen kannalta.
Alla olevassa simuloinnista poimitussa yksinkertaistetussa taulukossa on esitetty vertailupankkoisten (A ja T) yhdistelmien tyhjänäajon kulutuslukenat 60km/h , 70 km/h ja 80 km/ h ajonopeuksilla. Taulukon l/pankko sarake osoittaa yhden yksittäisen pankon vaatiman kulutuksen eri ajonopeuksilla ja l/12 pankkoa on yhdistelmän 12 pankon kulutus 60,70 ja 80 km/h nopeuksilla.
Vertailupankkojen ilmavastusarvoina on käytetty otsapinta-arvoina 1.0 m2 (A) ja 0.7 m2 (T). sekä Cw arvoima 0.9 (A) ja 0.6 (T). Saadut tulokset ovat vertailukelpoisia kenttäolosuhteissa saatujen polttoainekulutuserojen kanssa.

km/h l/100 l/pankko l/12 pankkoa
60 A 41.2 1.05 12.7 60 T 35.6 0.52 6.27
70 A 44.7 1.04 16.8 70 T 36.1 0.68 8.20
80 A 52.9 1.83 21.8 80 T 41.6 0.87 10.5
Simuloinnin tulokset ovat taulukoitu tasaisella nopeudella- ja tyhjänäajossa. Keskiarvopuunajossa lukemaero pienenee noin puoleen , kun kuormattuna-ajon ilmanvastuserot ovat hyvin pieniä. Pankkovalinnasta saavutettavissa oleva polttoainehyöty on arviolta 3l/100 km - 6l/100 km , - riippuen ajomatkasta, lastauksista ja keskiajonopeuksista.
Heikki Jokela 050 4129 024
|