Pankkorungoissa korkeuserot edelleen suuria !!!
16.05.2018
Puutavarapabkkojen runkokorkeus on yksi osa , joka vaikuttaa suoraan pankkojen tilavuuteen. Toinen osatekijä on pankkotolppien sisäleveys ja kolmas on tolppien muotoilu ja käyttäytyminen kuormattuna.
Pankkomarkkinoinnissa käytetään nyt yleisesti ja hyvinkin vastuuttomasti sanasikermää: -Tilavin, kevein ja kestävin.
Puutavarapankkojen asiakaskunta luottaa suurelta osin painettuun sanaan, eivätkä huomioi sitä, että nuo kolme maagista tuottavuustekijää ovat monessa tapauksessa tuulesta temmattuja ja mittaustekniikka lähentelee suksipoksipakettiautojen ajatusmallia ja tekniikkaa.
Pankkorunkokorkeus matalimmillaan 12 senttiä.
Pankkorunkokorkeus on yksi selkeimmistä mitattavissa olevista kuormakokoon vaikuttavista osatekijöistä. Metsäteollisuus on määritellyt jo vuosikymmeniä sitten pankkorunkojen minimikorkeudeksi 12 senttiä. Tämä korkeus on arvioitu käytännön sanelemana purkuvälinä ja sen on todettu olevan myös riittävä nykytekniikankin purkukoneille.
Turha tulosta nakertava pankkokorkeus on vielä hyvinkin yleinen.
Pankkojen runkokorkeus mitataan ajoneuvon rungon päältä pankkorungon päälle - siis kiinnikkeineen ja liukupaloineen. Matalimmat pankkomallit ovat 13 senntisiä ja korkeimmat jopa 21 senttiä korkeita:
1. Korkeusluokka 13 cm : -Terminator XXL 8.8 CE ja XXL aero 2. Korkeusluokka 16 cm : -Kaikki ns. "markkinoitten tilavimmat" teräspankkomallit 3. Korkeusluokka 19 cm- 21 cm ; alumiinirunkoiset pankkomallit
Pankkojen runkokorkeuksien mitattavissa olevat erot ovat helppoa kenenkä vain todentaa , sekä laskea niistä aiheutuvat tilavuuserot ja arvioida ne tonneiksi sekä euroiksi.
Kolmensentin korkeusero on 1,2 kehyskuutiota, kuuden 2.4 m3.
Jokainen pankkorungon korkeuslisäsentti syö kuormatilasta 0.4 m3
-Kolmen sentin turha pankkorungon korkeus syö kuormasta 1.2m3 ja 500 kehyskuution painolla 0.6 tn. -Kuuden sentin rurha korkeus nappaa jo 2.4m3 ja 1.2tn -Kahdeksan senttiä rokottaa 3.2m3 ja 1.6tn
Pankkorunkojen korkeuseroista löytyy merkittäviä tuottavuuseroja, mutta tätäkin suuremmat erot on itse tolpissa sekä niitten muotoilussa !!!
|