Di Olavi H.Koskinen tutkii kuorma-autojen aerodynamiikkaa.

Share |
04.03.2018 19:00

Puutavarayhdistelmien vierintä-,ja aerodynamiikkakokeita sekä tietokonesimulointeja jo vuosikymmeniä tehnyt Di Olavi H Koskinen teki viimekesänä tutkimuksia HCT- yhdistelmien eri tyypeillä sekä vertaili myös Orpen 94-tonnista vastaavaan 76-tonniseen. Koesarjasta saadaan uutta vertailumateriaalia ja laskentapohjaa eri yhdistelmätyypeille ja niitten aerodynaamisille ominaisuuksille.



Käsittelyyn saataneen nyt pyynnöstäni myös puutavaranippuvälien vaikutukset polttoainekulutukseen maantieajonopeuksilla sekä eri tuuliolosuhteissa. Nippuvälin merkityksestä Olavi tekee nyt laskentamallin, josta voidaan arvioida polttoainesäästömahdollisuuksien lisäksi myös eri puutavaralajikkeitten mitoituksien vaikutukset akselikuormituksiin ja akselien optimaaliset sijainnit sekä sopivat alustamitoitukset.



Puutavarayhdistelmässä on aerodynamiikan kannalta kaksi selkeästi eroavaa perusrakennetta - tyhjä yhdistelmä ja kuormattu yhdistelmä. Tyhjän yhdistelmän aerodynamiikka ja virtausominaisuudet ovat alustavalmistajien ja niihin komponentteja valmistavien toimittajien osaamisen sekä yhteistyön varassa. Kuormattu yhdistelmä muodostuu edellisestä ja siihen lastatusta kuormasta , johon vaikuttaa katkontapituudet, nippujen tasaus sekä yhdistelmän kuormausmahdollisuudet edellisistä johtuen mahdollisimman optimaalisesti.


Puutavarayhdistelmän kehitys aerodynaamisesti esimerkilliseksi ja sen osalta liikenneturvallisuutta ja ympäristörasituksia merkittävässä määrin korjaavaksi paketiksi vaatii laajaa yhteistyöpohjaa sekä paljon tietoutta kaikilta osapuolilta suunnittelijoista käyttäjiin ja työn tilaajiin.

 

Tavoitteenamme on saada nyt tietoutta rakennettavan esimerkkiyhdistelmän kivijalaksi koko puunhankintaketjulta kannolta tehtaan prosessiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös haluumme rakentaa TimberRoad-2020 esimerkkiyhdistelmä palvelemaan seuraavaa puutavara-autoilijoitten sukupolvea, liikkenneturvallisuutta ja ympäristöä nopeasti kasvavien vaatimusten mukaisesti.

Heikki Jokela 050 4129 024

Ps. Odotamme nippuvälin minimoimisella saavuttavamme 5%-10%:n polttoainesäästöt kuormattuna ajon osuudelta. Matemaattinen simulointimallinnus on tarpeellinen, mutta yhtälö ei rakennu suoraan matemaattisista kaavoista, koska niput eivät ole täysin umpinaisia ja niitten läpivirtaus on puun mittakohtaisesti ja tiiviyden mukaan vaihteleva. 


17.02.2019 11:00Onko XXBoxx puutavara-auton lavapohja turhake vai oliko se ennenaikainen..?
16.02.2019 11:08Kiinnikesarjojen "triplavaimentimet" ja nostokoukkusarjat ovat Terminatortekniikkaa ja sisältyvät aina vakiotoimituksiimme.
03.02.2019 15:15Mikä on yhden puutavarapankon vaatima teho ja kulutus eri ajonopeuksilla.
02.02.2019 15:538. Pankkokiinnikkeitten yleissopivuus
01.02.2019 10:10"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
27.01.2019 16:00Kirves on kirves , puukko on puukko ja saha on saha - momelle myös pankko on pankko.
27.01.20197. "Rautahammastus" pankkorungoilla.
27.01.20196. Tilaakasvattava tolppamuotoilu
26.01.2019 10:42Kehitimme kymmenessä vuodessa markkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
26.01.20195. Tolpissa ei "proteesiliitoksia"

Siirry arkistoon »