Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC

04.05.2019 19:19

Ilmanvastuskertoimen puolitus 76 tonnisen yhdistelmän tyhjänä (1/2) ja  kuormattuna-ajossa (1/2) antaa polttoainesäästöä keskimäärin 16.5 l/100 . - Tämä arvioituna tasaista tieosuutta ajettaessa ja 80 km/h nopeudella. 


Esimerkkiyhdistelmä nosturillinen ja sen omapaino tyhjänäajossa on 25 tonnia ja kuormattuna 76 tonnia. Tyhjänäajon ilmavastuskertoimeksi on arvioitu hyvin yleinen Cw= 2.4 ja kuormattuna 75 tonniin Cw= 2.0. Kertoimen puolitus antaa tyhjänäajolle Cw= 1.2 ja kuormattuna-ajolle Cw 1.0.


Yhdistelmän paino - ilmanvastuskerroin - Kulutus

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 2.4           55 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 2.0           70 l/100km

Tyhjäpaino 25 tonnia       Cw = 1.2           38 l/100km
Kuormattuna 76 tonnia    Cw = 1.0           54 l/100km






Ilmanvastuskerroinarvojen puolittaminen on mahdollista oikeilla komponenttivalinnoilla, oikeaoppisin ilmanohjaimin ja uudelleenmuotoilulla sekä poistamalla/muuttamalla ilmanvastusta aiheuttavia pintoja auton ja perävaunun takaosissa. Lisäksi kuormattuna-ajon Cw:n puolitus vaatii yhdistelmän nippujen tiivistä sijoitusta etuseinään ja niitten nippuvälien minimointia.



Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimien puolitus tuo esimerkkitapauksessa jopa 16.5 l/100 km 80 km/h maantieajon nopeudella. - Tästä voidaan olettaa, että yhdistelmän polttoainekuluja on hyvinkin mahdollista pienentää ilmanvastusta korjaamalla vähintäänkin 10l/100 km . Vuositasolla saadaan tuolloin säästöina 200.000km ajosuoritteella 20.000 litran polttoainekulujen pienennykset ja noin 30.000 euromääräiset säästöt.



Ilmanvastuskertoimen pienennys tuo pankkojen otsapinnan pienentymisen kautta myös merkittävän kasvun kuormatilaan ja sen myötä itse laskutuskuormaan. Lisäksi oikeaa ilmanohjausta ja  aeromuotoilua sekä edullisia suojauksia hyväksikäyttäen on yhdistelmän "loiskuorma" mahdollista jopa yli puolittaa ja samalla muutos parantaa liikenneturvallisuutta minimoimalla yhdistelmän taustasumua sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa.
- Positiivisena muutoksena on myöskin nähtävä Cw-arvon puolituksesta saatavissa oleva 50hv- 100hv vapaan käyttötehon kasvu maantieajonopeuksille.



Heikki Jokela 050 4129 024

15.05.2020 10:10"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
31.05.2020 14:38Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
31.05.2020 10:57Raakapuun siirtoautot yleistyvät kiihtyvässä määrin. - Mutta mistä kasvu johtuu?
29.05.2020 23:46KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.05.2020 12:48"Paukku ja pupu" - SP- vaunut täyttyy Terminatoreilla kertalaakista.
26.05.2020 15:57Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
26.05.2020 14:14Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
25.05.2020 10:10TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
24.05.2020 11:11Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
23.05.2020KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Siirry arkistoon »