Ero suurimman ja pienimmän kuormatilan välillä 27.5 m3.cc.

Share |
11.03.2018 2:55

Oheisessa taulukossa on lihavoitu taulukon suurimmat ja pienimmät kuormatilat. Pinta-alaero pienimmän ja suurimman pankkovaihtoehdon välillä on 1.67 m2. Ero on neljä täyttä 0.40 m2 kourallista puuta jokaista yhdistelmän puutavaranippua kohti.

Kolmella 5.5 m nippupituisella rangalla ,tai tukilla lastattuna näitten kahden pankkovaihtoehdon kuormakokoero on järkyttävä 27.5 kehyskuutiota puuta, joka vastaa 11.000 kg kuormakokoeroa 400 kg kehyskuutiopainoisella puulla.

Viidellä kolmosella vertailtavien pankkovaihtoehtojen kuormakokoero on 1.67m2x3mx5(nippua)=25.0 kehyskuutiota ja nelisatasella puulla vertailupankkojen kuormapainojen eroa on 10.000kg.

tolppa XXL8.8    Alu 6/ 7  erotus
2850    6.55m2   5.96m2   0.59m2
2900    6.67m2   6.07m2     0.60m2
2950    6.79m2   6.19m2     0.60m2
3000    6.91m2   6.30m2     0.61m2
3050    7.03m2   6.41m2     0.62m2
3100    7.15m2   6.53m2     0.62m2
3150    7.27m2   6.64m2     0.63m2
3200    7.39m2   6.75m2     0.64m2
3250    7.51m2   6.86m2     0.65m2
3300   7.63m2  6.97m2      0.66m2

Esimerkki on kahden eri yhdistelmän kuormakokojen ääripäistä joita molempia on Suomen puutavara-autokalustossa käytössä , ja jotka molemmat ovat vakioalustoista ja vakiopankoista valitut. Pienempi yhdistelmätyyppi on puutavaranajossa vielä hyvin yleinen , mutta 3.30m tolppainen on tarkasti harkittu tuottava harvinaisuus.



Tolppakorkeutta 3.3 m voidaan suomessa käyttää ajoneuvoissa , joitten runkokorkeudet ovat 1.10 m ja alueilla , missä ajoreitit sallivat täyden 4.40m yhdistelmäkorkeuden käytön.

Jokainen tolppalorkeuden lisäsentti kasvattaa kuormatilaa 0.4 m3 kolmella 5.5 m ranjanipulla lastattuan. Kymmenen sentin korotus tuo 4m3 lisätilan, kahdenkymmenen 8m3 ja kolmekymmentä senttiä kasvattaa jo 12 m3.

Heikki Jokela
050 4129 024

Ps. Tolppakorkeudella 3.30 m on varustettu puolisen tusinaa ja 3.25 tolpilla parisenkymmentä Suomen 1500 yhdistelmästä (auto+pv.). 

27.05.2018 10:50Raakapuun maantiekuljetusten kehitystyön erikoisnumero jakeluun kesäkuussa.
26.05.2018 4:32Suomen suurin kuormatila - lue koko artikkeli kesäkuun XX- Magazinesta
24.05.2018 23:55Lappiin haetaan alueellista 5+5 -akselisten 84 tonnisten kokeilulupaa
19.05.2018 22:00Terminatormallisto 2018 - markkinoitten kattavin valikoima ja "tilapankkojen" selkeä ykkönen !!!!
19.05.2018 0:13Isojokinen Juuso Rönnholm nimettiin presidentin erityisavustajaksi.
18.05.2018 9:06Kesän 2018 XX-Magazine on nyt valmisteilla - jakelussa kesäkuun alussa.
16.05.2018Pankkorungoissa korkeuserot edelleen suuria !!!
14.05.2018 11:57Haemme 30% polttoainesäästöjä raakapuunkuljetuksiin TR 2020 projektin yhdistelmäparin osalle.
13.05.2018 11:42TR 2020 siirtoautomallin vaihtoehdot.
12.05.2018 21:14Oletusarvio : Millä litroilla 51 tonnia raakapuuta kulkee tienvarsipinosta tehtaalle ???

Siirry arkistoon »