Puutavaraperävaunujen kehityssuunnat ja yksityiskohdat selkeytymässä - aerodynamiikka vasta tulossa.

29.05.2023 7.00

Puutavaraperävaunujen kehitys on suuntautumassa tuottavuuteen ja liikenneturvallisuuteen. - Molempia tukeva aerodynaaminen muotoilu on tulossa puutavaraperävaunuihin ehkäpä vasta viiden vuoden perioodilla.

Keveys.



Puutavaraperävaunujen keveys palasi sille kuuluvaan arvoonsa vuoden 2017 aikana. Perävaunumyynti keskittyi kymmenkuntaa erikoisvaunua lukuunottamatta viisiakselisiin paripyörävaunuihin. Viisiakselisten uusien perävaunujen ensirekisteröintipainoluokat vaihtelivat välillä 7.250 kg - 9.450 kg , keskiarvon asettuessa vielä 8.350 kiloon. - Alle 8.000 kiloisten vaunujen suosio oli kasvussa painoluokissa 7.500 kg - 7.800 kg , ja se näkyy rekisteritilastoissa selkeästi.

Runkokorkeus.



Perävaunujen runkokorkeudet madaltuivat useitten vaunuvalmistajien mallistoissa ja 1.3 m rynkokorkuiset vaunut menettivät suosionsa. Runkokorkeutena yleisin on nyt 1.2m , mutta suuntaus on selkeästi tätäkin matalampiin rakenteisiin, - 1.15 metrisiin ja jopa 1.10 metrin alittaviin supertilaviin vaunumalleihin.

Pankot.



Perävaunujen poikittaispankkojen määrä on nyt entistä yleisemmin kahdeksan kappaletta. Suuntaus kaikkien perävaunuvalmistajien osalla muuttui 2017 aikana yllättävänkin selkeästi teräksisiin alumiinipankkoja tilavampiin puutavarapankkomalleihin.

Perävaunuissa käytettyjen pankkojen tolppakorkeudet ovat kasvaneet nyt reilulla kymmenellä sentillä, tuoden 3.20 m korkuiset pankot yleisimmiksi ja pisimmät toimitetut pankot olivat jopa 3.40 m:n tolpilla.

Jousitus.



Ilmajousituksen osuuden kasvu taittui ja teräsjousten käyttö lisääntyi , mutta ilmajousi piti kuitenkin johtoasemansa ja suosionsa. Ilmajousen käyttöä puoltaa sen jousitusominaisuuksien ohella korkeussäädön tarve , sekä akselistojen nostimien sekä keventimien keveys ja edullisuus.

Vannekoko.



Perävaunujen madaltamisvaatimukset sekä kuormakorkeuden kasvun vaatima stabiliteetin parantamisen tarve pienensivär rengashalkaisijoita enenevässä määrin. Vannekoko 19.5" kasvatti osuuttaan nyt koko Suomen alueella etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Samanaikaisesti vannekoossa 22.5" alkoi yleistyä entistä matalaprofiilisemmat rengastyypit.

Vaunutyypit.

Viisiakselisissa perävaunuissa selkeästi yleisin on kolmen kolmosnipun ja kahden  ranka/tukkinipun kantava vaunutyyppi , pääosin varsinaisena kiinteärunkoisena ja pankonsiirtolaitteella varustettuna.


*
Jatkoperävaunujen laskussa ollut markkinaosuus alkoi kääntyä hieman takaisin nousuun siirtotelivaunumallien rinnalle ja jopa ehkä pian ohikin. Takateliohjaavien vaunujen osuus on edelleen yllättävänkin pieni ja neljän kolmosnipun vaunumallien kasvu on siirtymässä jatkoperävaunuluokkaan.XXhj.29.5.2023




26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023

Siirry arkistoon »