TimberRoad -projekti aloittaa puutavarayhdistelmän kehittämiseni kuudennen vuosikymmen.

13.05.2022 16:11

Olen aktiivisti kehittänyt puutavarayhdistelmien ominaisuuksia parantavia varusteita jo viitenä vuosikymmenenä : 1970 , 1980, 1990 ,2000 ja 2010. - Seuraavaksi on vuorossa kuudes puutavarayhdistelmien kehitykseni vuosikymmen ja TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kulunohjausjärjestelmineen.
Jokaisen vuosikymmenen kehityspaketti on tuonut käyttäjilleen lisätuloja ja käytön helppoutta ja myös pitkäaikaisia käyttäjiä.

Kuvahaun tulos haulle alukarikka

1970 - luku toi puutavarayhdistelmien keventämisen alumiinivarusteilla. Kehitystyö huipentui 70- luvun lopulla esitellyssä KevytSisussa , jonka alustassa, laukaistavissa pankoissa ja perävaunussa keventäminen oli viety huippuunsa. -Yhteistyössä mukana Sisu, Jyki , Fiskars ja Tehdaspuu. 

Kuvahaun tulos haulle alukarikka

1980 - luvulla kehitin aerodynamiikan puutavaravarusteisiin sekä karhuketjuttomat aerodynaamisesti muotoillut laukaistavat pankot. Karhuketjuttomuus oli merkittävä työtä helpottava ja tutvallisuutta parantava patentoitu keksintö. -  Vuosikymmenen yhteistyössä ja kehitystyössä oli mukana Mersu , Weckman, Liikenneministeriö sekä Tehdaspuu ja Metsäteho. 80- luku toi myös tietokoneohjauksen raakapuuketjuihin Tehdaspuun aktiviteetin myötä.

 

1990 - luku toi "AeroSisun" kaikkien aikojen korkeatasoisimmalla aeropaketilla varustettuna. Uutuutena oli aerovirtauksien edelleen kehittely, alleajosyujat ja kotelorunkoinen perävaunu.Vuosikymmenen loppupuoli toi kokonaan teräksisten pankkojen ja apurunkovarusteitten "paluun" markkinajohtajiksi. Uutta kehitystä terästuotantoon toi myös kuumasinkitystuotteitten kehitystyömme - Kehitystyössä mukana Sisu , Metsäteho , Liikennemoinisteriö , Rautaruukki sekä Outokumpu.

 

2000 - luvun uutuustuotemallistoa oli kokeilut ruostumattomilla teräksillä ja kuumasinkityt pankot , sekä apurunkovarusteet. Uutta oli myös apurunkopakettien edelleenkehitys asennusvalmiiksi toimituspaketeiksi vientimarkkinoille.  Aerodynamiikkayhdistelmän kehitystyö ja kokeilut jatkuivat uusilla tuoteversioilla ja testeillä . Pienoismallitestit tehtiin TKK:n aerodynamiikkalaboratoriossa ja yhdistelmätestit Tarton lentokentällä ja Tallinnan moottoritiellä TimberRoad 2000 testeinä. - Kehitystyössä mukana Scania, Närko, Rautaruukki, Outokumpu Zinc , TKK, SKAL, Teknologiateollisuus, Metsäteho ja Liikenneministeriö.



2010 - luku toi puutavarayhdistelmien teräsrakenteisiin Ruukkin kehittämät "Ultralujat" ajoneuvoteräkset kuumasinkittävin ja maaliviimeistelyyn kehitetyin patinoituvin teräslaaduin. 2010 luvun puutavarayhdistelmiin kehitin Terminator "tilapankkomalliston" vastaamaan uusien korotettujen painojen kuormatilakasvattamisen vaatimuksiin . Terminatoteissa otettiin hiomioon myös kasvaneitten nippukokojen ja jarrutusvoimien vaatimukset pankkojen liukuestepinnoissa . - Kehitystyössä mukana mm. Rautaruukki, Outokumpu , Lappenrannan Tekninen Korkeakoulu , Weckman ,Tuotantostudio Tornio, Aurajoki ja Teknos.

 

2020 - luku tuo uusia haasteita päästövähennyksiin , kuormansidontaan , työ- ja liikenneturvallisuuteen , kulunohjausjärjestelmiin sekä tietenkin myös puutavarayhdistelmien tuottavuuden maksimointiin.
-TimberRoad projekti vastaa näihin uusiin vaativiin haasteisiin yhdessä  alan ammattilaisista valitun kattavan yhteistyäverkoston kanssa ja hyödyntämällä näitä viiden vuosikymmenen kehitystöistä saamiaan tietoja ja yhteistyöverkostoja.

TimberRoad-projekti
Heikki Jokela 050 4129024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 


24.05.2022 0:07Polttoaineen hinnan tuplaantuminen tuplasi TimberRoad- kaluston polttoainesäästöt euroina..
23.05.2022 18:08Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
23.05.2022 15:57TimberRoad yhdistelmien säästökohteet.
23.05.2022 11:35TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.
23.05.2022 10:44Kevät TARJOUS XXL 8 aero , XXL 8.8 CE ja 10.9 aeroista, - sekä nyt myös XXL 8.8 Ce pankoista !!!
23.05.2022 10:10TimberRoad "syöttöautomallit".
23.05.2022 9:20Mikä on TimberRoad - projekti ???
23.05.2022 7:45Kourallinen kuitua painaa 300 kg-1600kg. - Kuormatilan koko määräytyy kevyimmän lajikkeen mukaisesti
23.05.2022 5:45TimberRoad yhdistelmäparin "syöttöauto".
23.05.2022 3:13Siirtoautojen osuus raakapuun maantiekuljetuksissa on nyt kovassa kasvussa.

Siirry arkistoon »