Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.

Share |
06.01.2019 9:40

Kuormatussa yhdistelmässä on mahdollista pienentää polttoainekuluja nippujen sioittelulla ja minimoimalla nippuvälejä. Eroja löytyy myös eri katkontapituuksilla ja nippukorkeuksilla.



Perusperiaate on se, että mitä isompi nippuväli, sitä suuremmat ilmanvastusvoimat sekä polttoainekulut ja lumikuormat. 



Perusperiaate ilmanvastusvoimien kasvuun on se, että mitä suurempi nippuväli, sitä suuremmat polttoainekulut , päästöt sekä takasumut. - Lisäksi isot nippuvälit keräävät alipaineittensa voimasta sitä enemmän likakuormaa ja lunta alustaan sekä nippuihin, mitä isommat nippuvälit ovat.



Lumi ja lika ilmiantavat yhdistelmän kuormauksien ja komponenttisuunnittelun tason sekä virheet. - Siellä, missä lunta ja likaa - siellä on parannettavaa.


heikki.jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

Ps.  Ilmanvastusvoima on +/- 5 % edellisen nipun vastusvoimasta, silloin kun se on leveytensä etäisyydellä edellisestä. Voima pienenee, kun etäisyys vähenee. - Sama etäisyys vaikutus pätee pankkotolpissa ja alustaosissa yhdistelmän tyhjänäajossa.

23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »