Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.

Share |
06.01.2019 14:35


Puutavarayhdistelmän ilmavastusvoimien korjaamiseksi on tehty suurimmat ja onnistuneimmat ponnistelut jo 1980 luvulla. Kehitystyö jatkui 90 luvulla ja 2000 luvun ensivuosikymmenkin sai oman aerodynamiikkakoeyhdistelmänsä. Tuotteet ja tuoteperheet ovat kehittyneet , mutta niitten käyttö ja ymmärrys aerodynamiikan merkityksestä on jäänyt koko kuorma-autoalalla autojen valmistajat (- hytit ja spoilerit -) poislukien hyvin vähäiseksi.

70 vuotinen hytin hionta saa jatkoa.


Kuorma-autojen aerodynamiikkaa on kehitelty jo 50 luvulta lähtien , mutta henkilöautoihin verrattuna aivan pikkupaukuilla. Kuorma-autoalalla kehitys on pysähtynyt aivan auton etupäähän - ensimmäinen kaksi metriä alkaakin olla huippukunnossa.



Meneillään oleva kymmenluku avaa uusia mahdollisuuksia aerodynamiikan kehittymiselle.



Uusia kehitysmahdollisuuksia tuo nyt meneillään oleva vuosikymmen ja kehityksen laajenemisen merkkejä toi vuosi 2015. Kehityksen herätti Euroopan Unioni Siv Callasin esittämällä vaateella aerodynaamissten ominaisuuksien kehityksistä kuorma-autokaluston osalta. Tämä vaade herättikin Unionin jäsenvaltioissa lievää aktiviteettia ja tutkimuskomiteoitten tarvetta. Aerodynamiikasta johtuviin ilmavaivoihin tulee nyt helpotusta.

Puutavara-auton aerokehitys orastaa nyt myös Ruotsissa.



Euroopan Unionin vaatimus kuorma-autoyhdistelmien ilmavastusominaisuuksien korjaamisesta on herättänyt jo ruotsalaiset puutavara-autovastaavat toimimaan. Super-Rekka projektien rinnalla tutkitaan Ruotsissa nyt myös puutavarayhdistelmän ilmanvastuskäyttäytymistä ja projektissa on tehty jo pienoismallikokeitakin vuoden 2014 aikana.



Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

15.01.2019 12:54Puutavarapankoissa irtotolppa on keskimäärin vain haitta.
12.01.2019 10:14"Triplavaimennin" on yksi parhista Terminatorkeksinnöistä.
06.01.2019 14:35Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.
06.01.2019 9:40Helppo vertaileva aerotesti kuormatulle nyky-yhdistelmälle.
06.01.2019 7:07Mistä saisi puutavarayhdistelmälle 100.000 euroa / vuosi lisätulopotin ???
05.01.2019 22:10Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
05.01.2019 20:00Terminatoreissa ei ole " proteesiliitoksia".
03.01.2019 8:56Terminatormallisto on kasvanut kymmenvuotiaaksi ja kymmenmalliseksi tehoryhmäksi.
02.01.2019 11:00Ilmanvastuksen minimointi tuo suuret haasteet ja mahdollisuudet. - CC
01.01.2019 22:22Vuodenvaihdekisan 2018 / 2019 tulos on kokoluokaltaan järkyttävän suuri.

Siirry arkistoon »