Pankkokiinnikkeitten malleja kolme - purkukoneet ja katkontapituus määrittelevät pankkojen paikan ajoneuvon rungolla.

Share |
15.01.2018 18:00

Yhdeksänakselinen on mahdollista rakenta nelikon perään myös dollillisesta puoliperävaunusta. Pituus riittää kolmelle nelosnipulle!!!

Terminator pankoissa on kolmea toiminnaltaan
erityyppistä runkokiinnikettä :
  1. Kiinteäkiinnike
  2. Kitkakiinnike
  3. Liukukiinnike.

- Lisäksi pankkoissa käytetään ns.keskikiinnikettä perävaunun takimmaisten siirtopankkojen kiinnitykseen hydraulisiirtolaitteen "kottiin" ja siinä liikuteltavien pankkojen kiinnitykseen "rotanloukkuihin". Pankkoja siirrellään yhdistelmässä hydraulisiirtojen vaihtoehtoina myös kuormaimen kouran avaus-/ sulkuliikkeillä tai kouran kääntöliikkeellä ja kouralla kopistelemalla. Tähän pankonsiirtoon on kehitetty keskikiinnike "XX".

Kuormatilamitoitus on sidottu puutavaran katkonta-
pituuteen, ei yhdistelmän akseleitten määrään.

Neliakselisen vetoauton perässä perintainen 10,5 m nelikkovaunu. &8 ton nia ja kolme tukki / rankanippua.

Vetoautojen neljän pankon sarjoista kaksi on
kiinteästi kiinnitettynä ja kaksi on liikuteltavissa
kitkakiinnikkeilla ja nosturikouran voimilla.
Suomalaine puutavara-auton
Perävaunun etuoankko on kiinteä ja kaksi seuraavaa 
kitkakiinnikkeitä  , loput viisi liukukiinnikejärjestelmin.

Pankkojen siirto on tarpeellista yleisimmin yhdistelmissä, joissa ajetaan vuorokuormina pituusmitaltaan vaihtelevia puutavarapituuksia. Lisäksi tehtaitten purkukoneet asettavat pankonsiirtovaatimuksia.

Korkeat kuormat tuovat Z nosturit vaihtoehdoiksi perinteisille malleille.- Nokkasatulallisina tai hyttinosttureina.

Ns."tukkipankkotälli" mahdollistaa pankkojen
sioituksen vakiopaikoilleen ja siirtelyä ei tarvita.
- Autossa ja perävaunun etupankossa kiinteät
kiinnikeet ja vaunun takana kakkospankossa
kitkakiinnike ja kahdessa takapankossa liuku-
kiinnikkeet.

76 tonninen 9m/10,4m kuormatilalla ja neliakselisella vaunulla.

Kiinnikkeitten kuormattuna liikuttaminen vaatii muoviliukupalat. Kitkakiinntysten toiminta vaatimuksia ovat liikuttaminen hydrauliikan, tai nosturikouran voimilla ja niitten tulee omata oikeansuuruinen kitkapito rungolla pankkojen itsestään liikkumisen estämiseksi. Kiinteitä kiinnikkeitä , tai pankon liikkumista rajoittavia kiinnikkeitä on oltava yhdistelmän pankoissa vähintään yksi / nippu . 

17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020
28.06.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
23.06.2018 18:18EU:n uusiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin jaossa 80 miljardia euroa
20.06.2018Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta ja verkostoja pk-yritysten kansainvälistymiseen
17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.
16.06.2018 10:30SisuForest oli "tilapankkojen" edelläkävijämallisto jo 1993 .

Siirry arkistoon »