Ero suurimman ja pienimmän kuormatilan välillä 27.5 m3.cc.

Share |
11.03.2018 2:55

Oheisessa taulukossa on lihavoitu taulukon suurimmat ja pienimmät kuormatilat. Pinta-alaero pienimmän ja suurimman pankkovaihtoehdon välillä on 1.67 m2. Ero on neljä täyttä 0.40 m2 kourallista puuta jokaista yhdistelmän puutavaranippua kohti.

Kolmella 5.5 m nippupituisella rangalla ,tai tukilla lastattuna näitten kahden pankkovaihtoehdon kuormakokoero on järkyttävä 27.5 kehyskuutiota puuta, joka vastaa 11.000 kg kuormakokoeroa 400 kg kehyskuutiopainoisella puulla.

Viidellä kolmosella vertailtavien pankkovaihtoehtojen kuormakokoero on 1.67m2x3mx5(nippua)=25.0 kehyskuutiota ja nelisatasella puulla vertailupankkojen kuormapainojen eroa on 10.000kg.

tolppa XXL8.8    Alu 6/ 7  erotus
2850    6.55m2   5.96m2   0.59m2
2900    6.67m2   6.07m2     0.60m2
2950    6.79m2   6.19m2     0.60m2
3000    6.91m2   6.30m2     0.61m2
3050    7.03m2   6.41m2     0.62m2
3100    7.15m2   6.53m2     0.62m2
3150    7.27m2   6.64m2     0.63m2
3200    7.39m2   6.75m2     0.64m2
3250    7.51m2   6.86m2     0.65m2
3300   7.63m2  6.97m2      0.66m2

Esimerkki on kahden eri yhdistelmän kuormakokojen ääripäistä joita molempia on Suomen puutavara-autokalustossa käytössä , ja jotka molemmat ovat vakioalustoista ja vakiopankoista valitut. Pienempi yhdistelmätyyppi on puutavaranajossa vielä hyvin yleinen , mutta 3.30m tolppainen on tarkasti harkittu tuottava harvinaisuus.



Tolppakorkeutta 3.3 m voidaan suomessa käyttää ajoneuvoissa , joitten runkokorkeudet ovat 1.10 m ja alueilla , missä ajoreitit sallivat täyden 4.40m yhdistelmäkorkeuden käytön.

Jokainen tolppalorkeuden lisäsentti kasvattaa kuormatilaa 0.4 m3 kolmella 5.5 m ranjanipulla lastattuan. Kymmenen sentin korotus tuo 4m3 lisätilan, kahdenkymmenen 8m3 ja kolmekymmentä senttiä kasvattaa jo 12 m3.

Heikki Jokela
050 4129 024

Ps. Tolppakorkeudella 3.30 m on varustettu puolisen tusinaa ja 3.25 tolpilla parisenkymmentä Suomen 1500 yhdistelmästä (auto+pv.). 

26.08.2018 10:37TimberRoad 2020 yhdistelmäparin "syöttöauto".
26.08.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
16.08.2018 1:23Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä,. - MYÖS teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
01.08.2018Puutavarayhdistelmän kuormatilan merkitys on selkeytymässä - nyt 10 vuoden verisen ja kovan markkinointitaiston jälkeen.
25.07.2018 9:45SuperElokuu 2018 - 200 pankon toimituserä.
23.07.2018 8:44Terminator pankkomallisto on saanut "kunnian" kasvaa jäljitellyimmäksin pankkotyypiksi Suomessa .
20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020

Siirry arkistoon »