Di Olavi H.Koskinen tutkii kuorma-autojen aerodynamiikkaa.

Share |
04.03.2018 19:00

Puutavarayhdistelmien vierintä-,ja aerodynamiikkakokeita sekä tietokonesimulointeja jo vuosikymmeniä tehnyt Di Olavi H Koskinen teki viimekesänä tutkimuksia HCT- yhdistelmien eri tyypeillä sekä vertaili myös Orpen 94-tonnista vastaavaan 76-tonniseen. Koesarjasta saadaan uutta vertailumateriaalia ja laskentapohjaa eri yhdistelmätyypeille ja niitten aerodynaamisille ominaisuuksille.



Käsittelyyn saataneen nyt pyynnöstäni myös puutavaranippuvälien vaikutukset polttoainekulutukseen maantieajonopeuksilla sekä eri tuuliolosuhteissa. Nippuvälin merkityksestä Olavi tekee nyt laskentamallin, josta voidaan arvioida polttoainesäästömahdollisuuksien lisäksi myös eri puutavaralajikkeitten mitoituksien vaikutukset akselikuormituksiin ja akselien optimaaliset sijainnit sekä sopivat alustamitoitukset.



Puutavarayhdistelmässä on aerodynamiikan kannalta kaksi selkeästi eroavaa perusrakennetta - tyhjä yhdistelmä ja kuormattu yhdistelmä. Tyhjän yhdistelmän aerodynamiikka ja virtausominaisuudet ovat alustavalmistajien ja niihin komponentteja valmistavien toimittajien osaamisen sekä yhteistyön varassa. Kuormattu yhdistelmä muodostuu edellisestä ja siihen lastatusta kuormasta , johon vaikuttaa katkontapituudet, nippujen tasaus sekä yhdistelmän kuormausmahdollisuudet edellisistä johtuen mahdollisimman optimaalisesti.


Puutavarayhdistelmän kehitys aerodynaamisesti esimerkilliseksi ja sen osalta liikenneturvallisuutta ja ympäristörasituksia merkittävässä määrin korjaavaksi paketiksi vaatii laajaa yhteistyöpohjaa sekä paljon tietoutta kaikilta osapuolilta suunnittelijoista käyttäjiin ja työn tilaajiin.

 

Tavoitteenamme on saada nyt tietoutta rakennettavan esimerkkiyhdistelmän kivijalaksi koko puunhankintaketjulta kannolta tehtaan prosessiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös haluumme rakentaa TimberRoad-2020 esimerkkiyhdistelmä palvelemaan seuraavaa puutavara-autoilijoitten sukupolvea, liikkenneturvallisuutta ja ympäristöä nopeasti kasvavien vaatimusten mukaisesti.

Heikki Jokela 050 4129 024

Ps. Odotamme nippuvälin minimoimisella saavuttavamme 5%-10%:n polttoainesäästöt kuormattuna ajon osuudelta. Matemaattinen simulointimallinnus on tarpeellinen, mutta yhtälö ei rakennu suoraan matemaattisista kaavoista, koska niput eivät ole täysin umpinaisia ja niitten läpivirtaus on puun mittakohtaisesti ja tiiviyden mukaan vaihteleva. 


18.11.2018 20:49TOTUUS 1. - Puutavarayhdistelmän alumiinilla keventäminen on 70- 80 lukujen historiaa.
14.11.2018Raakapuun nippusidonnan ohjeistuksessa selviä puutteita.
06.11.2018 22:13"Triplavaimennin" on yksi parhista Terminatorkeksinnöistä.
12.10.2018 20:00Pankkohinnasto 2018.
02.10.2018 16:20Vuonna 1976 kehitimme alumiinipankot ja pankkoteippauksen.
30.09.2018 17:35Keveys myi yllättävän hyvin jo vuodesta 1976 ja samat varusteet myyvät hyvin vieläkin ??? / TR 2020 /1.
29.09.2018 12:10TimberRoad 2020 - Puutavarayhdistelmän kehittämiseni kuudes vuosikymmen.
23.09.2018 17:58Tilaa nyt: myynnissä 100 kpl:n terjouserä markkinoitten kevyimpiä teräksenlujia "tilapankkoja".
26.08.2018 10:37TimberRoad 2020 yhdistelmäparin "syöttöauto".
26.08.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.

Siirry arkistoon »