Puutavarayhdistemän oikeaoppisella muotoilulla on käyttäjilleen vain positiivisia vaikutuksia.
19.04.2023 3.00
Kaikki se työ, mitä tehdään parempien aerodynaamisten ominaisuuksien aikaansaamiseksi puutavarayhdistelmään tuo mukanaan käyttäjilleen vain positiivisia tuloksia. Tätä työtä toivoisin tapahtuvan kaikkien laitevalmistajien osalla, ja paljon nykyistä tehokkaammin. - Myös nippuvälien minimoinnilla kuormauksen yhteydessä saadaan tuntuvia positiivisia tuloksia tuottavuuteen ja liikenneturvallisuuteen.
Aerodynaamisella muotoilulla ja virtausohjaustekniikalla on mahdollista saavuttaa merkittäviä polttoainesäästö-, ja päästövähennyksiä kaikissa kuorma-autotyypeissä ja painoluokissa. Puuravarayhdistelmä on tässä kehitystyössä selkeästi kaikista kiinnostavin, johtuen sen haastavasta lähtöasetelmasta.
Puutavarayhdistelmä on rakenteeltaan sellainen, että sen ilmanvastusvoimat ja pyörteilyt ovat kuorma-autojen malliston suurimpia sekä kuormattuna-, että tyhjänäajossa. Yhdistelmässä on kehityskelpoista ilmavastuspintaa noin 70 m2 tyhjänä- ja jopa satakunta neliötä kuormattuna ajossa.
Puutavarayhdistelmä rakentuu vetoautosta, perävaunusta , sekä valtaosassa nyky-yhdistelmiä myös kuormaimesta. Nämä kaikki yhdistelmän osatekijät aiheuttavat ilmanvastusvoimia, ilmanpyörteilyä ja sen myötä turhia kuluja ', päästöjä-, loiskuormaa sekä heikentävät kanssaliikenteen näkyvyyttä ja turvallisuutta lumisilla-, vetisillä-, ja pölyävillä teillä. - Näitten kaikkien puutavarayhdistelmän rakenneosien muotoilua ja virtaustekniikkaa kehittämällä on mahdollista parantaa koko yhdistelmän tuottavuutta ja käyttömukavuutta sekä liikenneturvallisuutta merkittävästi, ja monelta osin jopa täysin ilman lisäkuluja.
Heikki Jokela 050 4129 024
|