Puutavaraperävaunujen kehityssuunnat ja yksityiskohdat selkeytymässä - aerodynamiikka vasta tulossa.

Share |
10.01.2018 0:07

Puutavaraperävaunujen kehitys on suuntautumassa tuottavuuteen ja liikenneturvallisuuteen. - Molempia tukeva aerodynaaminen muotoilu on tulossa puutavaraperävaunuihin ehkäpä vasta viiden vuoden perioodilla.

Keveys.



Puutavaraperävaunujen keveys palasi sille kuuluvaan arvoonsa vuoden 2017 aikana. Perävaunumyynti keskittyi kymmenkuntaa erikoisvaunua lukuunottamatta viisiakselisiin paripyörävaunuihin. Viisiakselisten uusien perävaunujen ensirekisteröintipainoluokat vaihtelivat välillä 7.250 kg - 9.450 kg , keskiarvon asettuessa vielä 8.350 kiloon. - Alle 8.000 kiloisten vaunujen suosio oli kasvussa painoluokissa 7.500 kg - 7.800 kg , ja se näkyy vuoden 2017 rekisteritilastoissa selkeästi.

Runkokorkeus.



Perävaunujen runkokorkeudet madaltuivat useitten vaunuvalmistajien mallistoissa ja 1.3 m rynkokorkuiset vaunut menettivät suosionsa. Runkokorkeutena yleisin on nyt 1.2m , mutta suuntaus on selkeästi tätäkin matalampiin rakenteisiin, - 1.15 metrisiin ja jopa 1.10 metrin alittaviin supertilaviin vaunumalleihin.

Pankot.



Perävaunujen poikittaispankkojen määrä on nyt entistä yleisemmin kahdeksan kappaletta. Suuntaus kaikkien perävaunuvalmistajien osalla muuttui 2017 aikana yllättävänkin selkeästi teräksisiin alumiinipankkoja tilavampiin puutavarapankkomalleihin.

Perävaunuissa käytettyjen pankkojen tolppakorkeudet kasvoivat kuluneen vuoden aikana reilulla kymmenellä sentillä, tuoden 3.20 m korkuiset pankot yleisimmiksi ja pisimmät toimitetut pankot olivat nyt 3.40 m.

Jousitus.



Ilmajousituksen osuuden kasvu taittui ja teräsjousten käyttö lisääntyi , mutta ilmajousi piti kuitenkin johtoasemansa ja suosionsa. Ilmajousen käyttöä puoltaa sen jousitusominaisuuksien ohella korkeussäädön tarve , sekä akselistojen nostimien sekä keventimien keveys ja edullisuus.

Vannekoko.



Perävaunujen madaltamisvaatimukset sekä kuormakorkeuden kasvun vaatima stabiliteetin parantamisen tarve pienensivär rengashalkaisijoita enenevässä määrin. Vannekoko 19.5" kasvatti osuuttaan nyt koko Suomen alueella etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Samanaikaisesti vannekoossa 22.5" alkoi yleistyä entistä matalaprofiilisemmat rengastyypit.

Vaunutyypit.

Viisiakselisissa perävaunuissa selkeästi yleisin on kolmen kolmosnipun ja kahden  ranka/tukkinipun kantava vaunutyyppi , pääosin varsinaisena kiinteärunkoisena ja pankonsiirtolaitteella varustettuna.


Jatkoperävaunujen laskussa ollut markkinaosuus alkoi kääntyä hieman takaisin nousuun siirtotelivaunumallien rinnalle ja jopa ehkä pian ohikin. Takateliohjaavien vaunujen osuus on edelleen yllättävänkin pieni ja neljän kolmosnipun vaunumallien kasvu on siirtymässä jatkoperävaunuluokkaan.


Neliakselisten perävaunujen rekisteröintimääräksi jai muutama erikoisyhdistelmän vaunu ja erikoislupaluokka sai 2017 ensimmäisen kuusiakselisen vaunutyyppinsä .


21.04.2018 19:09Tulossa valmistukseen 48 kpl huipputilavaa ja markkinoitten keveintä kuusitonnista.
21.04.2018 11:09Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
21.04.2018 9:30Neliakselinen raakapuun "syöttöauto".
21.04.2018TimberRoad 2020- projektin kalusto.
15.04.2018 13:30Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
15.04.2018 1:34"Triplavaimennin" on nyt tuotannossa.
14.04.2018 18:50SADAN PANKON TARJOUKSESSA tänään 14.4.2018 myymme 24 kpl XXL 8 aero pankkoa 3.20x2.55 mitoituksella.
14.04.2018 9:17Siirtoautojen osuus raakapuun maantiekuljetuksissa on nyt kovassa kasvussa.
11.04.2018 6:48Supersunnuntai toi ennätysmäärän tilauskantaa "Sadan Pankon Savotan" pankkotarjouseräämme.
08.04.2018 22:00Tästä päivästä muodostui todellinen pankkomyyntimme SUPERSUNNUNTAI !!!

Siirry arkistoon »