Di Olavi H.Koskinen tutkii kuorma-autojen aerodynamiikkaa.

Share |
04.03.2018 19:00

Puutavarayhdistelmien vierintä-,ja aerodynamiikkakokeita sekä tietokonesimulointeja jo vuosikymmeniä tehnyt Di Olavi H Koskinen teki viimekesänä tutkimuksia HCT- yhdistelmien eri tyypeillä sekä vertaili myös Orpen 94-tonnista vastaavaan 76-tonniseen. Koesarjasta saadaan uutta vertailumateriaalia ja laskentapohjaa eri yhdistelmätyypeille ja niitten aerodynaamisille ominaisuuksille.



Käsittelyyn saataneen nyt pyynnöstäni myös puutavaranippuvälien vaikutukset polttoainekulutukseen maantieajonopeuksilla sekä eri tuuliolosuhteissa. Nippuvälin merkityksestä Olavi tekee nyt laskentamallin, josta voidaan arvioida polttoainesäästömahdollisuuksien lisäksi myös eri puutavaralajikkeitten mitoituksien vaikutukset akselikuormituksiin ja akselien optimaaliset sijainnit sekä sopivat alustamitoitukset.



Puutavarayhdistelmässä on aerodynamiikan kannalta kaksi selkeästi eroavaa perusrakennetta - tyhjä yhdistelmä ja kuormattu yhdistelmä. Tyhjän yhdistelmän aerodynamiikka ja virtausominaisuudet ovat alustavalmistajien ja niihin komponentteja valmistavien toimittajien osaamisen sekä yhteistyön varassa. Kuormattu yhdistelmä muodostuu edellisestä ja siihen lastatusta kuormasta , johon vaikuttaa katkontapituudet, nippujen tasaus sekä yhdistelmän kuormausmahdollisuudet edellisistä johtuen mahdollisimman optimaalisesti.


Puutavarayhdistelmän kehitys aerodynaamisesti esimerkilliseksi ja sen osalta liikenneturvallisuutta ja ympäristörasituksia merkittävässä määrin korjaavaksi paketiksi vaatii laajaa yhteistyöpohjaa sekä paljon tietoutta kaikilta osapuolilta suunnittelijoista käyttäjiin ja työn tilaajiin.

 

Tavoitteenamme on saada nyt tietoutta rakennettavan esimerkkiyhdistelmän kivijalaksi koko puunhankintaketjulta kannolta tehtaan prosessiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös haluumme rakentaa TimberRoad-2020 esimerkkiyhdistelmä palvelemaan seuraavaa puutavara-autoilijoitten sukupolvea, liikkenneturvallisuutta ja ympäristöä nopeasti kasvavien vaatimusten mukaisesti.

Heikki Jokela 050 4129 024

Ps. Odotamme nippuvälin minimoimisella saavuttavamme 5%-10%:n polttoainesäästöt kuormattuna ajon osuudelta. Matemaattinen simulointimallinnus on tarpeellinen, mutta yhtälö ei rakennu suoraan matemaattisista kaavoista, koska niput eivät ole täysin umpinaisia ja niitten läpivirtaus on puun mittakohtaisesti ja tiiviyden mukaan vaihteleva. 


20.07.2018 9:04TimberRoad 2020 : Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76
17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020
28.06.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
23.06.2018 18:18EU:n uusiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin jaossa 80 miljardia euroa
20.06.2018Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta ja verkostoja pk-yritysten kansainvälistymiseen
17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.

Siirry arkistoon »