TOTUUS 1. - Puutavarayhdistelmän alumiinilla keventäminen on 70- 80 lukujen historiaa.

Share |
18.11.2018 20:49

Alumiinilla puutavarayhdistelmän kevennys oli totta ja tehokas tulolisä 70 - ja 80 luvuilla. Tilanne muuttui jo 80- luvun lopulla ja alkoi kääntyä entistä tehokkaammin erikoisterästen eduksi 90 luvun lopulla "ultralujien terästen" avulla.

Alumiinivarustetuotanto on markkinoitu ja sidottu autokauppoihin hyvin. Tämä antaa tehokasta vetoapua hyvän markkinaosuuden säilyttämiseen valmistuslaadultaan korkeatasoiselle, mutta tekniikaltaan vanhanaikaiselle tuotteelle.

TOTUUS 1. :

Alumiinisilla vanhan tekniikan tuotteilla ei ole mahdollista missään olosuhteissa keventää puutavarayhdistelmää , päinvastoin.
 
- Alumiiniset apurunkovarusteet ja pankot ovat olleet jo vuosikymmeniä erikoisteräksisiä nykytekniikan tuotteita selvästi painavampia ja kestoltaan heikkolaatuisempia , vain pintakäsittelystään ne ovat vielä kilpailukykyisiä.

Alumiinivarusteitten markkinoinnissa käytetyt kevennyksen tuomat lisätienistit ovat vastuutonta alumiiniuskovien uskollisten ammattilaisten harhaan johtoa ja siten täyttä  utopiaa. 

- Laskemalla esimerkkejä satojen kilojen painosäästöillä saavutettavista eduista on matemaattisesti totta, mutta totuus on kuitenkin se , että alumiinilla on painosäästöjä täysin mahdotonta saavuttaa.
- Alumiinivarusteet kasvattavat yhdistelmän omapainoa ja ainoa niillä saavutettavissa oleva kevennys näkyy ja tuntuu vain kukkarossa.



Heikki Jokela 050 4129 024

Selitykset:
Alumiinin markkinoilletulo 70-luvulla ajoittuu aikakauteen, jolloin teräkset olivat lujuudeltaan ja myötörajoiltaan likimain samassa luokassa lujimpien alumiinien kanssa , tämä toi selvän painoedun alumiinille ja alumiinivarusteille.
Teräksien aktiivinen kehitystyö alkoi tuoda tuloksia 80-luvulla ja se saavutti alumiinin lujuus/painosuhteen jo 90 luvulla . 2000 luku toi "ultralujat" teräkset , jotka puolestaan toivat selkeän kevennysedun teräsrakenteille.
Alumiinitakenteitten lujuudet -, eikä mitkään muutkaan ominaisuudet ole kehittyneet lainkaan kuluneitten yli neljän vuosikymmenen aikana.



Seuraavaksi TOTUUS 2.

21.04.2019"Välipankko-/purkupankko-" ja tukipankkomallistot uusiutumisprosessissa.
20.04.2019 23:29"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.
16.04.2019 12:0276- tonnisten raakapuuyhdistelmien vaihtoehtomalleja.
14.04.2019 17:27Raakapuun maantiekuljetusten perusvetoautot Suomessa 2020 luvulla.
13.04.2019 21:11Raaakapuun maantiekuljetusyhdistelmät ovat 68/76 - tonnisia.
08.04.2019 16:50Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
08.04.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
07.04.2019 15:46TimberRoad 2020 kehittää puutavarayhdistelmän ilmanvastukset ja ilmanohjaustekniikan aivan uusiin ulottuvuuksiin.
07.04.2019 15:24Kysyimme puutavarayhdistelmien aerodynamiikasta. - TimberRoad 2020
31.03.2019 11:28Tempaa ilmasta 30% polttoainesäästöt - ja täysin ilmaiseksi !!! / TimberRoad 2020

Siirry arkistoon »