Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.

06.01.2019 14:35


Puutavarayhdistelmän ilmavastusvoimien korjaamiseksi on tehty suurimmat ja onnistuneimmat ponnistelut jo 1980 luvulla. Kehitystyö jatkui 90 luvulla ja 2000 luvun ensivuosikymmenkin sai oman aerodynamiikkakoeyhdistelmänsä. Tuotteet ja tuoteperheet ovat kehittyneet , mutta niitten käyttö ja ymmärrys aerodynamiikan merkityksestä on jäänyt koko kuorma-autoalalla autojen valmistajat (- hytit ja spoilerit -) poislukien hyvin vähäiseksi.

70 vuotinen hytin hionta saa jatkoa.


Kuorma-autojen aerodynamiikkaa on kehitelty jo 50 luvulta lähtien , mutta henkilöautoihin verrattuna aivan pikkupaukuilla. Kuorma-autoalalla kehitys on pysähtynyt aivan auton etupäähän - ensimmäinen kaksi metriä alkaakin olla huippukunnossa.



Meneillään oleva kymmenluku avaa uusia mahdollisuuksia aerodynamiikan kehittymiselle.



Uusia kehitysmahdollisuuksia tuo nyt meneillään oleva vuosikymmen ja kehityksen laajenemisen merkkejä toi vuosi 2015. Kehityksen herätti Euroopan Unioni Siv Callasin esittämällä vaateella aerodynaamissten ominaisuuksien kehityksistä kuorma-autokaluston osalta. Tämä vaade herättikin Unionin jäsenvaltioissa lievää aktiviteettia ja tutkimuskomiteoitten tarvetta. Aerodynamiikasta johtuviin ilmavaivoihin tulee nyt helpotusta.

Puutavara-auton aerokehitys orastaa nyt myös Ruotsissa.



Euroopan Unionin vaatimus kuorma-autoyhdistelmien ilmavastusominaisuuksien korjaamisesta on herättänyt jo ruotsalaiset puutavara-autovastaavat toimimaan. Super-Rekka projektien rinnalla tutkitaan Ruotsissa nyt myös puutavarayhdistelmän ilmanvastuskäyttäytymistä ja projektissa on tehty jo pienoismallikokeitakin vuoden 2014 aikana.



Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
15.02.2020 19:19Nippu lisää , - ja sillä muutoksella alumiinipankkoyhdistelmä Terminator tilavuuksiin.
09.02.2020 10:00Kitkavoimien maksimaalinen hyväksikäyttö raakapuun nippusidonnassa on välttämätöntä.
09.02.2020 6:51Puutavarayhdistelmien kuormansidontaan aletaan kiinnittää huomiota ja asetuksenmukaisuus on minimivaade.
08.02.2020 18:08Raakapuun maantiekuljetusten kuormansidonta koostuu monista tärkeistä osatekijöistä ja niitten yhteentoimivuuden summasta
08.02.2020 10:47Terminatoreissa on nostokoukkusarjojen valmiit asennusreijät , -ja aina sopivassa paikassa.
04.02.2020 0:01Pomminvarmat perävaunun etupankon kiinnikesarjat ovat nekin osa turvallistga kuormansidontaa.
02.02.2020 19:35Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.01.2020 10:00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" .
25.01.2020 18:39Pohjolan pankkomallisto.

Siirry arkistoon »