"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.

Share |
22.12.2018 10:10

0_WP_20170625_13_41_58_Pro.jpg

Onko mahdollista lisätä nykyisen käytössä olevan yhdistelmän kuormatilakokoa yhden kokonaisen kolmosnipun verran ??? - On mahdollista , kuormatilaa on monessa tapauksessa mahdollista kasvattaa pelkällä pankkovaihdolla jopa yli kolmosnipun puumäärän.

Suuressa osassa suomalaisia puutavarayhdistelmiä on edelleenkin käytössä tolppamitoiltaan alimittaisia alumiinipankkoja , tai teräspankkoja.Näitten pankkojen  vaihdolla Terminator XXL CE / XXL aero pankkohin ja maksimoimalla samalla tolppapituudet, onnistuteen hyvinkin kasvattamaan yhdistelmän kuormakokoa tuon yhden kokonaisen kolmosnipun verran.

ESIMERKKI :



Otamme kuormakoon vertailuesimerkiksi yhdistelmän, jossa on autossa ja perävaunussa alumiinipankot 2.90m . Vaihdettaessa pankot autossa XLR aero 6 3.05X2.55 pankkoihin ja vaunussa XXL aero 8 3.15x 2.55 pankkoihin kuorma kasvaa viidellä kolmosnipulla 16.56 kehyskuutiolla ja kolmelle 5.5 m nippupituuksiselle kuidulle 

korkeus XXL/XXL aero Alu 6 /7    erotus      

2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2 
2900      6.67m2        6.07m2   0.60m2                
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2       
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2        
3050      7.03m2       6.41m2    0.62m2           
3100       7.15m2        6.53m2    0.62m2          
3150      7.27m2       6.64m2    0.63m2     
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2    
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2 
3300       7.63m2        6.97m2    0.66m2  

Kuormatilamuutos autossa kolmosella.

Oheisen taulukon mukaan auton kuormatilan poikkipinta kasvaa pankkovaihdolla 2.90m alupankoista 3.05 tolppaisiin Terminator XXL aero 6  tilapankkoihin 0.96 m2:llä ja kahden kolmosnipun autokuormassa kuormalisä on 0.96m2 x 6 m = 5.76 m3(kehyskuutiota ) !!!

Kuormatilamuutos perävaunussa kolmosella.

Vastaavasti vaihtamalla perävaunun 2.90 tolppaiset alupankot 3.15m tolppaisiin XXL aero 8 pankkoihin kasvaa kuormapinta-ala  taulukon mukaisesti 6.07 m2:stä 7.27 m2:iin = 1.20 m2. Kolmella kolmosnipulla kuormattuna kuormakoko kasvaa 1.20m2 x 9 m = 10.8 m3 (kehyskuutiolla).

Kuormatilakoon kasvu yhdistelmässä.



Ajettaessa 5.5 n nippupituista rankaa on lisäkuorman koko autossa 0.96mx5.5m = 5.28 m2 ja vaunussa 2 x 5.5m x 1.2 m2 = 13.2 kehyskuutiota . Yhdistelmän kuormatilavuus kasvaa esimerkin pankkovaihdolla 5.28m3+13.2m3 = 18.28 m3 (kehyskuutiolla) !!!

Kuormakoko kasvaa hieman yli kolmosnipun verran.

Lastattaessa esimerkin 2.9 m tolppaiset alupankot kolmosella on yhden nipun kehyskuutiotila 6.07m2 x 3m = 18.21 m3 (kehyskuutiota) - joten pelkällä pankkovaihdolla saavutettu kuormakokoetu on yhden kolmosnipun  suuruinen, jopa hieman ylikin. 

Kuormakoko kasvaa vähintään 7.000 kilolla.



Pelkällä pankkovaihdolla saatu kuormatilakoon kasvu 18.28 kehyskuutiolla tuo neljänsadan kuution kehyspainosella puulla 7.312 kj ja viisisataakiloisella 9.130 kg lisäkuorman ja 10€ / tonni ajotaksalla vastaavasti 73€ - 91 € lisätienestit / kuorma.



Annan mielelläni lisätietoja puutavara-
yhdistelmän kuormakoon maksimoinnista:



Heikki Jokela 050 4129 024

15.01.2019 12:54Puutavarapankoissa irtotolppa on keskimäärin vain haitta.
12.01.2019 10:14"Triplavaimennin" on yksi parhista Terminatorkeksinnöistä.
06.01.2019 14:35Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.
06.01.2019 9:40Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
06.01.2019 7:07Mistä saisi puutavarayhdistelmälle 100.000 euroa / vuosi lisätulopotin ???
05.01.2019 22:10Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
05.01.2019 20:00Terminatoreissa ei ole " proteesiliitoksia".
03.01.2019 8:56Terminatormallisto on kasvanut kymmenvuotiaaksi ja kymmenmalliseksi tehoryhmäksi.
02.01.2019 11:00Ilmanvastuksen minimointi tuo suuret haasteet ja mahdollisuudet. - CC
01.01.2019 22:22Vuodenvaihdekisan 2018 / 2019 tulos on kokoluokaltaan järkyttävän suuri.

Siirry arkistoon »