Ero suurimman ja pienimmän kuormatilan välillä 27.5 m3.cc.
11.03.2018 2.55
Oheisessa taulukossa on lihavoitu taulukon suurimmat ja pienimmät kuormatilat. Pinta-alaero pienimmän ja suurimman pankkovaihtoehdon välillä on 1.67 m2. Ero on neljä täyttä 0.40 m2 kourallista puuta jokaista yhdistelmän puutavaranippua kohti.
Kolmella 5.5 m nippupituisella rangalla ,tai tukilla lastattuna näitten kahden pankkovaihtoehdon kuormakokoero on järkyttävä 27.5 kehyskuutiota puuta, joka vastaa 11.000 kg kuormakokoeroa 400 kg kehyskuutiopainoisella puulla.
Viidellä kolmosella vertailtavien pankkovaihtoehtojen kuormakokoero on 1.67m2x3mx5(nippua)=25.0 kehyskuutiota ja nelisatasella puulla vertailupankkojen kuormapainojen eroa on 10.000kg.
tolppa XXL8.8 Alu 6/ 7 erotus 2850 6.55m2 5.96m2 0.59m2 2900 6.67m2 6.07m2 0.60m2 2950 6.79m2 6.19m2 0.60m2 3000 6.91m2 6.30m2 0.61m2 3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2 3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2 3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2 3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2 3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2 3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2
Esimerkki on kahden eri yhdistelmän kuormakokojen ääripäistä joita molempia on Suomen puutavara-autokalustossa käytössä , ja jotka molemmat ovat vakioalustoista ja vakiopankoista valitut. Pienempi yhdistelmätyyppi on puutavaranajossa vielä hyvin yleinen , mutta 3.30m tolppainen on tarkasti harkittu tuottava harvinaisuus.
Tolppakorkeutta 3.3 m voidaan suomessa käyttää ajoneuvoissa , joitten runkokorkeudet ovat 1.10 m ja alueilla , missä ajoreitit sallivat täyden 4.40m yhdistelmäkorkeuden käytön.
Jokainen tolppalorkeuden lisäsentti kasvattaa kuormatilaa 0.4 m3 kolmella 5.5 m ranjanipulla lastattuan. Kymmenen sentin korotus tuo 4m3 lisätilan, kahdenkymmenen 8m3 ja kolmekymmentä senttiä kasvattaa jo 12 m3.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Tolppakorkeudella 3.30 m on varustettu puolisen tusinaa ja 3.25 tolpilla parisenkymmentä Suomen 1500 yhdistelmästä (auto+pv.).
|