Di Olavi H.Koskinen tutkii kuorma-autojen aerodynamiikkaa.

21.09.2022 17:00

Puutavarayhdistelmien vierintä-,ja aerodynamiikkakokeita sekä tietokonesimulointeja jo vuosikymmeniä tehnyt Di Olavi H Koskinen teki  tutkimuksia HCT- yhdistelmien eri tyypeillä sekä vertaili myös Orpen 94-tonnista vastaavaan 76-tonniseen. Koesarjasta saatiin uutta vertailumateriaalia ja laskentapohjaa eri yhdistelmätyypeille ja niitten aerodynaamisille ominaisuuksille.



Käsittelyyn saataneen nyt pyynnöstäni myös puutavaranippuvälien vaikutukset polttoainekulutukseen maantieajonopeuksilla sekä eri tuuliolosuhteissa. Nippuvälin merkityksestä Olavi tekee  laskentamallin, josta voidaan arvioida polttoainesäästömahdollisuuksien lisäksi myös eri puutavaralajikkeitten mitoituksien vaikutukset akselikuormituksiin ja akselien optimaaliset sijainnit sekä sopivat alustamitoitukset.



Puutavarayhdistelmässä on aerodynamiikan kannalta kaksi selkeästi eroavaa perusrakennetta - tyhjä yhdistelmä ja kuormattu yhdistelmä. Tyhjän yhdistelmän aerodynamiikka ja virtausominaisuudet ovat alustavalmistajien ja niihin komponentteja valmistavien toimittajien osaamisen sekä yhteistyön varassa. Kuormattu yhdistelmä muodostuu edellisestä ja siihen lastatusta kuormasta , johon vaikuttaa katkontapituudet, nippujen tasaus sekä yhdistelmän kuormausmahdollisuudet edellisistä johtuen mahdollisimman optimaalisesti minimi nippuvälein.


Puutavarayhdistelmän kehitys aerodynaamisesti esimerkilliseksi ja sen osalta liikenneturvallisuutta ja ympäristörasituksia merkittävässä määrin korjaavaksi paketiksi vaatii laajaa yhteistyöpohjaa sekä paljon tietoutta kaikilta osapuolilta suunnittelijoista käyttäjiin ja työn tilaajiin.

 

Tavoitteenamme on saada nyt tietoutta rakennettavan esimerkkiyhdistelmän kivijalaksi koko puunhankintaketjulta kannolta tehtaan prosessiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös haluumme rakentaa TimberRoad esimerkkiyhdistelmä palvelemaan seuraavaa puutavara-autoilijoitten sukupolvea, liikkenneturvallisuutta ja ympäristöä nopeasti kasvavien vaatimusten mukaisesti.

Heikki Jokela 050 4129 024

Ps. Odotamme nippuvälin minimoimisella saavuttavamme 5%-10%:n polttoainesäästöt kuormattuna ajon osuudelta. Matemaattinen simulointimallinnus on tarpeellinen, mutta yhtälö ei rakennu suoraan matemaattisista kaavoista, koska niput eivät ole täysin umpinaisia ja niitten läpivirtaus on puun mittakohtaisesti ja tiiviyden mukaan vaihteleva. 


27.09.2022 18:00Terminator XXL 8.8 ZINC - sinkkipankkomallisto laajenee !!!
27.09.2022 17:00Kehitys kehittyy, ja me teemme sitä.
27.09.2022 15:00Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
27.09.2022 13:00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
27.09.2022 11:00Terminator XXL10.9 aerot saat joko kolmikerrospinnoitettuina, tai kuumasinkittyinä.
27.09.2022 9:00NIPPU LISÄÄ : - Kuormakokovertailu ja pinta-alataulukko : - Terminator XXL ja alupankot
27.09.2022 7:00Terminator XXL aeroissa on peruspankon valmiusaste korkeimmalla mahdollisella tasolla.
27.09.2022 3:00Terminator XXK 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
27.09.2022 0:03Olemme nyt syystoimitus valmiudessa = 24/7.
26.09.2022 18:00Kertausta:-Terminator - tekniikkaa: Markkinoitten kattavin teräspankkomallisto.

Siirry arkistoon »