Ero suurimman ja pienimmän kuormatilan välillä 27.5 m3.cc.

Share |
11.03.2018 2:55

Oheisessa taulukossa on lihavoitu taulukon suurimmat ja pienimmät kuormatilat. Pinta-alaero pienimmän ja suurimman pankkovaihtoehdon välillä on 1.67 m2. Ero on neljä täyttä 0.40 m2 kourallista puuta jokaista yhdistelmän puutavaranippua kohti.

Kolmella 5.5 m nippupituisella rangalla ,tai tukilla lastattuna näitten kahden pankkovaihtoehdon kuormakokoero on järkyttävä 27.5 kehyskuutiota puuta, joka vastaa 11.000 kg kuormakokoeroa 400 kg kehyskuutiopainoisella puulla.

Viidellä kolmosella vertailtavien pankkovaihtoehtojen kuormakokoero on 1.67m2x3mx5(nippua)=25.0 kehyskuutiota ja nelisatasella puulla vertailupankkojen kuormapainojen eroa on 10.000kg.

tolppa XXL8.8    Alu 6/ 7  erotus
2850    6.55m2   5.96m2   0.59m2
2900    6.67m2   6.07m2     0.60m2
2950    6.79m2   6.19m2     0.60m2
3000    6.91m2   6.30m2     0.61m2
3050    7.03m2   6.41m2     0.62m2
3100    7.15m2   6.53m2     0.62m2
3150    7.27m2   6.64m2     0.63m2
3200    7.39m2   6.75m2     0.64m2
3250    7.51m2   6.86m2     0.65m2
3300   7.63m2  6.97m2      0.66m2

Esimerkki on kahden eri yhdistelmän kuormakokojen ääripäistä joita molempia on Suomen puutavara-autokalustossa käytössä , ja jotka molemmat ovat vakioalustoista ja vakiopankoista valitut. Pienempi yhdistelmätyyppi on puutavaranajossa vielä hyvin yleinen , mutta 3.30m tolppainen on tarkasti harkittu tuottava harvinaisuus.



Tolppakorkeutta 3.3 m voidaan suomessa käyttää ajoneuvoissa , joitten runkokorkeudet ovat 1.10 m ja alueilla , missä ajoreitit sallivat täyden 4.40m yhdistelmäkorkeuden käytön.

Jokainen tolppalorkeuden lisäsentti kasvattaa kuormatilaa 0.4 m3 kolmella 5.5 m ranjanipulla lastattuan. Kymmenen sentin korotus tuo 4m3 lisätilan, kahdenkymmenen 8m3 ja kolmekymmentä senttiä kasvattaa jo 12 m3.

Heikki Jokela
050 4129 024

Ps. Tolppakorkeudella 3.30 m on varustettu puolisen tusinaa ja 3.25 tolpilla parisenkymmentä Suomen 1500 yhdistelmästä (auto+pv.). 

20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020
28.06.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
23.06.2018 18:18EU:n uusiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin jaossa 80 miljardia euroa
20.06.2018Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta ja verkostoja pk-yritysten kansainvälistymiseen
17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.

Siirry arkistoon »