Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC

Share |
05.01.2019 22:10

Ilmanvastuskertoimen puolitus 76 tonnisen yhdistelmän tyhjänä (1/2) ja  kuormattuna-ajossa (1/2) antaa polttoainesäästöä keskimäärin 16.5 l/100 . - Tämä arvioituna tasaista tieosuutta ajettaessa ja 70 km/h keskinopeudella. 


Esimerkkiyhdistelmä nosturillinen ja sen omapaino tyhjänäajossa on 25 tonnia ja kuormattuna 76 tonnia. Tyhjänäajon ilmavastuskertoimeksi on arvioitu hyvin yleinen Cw= 2.4 ja kuormattuna 75 tonniin Cw= 2.0. Kertoimen puolitus antaa tyhjänäajolle Cw= 1.2 ja kuormattuna-ajolle Cw 1.0.


Yhdistelmän paino - ilmanvastuskerroin - Kulutus

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 2.4           55 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 2.0           70 l/100km

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 1.2           38 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 1.0           54 l/100km






Ilmanvastuskerroinarvojen puolittaminen on mahdollista oikeilla komponenttivalinnoilla, oikeaoppisin ilmanohjaimin ja uudelleenmuotoilulla sekä poistamalla/muuttamalla ilmanvastusta aiheuttavia pintoja auton ja perävaunun takaosissa. Lisäksi kuormattuna-ajon Cw:n puolitus vaatii yhdistelmän nippujen tiivistä sijoitusta etuseinään ja niitten nippuvälien minimointia.



Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimien puolitus tuo esimerkkitapauksessa jopa 16.5 l/100 km 70 km/h maantieajon keskinopeudella. - Tästä voidaan olettaa, että yhdistelmän polttoainekuluja on hyvinkin mahdollista pienentää ilmanvastusta korjaamalla vähintäänkin 10l/100 km . Vuosutasolla saadaan tuolloin säästöina 200.000km ajosuoritteella 20.000 litran polttoainekulujen pienennykset ja noin 30.000 euromääräiset säästöt.



Ilmanvastuskertoimen pienennys tuo pankkojen otsapinnan pienentymisen kautta myös merkittävän kasvun kuormatilaan ja sen myötä itse laskutuskuormaan. Lisäksi oikeita ilmanohjaimia ja edullista muotoilua sekä suojauksia hyväksikäyttäen on yhdistelmän "loiskuorma" mahdollista jopa puolittaa ja samalla se parantaa liikenneturvallisuutta minimoimalla yhdistelmän taustasumua sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa. - Positiivisena muutoksena on nähtävä Cw arvon puolituksesta saatavissa oleva 50hv- 100hv käyttötehon kasvu maantienopeuksille.



Heikki Jokela 050 4129 024

15.01.2019 12:54Puutavarapankoissa irtotolppa on keskimäärin vain haitta.
12.01.2019 10:14"Triplavaimennin" on yksi parhista Terminatorkeksinnöistä.
06.01.2019 14:35Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.
06.01.2019 9:40Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
06.01.2019 7:07Mistä saisi puutavarayhdistelmälle 100.000 euroa / vuosi lisätulopotin ???
05.01.2019 22:10Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
05.01.2019 20:00Terminatoreissa ei ole " proteesiliitoksia".
03.01.2019 8:56Terminatormallisto on kasvanut kymmenvuotiaaksi ja kymmenmalliseksi tehoryhmäksi.
02.01.2019 11:00Ilmanvastuksen minimointi tuo suuret haasteet ja mahdollisuudet. - CC
01.01.2019 22:22Vuodenvaihdekisan 2018 / 2019 tulos on kokoluokaltaan järkyttävän suuri.

Siirry arkistoon »