Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC

21.11.2022 9:00

Ilmanvastuskertoimen puolitus 76 tonnisen yhdistelmän tyhjänä (1/2) ja  kuormattuna-ajossa (1/2) antaa polttoainesäästöä keskimäärin 16.5 l/100 . - Tämä arvioituna tasaista tieosuutta ajettaessa ja 80 km/h nopeudella. 


Esimerkkiyhdistelmä nosturillinen ja sen omapaino tyhjänäajossa on 25 tonnia ja kuormattuna 76 tonnia. Tyhjänäajon ilmavastuskertoimeksi on arvioitu hyvin yleinen Cw= 2.4 ja kuormattuna 75 tonniin Cw= 2.0. Kertoimen puolitus antaa tyhjänäajolle Cw= 1.2 ja kuormattuna-ajolle Cw 1.0.


Yhdistelmän paino - ilmanvastuskerroin - Kulutus

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 2.4           55 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 2.0           70 l/100km

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 1.2           38 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 1.0           54 l/100km






Ilmanvastuskerroinarvojen puolittaminen on mahdollista oikeilla komponenttivalinnoilla, oikeaoppisin ilmanohjaimin ja uudelleenmuotoilulla sekä poistamalla/muuttamalla ilmanvastusta aiheuttavia pintoja auton ja perävaunun takaosissa. Lisäksi kuormattuna-ajon Cw:n puolitus vaatii yhdistelmän nippujen tiivistä sijoitusta etuseinään ja niitten nippuvälien minimointia.



Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimien puolitus tuo esimerkkitapauksessa jopa 16.5 l/100 km 80 km/h maantieajon nopeudella. - Tästä voidaan olettaa, että yhdistelmän polttoainekuluja on hyvinkin mahdollista pienentää ilmanvastusta korjaamalla vähintäänkin 10l/100 km . Vuositasolla saadaan tuolloin säästöina 200.000km ajosuoritteella 20.000 litran polttoainekulujen pienennykset ja noin 40.000 euron säästöt.



Ilmanvastuskertoimen pienennys tuo pankkojen otsapinnan pienentymisen kautta myös merkittävän kasvun kuormatilaan ja sen myötä itse laskutuskuormaan. Lisäksi oikeaa ilmanohjausta ja  aeromuotoilua sekä edullisia suojauksia hyväksikäyttäen on yhdistelmän "loiskuorma" mahdollista jopa yli puolittaa ja samalla muutos parantaa liikenneturvallisuutta minimoimalla yhdistelmän taustasumua sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa.
- Positiivisena muutoksena on myöskin nähtävä Cw-arvon puolituksesta saatavissa oleva 50hv- 100hv vapaan käyttötehon kasvu maantieajonopeuksille.



Heikki Jokela 050 4129 024

09.12.2022 19:00Evo 6.2 Ce ja Evo 10.2 CE tarjouspaketit 4+6 = 10 pankkoisiin y.hdistelmiin
09.12.2022 17:00Rosteri oli houkutteleva materiaali, mutta turpiin tuli lujasti, ja monesta suunnasta.
09.12.2022 15:00Puutavarapankkojen polttoainekulutuksissa on eroa.
09.12.2022 13:00"Triplavaimennin" on onnistunut tuote - kovan työn tulos ja täysin "napakymppi".
09.12.2022 11:00Tiesitkö että ?????
09.12.2022 9:00"Halpapankkojen" ja kopiopankkojen määräävimpänä tekijänä hinta.
09.12.2022 7:00Kirves on kirves, puukko on puukko ja pankko on pankko. - Vain alan ammattilaineen ymmärtää erot!!!
09.12.2022 3:00Terminator-tekniikkaa : - Ikuiset pankkomerkinnät laserleikkauksin"
09.12.2022 0:07Pankon paino.
08.12.2022 18:00Tiesitkö. että puutavarayhdistelmässä on kuorma-autoyhdistelmien suurimmat ilmavastukset !!!

Siirry arkistoon »