Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC

Share |
05.01.2019 22:10

Ilmanvastuskertoimen puolitus 76 tonnisen yhdistelmän tyhjänä (1/2) ja  kuormattuna-ajossa (1/2) antaa polttoainesäästöä keskimäärin 16.5 l/100 . - Tämä arvioituna tasaista tieosuutta ajettaessa ja 70 km/h keskinopeudella. 


Esimerkkiyhdistelmä nosturillinen ja sen omapaino tyhjänäajossa on 25 tonnia ja kuormattuna 76 tonnia. Tyhjänäajon ilmavastuskertoimeksi on arvioitu hyvin yleinen Cw= 2.4 ja kuormattuna 75 tonniin Cw= 2.0. Kertoimen puolitus antaa tyhjänäajolle Cw= 1.2 ja kuormattuna-ajolle Cw 1.0.


Yhdistelmän paino - ilmanvastuskerroin - Kulutus

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 2.4           55 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 2.0           70 l/100km

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 1.2           38 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 1.0           54 l/100km






Ilmanvastuskerroinarvojen puolittaminen on mahdollista oikeilla komponenttivalinnoilla, oikeaoppisin ilmanohjaimin ja uudelleenmuotoilulla sekä poistamalla/muuttamalla ilmanvastusta aiheuttavia pintoja auton ja perävaunun takaosissa. Lisäksi kuormattuna-ajon Cw:n puolitus vaatii yhdistelmän nippujen tiivistä sijoitusta etuseinään ja niitten nippuvälien minimointia.



Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimien puolitus tuo esimerkkitapauksessa jopa 16.5 l/100 km 70 km/h maantieajon keskinopeudella. - Tästä voidaan olettaa, että yhdistelmän polttoainekuluja on hyvinkin mahdollista pienentää ilmanvastusta korjaamalla vähintäänkin 10l/100 km . Vuosutasolla saadaan tuolloin säästöina 200.000km ajosuoritteella 20.000 litran polttoainekulujen pienennykset ja noin 30.000 euromääräiset säästöt.



Ilmanvastuskertoimen pienennys tuo pankkojen otsapinnan pienentymisen kautta myös merkittävän kasvun kuormatilaan ja sen myötä itse laskutuskuormaan. Lisäksi oikeita ilmanohjaimia ja edullista muotoilua sekä suojauksia hyväksikäyttäen on yhdistelmän "loiskuorma" mahdollista jopa puolittaa ja samalla se parantaa liikenneturvallisuutta minimoimalla yhdistelmän taustasumua sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa. - Positiivisena muutoksena on nähtävä Cw arvon puolituksesta saatavissa oleva 50hv- 100hv käyttötehon kasvu maantienopeuksille.



Heikki Jokela 050 4129 024

23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »