Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.

Share |
06.01.2019 14:35


Puutavarayhdistelmän ilmavastusvoimien korjaamiseksi on tehty suurimmat ja onnistuneimmat ponnistelut jo 1980 luvulla. Kehitystyö jatkui 90 luvulla ja 2000 luvun ensivuosikymmenkin sai oman aerodynamiikkakoeyhdistelmänsä. Tuotteet ja tuoteperheet ovat kehittyneet , mutta niitten käyttö ja ymmärrys aerodynamiikan merkityksestä on jäänyt koko kuorma-autoalalla autojen valmistajat (- hytit ja spoilerit -) poislukien hyvin vähäiseksi.

70 vuotinen hytin hionta saa jatkoa.


Kuorma-autojen aerodynamiikkaa on kehitelty jo 50 luvulta lähtien , mutta henkilöautoihin verrattuna aivan pikkupaukuilla. Kuorma-autoalalla kehitys on pysähtynyt aivan auton etupäähän - ensimmäinen kaksi metriä alkaakin olla huippukunnossa.



Meneillään oleva kymmenluku avaa uusia mahdollisuuksia aerodynamiikan kehittymiselle.



Uusia kehitysmahdollisuuksia tuo nyt meneillään oleva vuosikymmen ja kehityksen laajenemisen merkkejä toi vuosi 2015. Kehityksen herätti Euroopan Unioni Siv Callasin esittämällä vaateella aerodynaamissten ominaisuuksien kehityksistä kuorma-autokaluston osalta. Tämä vaade herättikin Unionin jäsenvaltioissa lievää aktiviteettia ja tutkimuskomiteoitten tarvetta. Aerodynamiikasta johtuviin ilmavaivoihin tulee nyt helpotusta.

Puutavara-auton aerokehitys orastaa nyt myös Ruotsissa.



Euroopan Unionin vaatimus kuorma-autoyhdistelmien ilmavastusominaisuuksien korjaamisesta on herättänyt jo ruotsalaiset puutavara-autovastaavat toimimaan. Super-Rekka projektien rinnalla tutkitaan Ruotsissa nyt myös puutavarayhdistelmän ilmanvastuskäyttäytymistä ja projektissa on tehty jo pienoismallikokeitakin vuoden 2014 aikana.



Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

20.05.2019 13:24Puutavarayhdistemän oikeaoppisella muotoilulla on käyttäjilleen vain positiivisia vaikutuksia.
18.05.2019 16:02Selkeä ja helppo pankkohinnoittelu:- Yksi hinta / asennusvalmis toimituspaketti.
16.05.2019 22:57www.terminator.fi sivujen käyttäjämäärät ovat nyt huimassa kasvussa.
16.05.2019 7:46TimberRoad 2020 kehittää puutavarayhdistelmän ilmanvastukset ja ilmanohjaustekniikan aivan uusiin ulottuvuuksiin.
15.05.2019 15:55Kuormansidontaa tehostettava liukuestepinnoilla.
14.05.2019 13:43Teipeillä ei puuta ajeta, mutta tuotteet niillä voi tuhota.
14.05.2019 6:05TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kantavuudet 52.000 kg.
13.05.2019 8:25TimberRoad 2020 -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
12.05.2019Aerodynamiikkaparannuksia minimikustannuksin, - jopa hankinnahinnassa säästäen.
06.05.2019 5:27Kävijät eilen 5.5.2019 ja tänään 6.5.019 klo 5:25 sekä klo 11.50

Siirry arkistoon »