Kertausta:- "NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.

11.02.2025 3.00

0_WP_20170625_13_41_58_Pro.jpg

Onko mahdollista lisätä nykyisen käytössä olevan yhdistelmän kuormatilakokoa yhden kokonaisen kolmosnipun verran ??? - On mahdollista , kuormatilaa on monessa tapauksessa mahdollista kasvattaa pelkällä pankkovaihdolla jopa yli kolmosnipun puumäärän.

Suuressa osassa suomalaisia puutavarayhdistelmiä on edelleenkin käytössä tolppamitoiltaan alimittaisia alumiinipankkoja , tai teräspankkoja.Näitten pankkojen  vaihdolla Terminator XXL CE / XXL aero pankkohin ja maksimoimalla samalla tolppapituudet, onnistuteen hyvinkin kasvattamaan yhdistelmän kuormakokoa tuon yhden kokonaisen kolmosnipun verran.

ESIMERKKI :



Otamme kuormakoon vertailuesimerkiksi yhdistelmän, jossa on autossa ja perävaunussa alumiinipankot 2.90m . Vaihdettaessa pankot autossa XLR aero 6 3.05X2.55 pankkoihin ja vaunussa XXL aero 8 3.15x 2.55 pankkoihin kuorma kasvaa viidellä kolmosnipulla 16.56 kehyskuutiolla ja kolmelle 5.5 m nippupituuksiselle kuidulle 

korkeus XXL/XXL aero Alu 6 /7    erotus      

2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2 
2900      6.67m2        6.07m2   0.60m2                
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2       
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2        
3050      7.03m2       6.41m2    0.62m2           
3100       7.15m2        6.53m2    0.62m2          
3150      7.27m2       6.64m2    0.63m2     
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2    
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2 
3300       7.63m2        6.97m2    0.66m2  

Kuormatilamuutos autossa kolmosella.

Oheisen taulukon mukaan auton kuormatilan poikkipinta kasvaa pankkovaihdolla 2.90m alupankoista 3.05 tolppaisiin Terminator XXL aero 6  tilapankkoihin 0.96 m2:llä ja kahden kolmosnipun autokuormassa kuormalisä on 0.96m2 x 6 m = 5.76 m3(kehyskuutiota ) !!!

Kuormatilamuutos perävaunussa kolmosella.

Vastaavasti vaihtamalla perävaunun 2.90 tolppaiset alupankot 3.15m tolppaisiin XXL aero 8 pankkoihin kasvaa kuormapinta-ala  taulukon mukaisesti 6.07 m2:stä 7.27 m2:iin = 1.20 m2. Kolmella kolmosnipulla kuormattuna kuormakoko kasvaa 1.20m2 x 9 m = 10.8 m3 (kehyskuutiolla).

Kuormatilakoon kasvu yhdistelmässä.



Ajettaessa 5.5 n nippupituista rankaa on lisäkuorman koko autossa 0.96mx5.5m = 5.28 m2 ja vaunussa 2 x 5.5m x 1.2 m2 = 13.2 kehyskuutiota . Yhdistelmän kuormatilavuus kasvaa esimerkin pankkovaihdolla 5.28m3+13.2m3 = 18.28 m3 (kehyskuutiolla) !!!

Kuormakoko kasvaa hieman yli kolmosnipun verran.

Lastattaessa esimerkin 2.9 m tolppaiset alupankot kolmosella on yhden nipun kehyskuutiotila 6.07m2 x 3m = 18.21 m3 (kehyskuutiota) - joten pelkällä pankkovaihdolla saavutettu kuormakokoetu on yhden kolmosnipun  suuruinen, jopa hieman ylikin. 

Kuormakoko kasvaa vähintään 7.000 kilolla.



Pelkällä pankkovaihdolla saatu kuormatilakoon kasvu 18.28 kehyskuutiolla tuo neljänsadan kuution kehyspainosella puulla 7.312 kj ja viisisataakiloisella 9.130 kg lisäkuorman ja 10€ / tonni ajotaksalla vastaavasti 73€ - 91 € lisätienestit / kuorma.



Annan mielelläni lisätietoja puutavara-
yhdistelmän kuormakoon maksimoinnista:



Heikki Jokela 050 4129 024

21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
21.03.2025 18.00Älä aja miinaan yhdistelmäkevennyksissä.
21.03.2025 17.00Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä + lisäspua myös aerodynamiikasta.
21.03.2025 15.00Alumiinin käyttö raakapuun korjuu-, ja kuljetusvälineissä.
21.03.2025 13.00"Terminator ja TimberMaxx tekniikkaa" : - Ylivoimainen sisäleveys.
21.03.2025 11.00Miksi päädyimme lujiin ja ultralujiin TimberMaxx projektin ohjaamana ???
21.03.2025 9.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, sekä tuottavuudestakin on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »