Pankkojen otsapinta-ala ja kuormatilakoko kulkevat suurelta osin käsi kädessä.

Share |
29.12.2018

Puutavarapankkojen otsapinta määrittelee ilmanvastusvoimia aiheuttavan pinnan koon, mikä on suorassa suhteessa ilmanvastusvoiman suuruuteen , yhdessä muotokertoimen ja ajonopeuden kanssa.- Mitä pienempi otsapinta, sitä pienempi ilmanvastusvoima ja sitä pienempi polttoainekulutus ja päästömäärä.

Suomalaisessa puutavarayhdistelmässä yleisesti 12 pankkoa ja 7.2m2-14.4m2 ilmaa vastustavaa otsapintaa.



Puutavarapankkojen otsapintakoot vaihtelevat yleisesti alumiinipankkojen 1.2neliömetristä  uuden tekniikan teräspankkojen 0.6 neliöön. Tuo pinta-alaero aiheuttaa 12 pankkoiseen yhdistelmään 7.2 neliön ilmavastuspinta-alan kokoeron. Erotus vastaa nyky-yhdistelmän koko hytin otsapinnan kokoa. - Pulleimmilla alumiinipankoilla yhdistelmän otsapinta on 14.4m2 ja hoikimmilla teräspankoilla jopa vain 7.2m2 - vaikutus polttoainekuluihin yhdessä koko pankon muotoilun kanssa on suuri.

Yhdistelmän pankkojen otsapinnan koolla suuri vaikutus polttoainekulujen ja päästöjen lisäksi myös kuormatilan kokoon.



Pahimmillaan pankkojen otsapintojen kokoero on tuo 0.6 m2. Kokoero pienentää samalla myös yhdistelmän kuormatilaa suoraan kokoeron verran. Kolmella 5.5m tukki-/tai rankanipulla lastatussa yhdistelmässä 0.6 m2 otsapintojen kokoeroista aiheutuu 9.9 kehyskuution kokoero yhdistelmän kuormatilaan ( 0.6mx3 nippua 5.5m/ nippu x = 9.9m2. - Tämä siis yksin otsapintojen erosta. Lisäksi kuormatilojen kokoeroa kasvattaa pankkotolppien kaarevuudesta saatu hyöty pankkojen yleisen tiimalasimuodon eliminoimisesta kuormatilamuodosta.

Otsapinnalla ja pankkojen muotoilulla merkittävä vaikutus myös yhdistelmän hyötykuorman kokoon ja liikenneturvallisuuteen.



Puutavarapankkojen nykytekniikalla on mahdollista kasvattaa myös kuormakokoa loiskuormaa pienentämällä. Yhdistelmään kerääntyvä lumi,jää,hiekka ja pöly kerääntyvät alustan rakenteisiin alipaineitten aiheuttamien pyörteilyjen aiheuttamina. Loiskuorma syö  hyötykuormasta olosuhteista riippuen 500kg-3.500kg. Pankkojen aiheuttama alipaine on yksi suurimmista osatekijöistä loiskuorman syntyyn ja liikenteen näkyvyyttä huonontamaan takasumuun.

Heikki Jokela 050 4129 024'



Ps. - Julkaisemme lähipäivinä sivuillamme Di Olavi H Koskisen laskelmat kuorma-autoyhdistelmien ilmavastusvoimaeroista ja niitten vaikutuksistayhdistelmien käyttötehoeroihin .   


23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »