Kuorma-autoyhdistelmien "ilmavaivoihin" vetoapua Unionilta.

Share |
06.01.2019 14:35


Puutavarayhdistelmän ilmavastusvoimien korjaamiseksi on tehty suurimmat ja onnistuneimmat ponnistelut jo 1980 luvulla. Kehitystyö jatkui 90 luvulla ja 2000 luvun ensivuosikymmenkin sai oman aerodynamiikkakoeyhdistelmänsä. Tuotteet ja tuoteperheet ovat kehittyneet , mutta niitten käyttö ja ymmärrys aerodynamiikan merkityksestä on jäänyt koko kuorma-autoalalla autojen valmistajat (- hytit ja spoilerit -) poislukien hyvin vähäiseksi.

70 vuotinen hytin hionta saa jatkoa.


Kuorma-autojen aerodynamiikkaa on kehitelty jo 50 luvulta lähtien , mutta henkilöautoihin verrattuna aivan pikkupaukuilla. Kuorma-autoalalla kehitys on pysähtynyt aivan auton etupäähän - ensimmäinen kaksi metriä alkaakin olla huippukunnossa.



Meneillään oleva kymmenluku avaa uusia mahdollisuuksia aerodynamiikan kehittymiselle.



Uusia kehitysmahdollisuuksia tuo nyt meneillään oleva vuosikymmen ja kehityksen laajenemisen merkkejä toi vuosi 2015. Kehityksen herätti Euroopan Unioni Siv Callasin esittämällä vaateella aerodynaamissten ominaisuuksien kehityksistä kuorma-autokaluston osalta. Tämä vaade herättikin Unionin jäsenvaltioissa lievää aktiviteettia ja tutkimuskomiteoitten tarvetta. Aerodynamiikasta johtuviin ilmavaivoihin tulee nyt helpotusta.

Puutavara-auton aerokehitys orastaa nyt myös Ruotsissa.



Euroopan Unionin vaatimus kuorma-autoyhdistelmien ilmavastusominaisuuksien korjaamisesta on herättänyt jo ruotsalaiset puutavara-autovastaavat toimimaan. Super-Rekka projektien rinnalla tutkitaan Ruotsissa nyt myös puutavarayhdistelmän ilmanvastuskäyttäytymistä ja projektissa on tehty jo pienoismallikokeitakin vuoden 2014 aikana.



Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »