Di Olavi H.Koskinen tutkii kuorma-autojen aerodynamiikkaa.

21.09.2022 17:00

Puutavarayhdistelmien vierintä-,ja aerodynamiikkakokeita sekä tietokonesimulointeja jo vuosikymmeniä tehnyt Di Olavi H Koskinen teki  tutkimuksia HCT- yhdistelmien eri tyypeillä sekä vertaili myös Orpen 94-tonnista vastaavaan 76-tonniseen. Koesarjasta saatiin uutta vertailumateriaalia ja laskentapohjaa eri yhdistelmätyypeille ja niitten aerodynaamisille ominaisuuksille.



Käsittelyyn saataneen nyt pyynnöstäni myös puutavaranippuvälien vaikutukset polttoainekulutukseen maantieajonopeuksilla sekä eri tuuliolosuhteissa. Nippuvälin merkityksestä Olavi tekee  laskentamallin, josta voidaan arvioida polttoainesäästömahdollisuuksien lisäksi myös eri puutavaralajikkeitten mitoituksien vaikutukset akselikuormituksiin ja akselien optimaaliset sijainnit sekä sopivat alustamitoitukset.



Puutavarayhdistelmässä on aerodynamiikan kannalta kaksi selkeästi eroavaa perusrakennetta - tyhjä yhdistelmä ja kuormattu yhdistelmä. Tyhjän yhdistelmän aerodynamiikka ja virtausominaisuudet ovat alustavalmistajien ja niihin komponentteja valmistavien toimittajien osaamisen sekä yhteistyön varassa. Kuormattu yhdistelmä muodostuu edellisestä ja siihen lastatusta kuormasta , johon vaikuttaa katkontapituudet, nippujen tasaus sekä yhdistelmän kuormausmahdollisuudet edellisistä johtuen mahdollisimman optimaalisesti minimi nippuvälein.


Puutavarayhdistelmän kehitys aerodynaamisesti esimerkilliseksi ja sen osalta liikenneturvallisuutta ja ympäristörasituksia merkittävässä määrin korjaavaksi paketiksi vaatii laajaa yhteistyöpohjaa sekä paljon tietoutta kaikilta osapuolilta suunnittelijoista käyttäjiin ja työn tilaajiin.

 

Tavoitteenamme on saada nyt tietoutta rakennettavan esimerkkiyhdistelmän kivijalaksi koko puunhankintaketjulta kannolta tehtaan prosessiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös haluumme rakentaa TimberRoad esimerkkiyhdistelmä palvelemaan seuraavaa puutavara-autoilijoitten sukupolvea, liikkenneturvallisuutta ja ympäristöä nopeasti kasvavien vaatimusten mukaisesti.

Heikki Jokela 050 4129 024

Ps. Odotamme nippuvälin minimoimisella saavuttavamme 5%-10%:n polttoainesäästöt kuormattuna ajon osuudelta. Matemaattinen simulointimallinnus on tarpeellinen, mutta yhtälö ei rakennu suoraan matemaattisista kaavoista, koska niput eivät ole täysin umpinaisia ja niitten läpivirtaus on puun mittakohtaisesti ja tiiviyden mukaan vaihteleva. 


28.05.2023 9:40KATSO TÄSTÄ ERIKOISLÄHETYS KULJETUS 2023 NÄYTTELYSTÄ
28.05.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS : - XXL-Express 24/7 pankkotoimitukset toimivat totutusti, ja rahtivapaasti kaikkialle Suomeen.
27.05.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS: - TÄSSÄ ON AJANTASAINEN,noin 200 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.- Tilaa omasi, ennen vähintään 200-300.euron/kpl? = 10%-15% hinnankorotuksia!!!
05.05.2023 23:33KATSO TÄSTÄ 5.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
30.05.2023 17:00engcon laajentaa CAT-yhteensopivuutta loppuvuodesta
30.05.2023 15:00Xamk syventää yhteistyötään alueellisten veturiyritysten kanssa
30.05.2023 11:00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa, mutta mistä sitä sinne edelleenkin tulee???
30.05.2023 11:00Rototiltille kaksi suunittelupalkintoa
30.05.2023 9:00Nyt on aika tarkistaa varttuneita kuusikoita ja varautua metsätuhoihin
30.05.2023 7:00Volvon Trucksin mahdollistama rekkakuskien realityohjelma alkaa syksyllä Nelosella ja Ruudussa

Siirry arkistoon »