TimberRoad -projekti aloittaa puutavarayhdistelmän kehittämiseni kuudennen vuosikymmen.
07.02.2025 11.00

Olen aktiivisti kehittänyt puutavarayhdistelmien ominaisuuksia parantavia varusteita jo viitenä vuosikymmenenä : 1970 , 1980, 1990 ,2000 ja 2010. - Seuraavaksi on vuorossa kuudes puutavarayhdistelmien kehitykseni vuosikymmen ja TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kulunohjausjärjestelmineen. Jokaisen vuosikymmenen kehityspaketti on tuonut käyttäjilleen lisätuloja ja käytön helppoutta ja myös pitkäaikaisia käyttäjiä.

1970 - luku toi puutavarayhdistelmien keventämisen alumiinivarusteilla. Kehitystyö huipentui 70- luvun lopulla esitellyssä KevytSisussa , jonka alustassa, laukaistavissa pankoissa ja perävaunussa keventäminen oli viety huippuunsa. -Yhteistyössä mukana Sisu, Jyki , Fiskars ja Tehdaspuu.

1980 - luvulla kehitin aerodynamiikan puutavaravarusteisiin sekä karhuketjuttomat aerodynaamisesti muotoillut laukaistavat pankot. Karhuketjuttomuus oli merkittävä työtä helpottava ja tutvallisuutta parantava patentoitu keksintö. - Vuosikymmenen yhteistyössä ja kehitystyössä oli mukana Mersu , Weckman, Liikenneministeriö sekä Tehdaspuu ja Metsäteho. 80- luku toi myös tietokoneohjauksen raakapuuketjuihin Tehdaspuun aktiviteetin myötä.

1990 - luku toi "AeroSisun" kaikkien aikojen korkeatasoisimmalla aeropaketilla varustettuna. Uutuutena oli aerovirtauksien edelleen kehittely, alleajosyujat ja kotelorunkoinen perävaunu.Vuosikymmenen loppupuoli toi kokonaan teräksisten pankkojen ja apurunkovarusteitten "paluun" markkinajohtajiksi. Uutta kehitystä terästuotantoon toi myös kuumasinkitystuotteitten kehitystyömme - Kehitystyössä mukana Sisu , Metsäteho , Liikennemoinisteriö , Rautaruukki sekä Outokumpu.

2000 - luvun uutuustuotemallistoa oli kokeilut ruostumattomilla teräksillä ja kuumasinkityt pankot , sekä apurunkovarusteet. Uutta oli myös apurunkopakettien edelleenkehitys asennusvalmiiksi toimituspaketeiksi vientimarkkinoille. Aerodynamiikkayhdistelmän kehitystyö ja kokeilut jatkuivat uusilla tuoteversioilla ja testeillä . Pienoismallitestit tehtiin TKK:n aerodynamiikkalaboratoriossa ja yhdistelmätestit Tarton lentokentällä ja Tallinnan moottoritiellä TimberRoad 2000 testeinä. - Kehitystyössä mukana Scania, Närko, Rautaruukki, Outokumpu Zinc , TKK, SKAL, Teknologiateollisuus, Metsäteho ja Liikenneministeriö.
 
2010 - luku toi puutavarayhdistelmien teräsrakenteisiin Ruukkin kehittämät "Ultralujat" ajoneuvoteräkset kuumasinkittävin ja maaliviimeistelyyn kehitetyin patinoituvin teräslaaduin. 2010 luvun puutavarayhdistelmiin kehitin Terminator "tilapankkomalliston" vastaamaan uusien korotettujen painojen kuormatilakasvattamisen vaatimuksiin . Terminatoteissa otettiin hiomioon myös kasvaneitten nippukokojen ja jarrutusvoimien vaatimukset pankkojen liukuestepinnoissa . - Kehitystyössä mukana mm. Rautaruukki, Outokumpu , Lappenrannan Tekninen Korkeakoulu , Weckman ,Tuotantostudio Tornio, Aurajoki ja Teknos.

2020 - luku tuo uusia haasteita päästövähennyksiin , kuormansidontaan , työ- ja liikenneturvallisuuteen , kulunohjausjärjestelmiin sekä tietenkin myös puutavarayhdistelmien tuottavuuden maksimointiin. -TimberRoad projekti vastaa näihin uusiin vaativiin haasteisiin yhdessä alan ammattilaisista valitun kattavan yhteistyöverkoston kanssa ja hyödyntämällä näitä viiden vuosikymmenen kehitystöistä saamiaan tietoja ja yhteistyöverkostoja.

TimberRoad-projekti Heikki Jokela 050 4129024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|