TOTUUS 1. - Puutavarayhdistelmän alumiinilla keventäminen on 70- 80 lukujen historiaa.

Share |
18.11.2018 20:49

Alumiinilla puutavarayhdistelmän kevennys oli totta ja tehokas tulolisä 70 - ja 80 luvuilla. Tilanne muuttui jo 80- luvun lopulla ja alkoi kääntyä entistä tehokkaammin erikoisterästen eduksi 90 luvun lopulla "ultralujien terästen" avulla.

Alumiinivarustetuotanto on markkinoitu ja sidottu autokauppoihin hyvin. Tämä antaa tehokasta vetoapua hyvän markkinaosuuden säilyttämiseen valmistuslaadultaan korkeatasoiselle, mutta tekniikaltaan vanhanaikaiselle tuotteelle.

TOTUUS 1. :

Alumiinisilla vanhan tekniikan tuotteilla ei ole mahdollista missään olosuhteissa keventää puutavarayhdistelmää , päinvastoin.
 
- Alumiiniset apurunkovarusteet ja pankot ovat olleet jo vuosikymmeniä erikoisteräksisiä nykytekniikan tuotteita selvästi painavampia ja kestoltaan heikkolaatuisempia , vain pintakäsittelystään ne ovat vielä kilpailukykyisiä.

Alumiinivarusteitten markkinoinnissa käytetyt kevennyksen tuomat lisätienistit ovat vastuutonta alumiiniuskovien uskollisten ammattilaisten harhaan johtoa ja siten täyttä  utopiaa. 

- Laskemalla esimerkkejä satojen kilojen painosäästöillä saavutettavista eduista on matemaattisesti totta, mutta totuus on kuitenkin se , että alumiinilla on painosäästöjä täysin mahdotonta saavuttaa.
- Alumiinivarusteet kasvattavat yhdistelmän omapainoa ja ainoa niillä saavutettavissa oleva kevennys näkyy ja tuntuu vain kukkarossa.



Heikki Jokela 050 4129 024

Selitykset:
Alumiinin markkinoilletulo 70-luvulla ajoittuu aikakauteen, jolloin teräkset olivat lujuudeltaan ja myötörajoiltaan likimain samassa luokassa lujimpien alumiinien kanssa , tämä toi selvän painoedun alumiinille ja alumiinivarusteille.
Teräksien aktiivinen kehitystyö alkoi tuoda tuloksia 80-luvulla ja se saavutti alumiinin lujuus/painosuhteen jo 90 luvulla . 2000 luku toi "ultralujat" teräkset , jotka puolestaan toivat selkeän kevennysedun teräsrakenteille.
Alumiinitakenteitten lujuudet -, eikä mitkään muutkaan ominaisuudet ole kehittyneet lainkaan kuluneitten yli neljän vuosikymmenen aikana.



Seuraavaksi TOTUUS 2.

09.12.2018 10:10Terminator XXL aero - nyt kolme lujuusluokkaa.
08.12.2018 8:58Terminator XXL aerosarja täydentyy nyt tukkipankkomallilla -Terminator XXL 10.9 aerolla.
04.12.2018 23:22TOTUUS 4 : - Puutavarapankkojen pintakäsittelyissä on suuria eroja.
04.12.2018 8:00Suomi 101 Itsenäisyyspäivän pankkotarjous.
30.11.2018 13:21Di Olavi H Koskinen : - ILMASTOTALKOISSA SUOMI ON JO TEHNYT OSANSA RAAKAPUUN MAANTIEKULJETUSTEN OSALTA:
29.11.2018 15:56Markkinoitten tehokkain ja turvallisin pankkomallisto on myös valikoimiltaan selvästi pankkomarkkinoitten kattavin.
23.11.2018 11:10TOTUUS 3. Puutavarapankkojen aerodynaamisissa ominaisuuksia järkyttäviä eroja.
20.11.2018 9:00TOTUUS 2. - Kitka on osa kuormansidontaa. Alumiinipankkojen kitka on lähes olematon.
18.11.2018 20:49TOTUUS 1. - Puutavarayhdistelmän alumiinilla keventäminen on 70- 80 lukujen historiaa.
14.11.2018Raakapuun nippusidonnan ohjeistuksessa selviä puutteita.

Siirry arkistoon »