Suomen suurin kuormatila - lue koko artikkeli kesäkuun XX- Magazinesta

Share |
26.05.2018 4:32

Juha Lemettisellä on ajossa Suomen tilavin yhdistelmä, jossa on Suomen tilavin kolmen kolmosipun perävaunu. Weckmanin 1,09 metriä matala kärry ja Terminator XXL 8.8 CE 3.30 -pankot ottavat energiapuuta sisäänsä enemmän kuin muiden kärryt.

- Näillä pituuksilla siinä on varmasti Suomen suurin kuormatila ja sitä olen myös hakemalla hakenut. Kyllä se pienikin kuorma ja painavat puut sinne myös sopivat, Lemettinen sanoo.

Lemettisen iso kuormatila näkyy luonnollisesti myös viivan alla.

- Nyt taas ei ole satanut hetkeen ja puu kuivaa niin, että rutina vaan käy. Vastakaadetuista puista ei tahdo saada millään täysiä painoja ja siinä kohtaa iso kuormatila on minun etu.

Ylistarolainen Kuljetusliike Lemettinen Juha ajaa lapualaiselle Kuljetusliike Veljekset Klemettilä Oy:lle energiapuuta UPM:lle. Viikonloppuisin reitti vie Vaasaan ja Vaskiluodon Voimalle, jonne hän ajaa EPM Metsä Oy:n puuta.

 

”Onpa hyvät tolpat”


Lemettinen osti aikoinaan käytetyn auton etelästä, jossa oli kiinni Terminatorit.

- Totesin niitä käyttäessä, että onpa hyvät tolpat. Heikin tapasin sitten Essolla ja tein kaupat Terminatoreista tähän nuppiin, sanoo Lemettinen.

Hän ajaa kolme ja puoli vuotta vanhalla Scanialla, jossa on Terminator XXL 8.8 CE 3.20 -pankot.

- Siellä on vielä varaa jatkaa tolppia korkeuden puolesta. Otin kolme ja puoli vuotta ne sillä ajatuksella, että pääsen nupilla hakemaan puita esimerkiksi paikkoihin, jossa on matkalla matalia lankoja tai siltoja. Ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, joten seuraavaan autoon otan tolpat täyteen korkeuteen, Lemettinen toteaa.

Edellisessä kärryssä Lemettisellä oli Alucarin pankot, jotka hän vaihtoi myös Terminatoreihin, mutta myi kärryn Lappiin. Marraskuussa hankitussa Weckmanin kärryssä hänellä on siis käytössä jo kolmannet Terminatorit.

- Metallisissa pankoissa väri ei tahdo pysyä ja maalipintoja pitäisi fiksailla. Nyt minulla on ollut nupissa Terminatorit kolme ja puoli vuotta, enkä ole yhtään niitä fiksaillut. Toki jos oikein nosturilla niitä pökkii, niin niistä voi lähteä maali.

 

Liukuesteet pitävät puut kurissa

Lemettinen hehkuttaa Terminatorien kiinnikkeitä sekä liukuesteitä.

- Kiinnikkeissä ei ole ollut mitään moitteita. Pankkojen liukuesteet ovat talvella jäisille puille aivan mahtavat. Meillä ei ole mitään ongelmia ollut puiden liukumisien kanssa. Aluksi se on aika karhia lastata, mutta kun siihen oppii, ettei luistata puita pankkoja myöten, niin ei ole mitään ongelmia lastauksen kanssa.

Weckmanin kärryyn hän on ollut erittäin tyytyväinen.

- Matala runko on erityisesti talvella hyvä, kun se ei heilu ja huoju huonoilla teillä, kuten korkearunkoiset.

Nykyinen Keslan nosturi vaihtuu Hiabiin elokuussa.


- Se on vaihtotarpeessa ja otan nyt hyttinosturin, sillä Vaasan satamassa on usein kylmä viima.

Molemmat nosturit ovat Z-nostureita, joka sekin tuo lisää kuormatilaa.

- Muilla merkeillä ajavat saavat kukkuroida aika paljon, mutta minun ei tarvitse sitä tehdä.

21.04.2019"Välipankko-/purkupankko-" ja tukipankkomallistot uusiutumisprosessissa.
20.04.2019 23:29"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.
16.04.2019 12:0276- tonnisten raakapuuyhdistelmien vaihtoehtomalleja.
14.04.2019 17:27Raakapuun maantiekuljetusten perusvetoautot Suomessa 2020 luvulla.
13.04.2019 21:11Raaakapuun maantiekuljetusyhdistelmät ovat 68/76 - tonnisia.
08.04.2019 16:50Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
08.04.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
07.04.2019 15:46TimberRoad 2020 kehittää puutavarayhdistelmän ilmanvastukset ja ilmanohjaustekniikan aivan uusiin ulottuvuuksiin.
07.04.2019 15:24Kysyimme puutavarayhdistelmien aerodynamiikasta. - TimberRoad 2020
31.03.2019 11:28Tempaa ilmasta 30% polttoainesäästöt - ja täysin ilmaiseksi !!! / TimberRoad 2020

Siirry arkistoon »