Puutavaraperävaunujen kehityssuunnat ja yksityiskohdat selkeytymässä - aerodynamiikka vasta tulossa.

Share |
10.01.2018 0:07

Puutavaraperävaunujen kehitys on suuntautumassa tuottavuuteen ja liikenneturvallisuuteen. - Molempia tukeva aerodynaaminen muotoilu on tulossa puutavaraperävaunuihin ehkäpä vasta viiden vuoden perioodilla.

Keveys.



Puutavaraperävaunujen keveys palasi sille kuuluvaan arvoonsa vuoden 2017 aikana. Perävaunumyynti keskittyi kymmenkuntaa erikoisvaunua lukuunottamatta viisiakselisiin paripyörävaunuihin. Viisiakselisten uusien perävaunujen ensirekisteröintipainoluokat vaihtelivat välillä 7.250 kg - 9.450 kg , keskiarvon asettuessa vielä 8.350 kiloon. - Alle 8.000 kiloisten vaunujen suosio oli kasvussa painoluokissa 7.500 kg - 7.800 kg , ja se näkyy vuoden 2017 rekisteritilastoissa selkeästi.

Runkokorkeus.



Perävaunujen runkokorkeudet madaltuivat useitten vaunuvalmistajien mallistoissa ja 1.3 m rynkokorkuiset vaunut menettivät suosionsa. Runkokorkeutena yleisin on nyt 1.2m , mutta suuntaus on selkeästi tätäkin matalampiin rakenteisiin, - 1.15 metrisiin ja jopa 1.10 metrin alittaviin supertilaviin vaunumalleihin.

Pankot.



Perävaunujen poikittaispankkojen määrä on nyt entistä yleisemmin kahdeksan kappaletta. Suuntaus kaikkien perävaunuvalmistajien osalla muuttui 2017 aikana yllättävänkin selkeästi teräksisiin alumiinipankkoja tilavampiin puutavarapankkomalleihin.

Perävaunuissa käytettyjen pankkojen tolppakorkeudet kasvoivat kuluneen vuoden aikana reilulla kymmenellä sentillä, tuoden 3.20 m korkuiset pankot yleisimmiksi ja pisimmät toimitetut pankot olivat nyt 3.40 m.

Jousitus.



Ilmajousituksen osuuden kasvu taittui ja teräsjousten käyttö lisääntyi , mutta ilmajousi piti kuitenkin johtoasemansa ja suosionsa. Ilmajousen käyttöä puoltaa sen jousitusominaisuuksien ohella korkeussäädön tarve , sekä akselistojen nostimien sekä keventimien keveys ja edullisuus.

Vannekoko.



Perävaunujen madaltamisvaatimukset sekä kuormakorkeuden kasvun vaatima stabiliteetin parantamisen tarve pienensivär rengashalkaisijoita enenevässä määrin. Vannekoko 19.5" kasvatti osuuttaan nyt koko Suomen alueella etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Samanaikaisesti vannekoossa 22.5" alkoi yleistyä entistä matalaprofiilisemmat rengastyypit.

Vaunutyypit.

Viisiakselisissa perävaunuissa selkeästi yleisin on kolmen kolmosnipun ja kahden  ranka/tukkinipun kantava vaunutyyppi , pääosin varsinaisena kiinteärunkoisena ja pankonsiirtolaitteella varustettuna.


Jatkoperävaunujen laskussa ollut markkinaosuus alkoi kääntyä hieman takaisin nousuun siirtotelivaunumallien rinnalle ja jopa ehkä pian ohikin. Takateliohjaavien vaunujen osuus on edelleen yllättävänkin pieni ja neljän kolmosnipun vaunumallien kasvu on siirtymässä jatkoperävaunuluokkaan.


Neliakselisten perävaunujen rekisteröintimääräksi jai muutama erikoisyhdistelmän vaunu ja erikoislupaluokka sai 2017 ensimmäisen kuusiakselisen vaunutyyppinsä .


20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020
28.06.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
23.06.2018 18:18EU:n uusiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin jaossa 80 miljardia euroa
20.06.2018Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta ja verkostoja pk-yritysten kansainvälistymiseen
17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.

Siirry arkistoon »