Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC

04.05.2019 19:19

Ilmanvastuskertoimen puolitus 76 tonnisen yhdistelmän tyhjänä (1/2) ja  kuormattuna-ajossa (1/2) antaa polttoainesäästöä keskimäärin 16.5 l/100 . - Tämä arvioituna tasaista tieosuutta ajettaessa ja 80 km/h nopeudella. 


Esimerkkiyhdistelmä nosturillinen ja sen omapaino tyhjänäajossa on 25 tonnia ja kuormattuna 76 tonnia. Tyhjänäajon ilmavastuskertoimeksi on arvioitu hyvin yleinen Cw= 2.4 ja kuormattuna 75 tonniin Cw= 2.0. Kertoimen puolitus antaa tyhjänäajolle Cw= 1.2 ja kuormattuna-ajolle Cw 1.0.


Yhdistelmän paino - ilmanvastuskerroin - Kulutus

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 2.4           55 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 2.0           70 l/100km

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 1.2           38 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 1.0           54 l/100km






Ilmanvastuskerroinarvojen puolittaminen on mahdollista oikeilla komponenttivalinnoilla, oikeaoppisin ilmanohjaimin ja uudelleenmuotoilulla sekä poistamalla/muuttamalla ilmanvastusta aiheuttavia pintoja auton ja perävaunun takaosissa. Lisäksi kuormattuna-ajon Cw:n puolitus vaatii yhdistelmän nippujen tiivistä sijoitusta etuseinään ja niitten nippuvälien minimointia.



Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimien puolitus tuo esimerkkitapauksessa jopa 16.5 l/100 km 80 km/h maantieajon nopeudella. - Tästä voidaan olettaa, että yhdistelmän polttoainekuluja on hyvinkin mahdollista pienentää ilmanvastusta korjaamalla vähintäänkin 10l/100 km . Vuositasolla saadaan tuolloin säästöina 200.000km ajosuoritteella 20.000 litran polttoainekulujen pienennykset ja noin 30.000 euromääräiset säästöt.



Ilmanvastuskertoimen pienennys tuo pankkojen otsapinnan pienentymisen kautta myös merkittävän kasvun kuormatilaan ja sen myötä itse laskutuskuormaan. Lisäksi oikeaa ilmanohjausta ja  aeromuotoilua sekä edullisia suojauksia hyväksikäyttäen on yhdistelmän "loiskuorma" mahdollista jopa yli puolittaa ja samalla muutos parantaa liikenneturvallisuutta minimoimalla yhdistelmän taustasumua sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa.
- Positiivisena muutoksena on myöskin nähtävä Cw-arvon puolituksesta saatavissa oleva 50hv- 100hv vapaan käyttötehon kasvu maantieajonopeuksille.



Heikki Jokela 050 4129 024

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
14.09.2019 10:32Kuumasinkitty pankko on käytössä täysin ruostumaton.
12.09.2019 21:26" YKSI PAKETTI - YKSI HINTA"
08.09.2019 10:48Terminatorien pintakäsittelyssä on myös täysin ruostumaton kuumasinkitysvaihtoehto, - olisiko siinä mitään järkeä ???
05.09.2019 12:16LUE TÄSTÄ! Syksyn järkälemäinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt - ENSIJAKELUSSA Maxpossa Hyvinkäällä to, pe, ja la
04.09.2019 11:06Edelleen ylivoimaisesti suurin kuormatila - muotoilussa sen salaisuus.
03.09.2019 19:06Erot Terminatoreitten ja niitten jäljitelmäpankkojen välillä alkavat selkeytyä.
29.08.2019 12:28TimberRoad 2020 -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
28.08.2019 7:00Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
25.08.2019 15:315. Kitkalevyt ja liukukiinnikkeet.

Siirry arkistoon »