Terminatoreissa ja 2024 TimberMaxxeissa on tolppissa oikeaoppinen kaarevuus.
09.11.2023 17.00
Terminator XXL tolpat ja pankkorungot ovat kuormatilaa kasvattavasti kaarevat. Tolpat kaartuvat sisäänpäin.Tolppien kaksi samanpuolista ja sisäpuolista saumaa vetävät hitsauksen lämpövoimilla tolpat ylöspäin siististi kaareviksi , - samalla tolppiin muodostuu niitten tarvitsema edullisen muotoinen "kuormaennakko" kuormattuna, joka kasvaa kuormassa maksimi sallittuihin ulkomittoihin koko pankon alueelta.
Kuorman sisäennakko.
Puutavarapankko on rakennettava niin,että pankon äärimitat eivät täydessäkään kuormassa ylity. Kuorman sisäennakko on laskennalla ja käytännön kokemuksista asettunut teräspankoilla luokkaan 1,5 astetta ja alumiinipankoilla ennakko on luokkaa 2 astetta. Sisäennakko muodostuu kiinteillä pankolla osien kokoonpanohitsauksessa kasausennakon ja lämpöjännityksien yhteispelinä.
Kuorma painaa suoran profiilitolpan kuormatilaa ja tuottavuutta syövään "tiimalasimuotoon".
Pankon tolpat ja runko taipuvat aina kuorman voimien vaikutuksesta.Voimat vaikuttavat sekä alas, että sivuille päin taivuttaen pankkorunkoa ja tolppia. Suora tolppa taipuu kaarelle ja sisäänpäin kaareva suoristuu. - Sisäpuolelta ylöspäin viistetty , ja nyt yleistynyt tolppamuoto kasvattaa entisestäänkin tiimalasimuotoa , ja tilanne vain pahenee.
(Tämä Ruotsiaa mittakeppiajoon kehitetty "keksintö" tuotti aikoinaan rahaa, mutta puntariajossa se vain vie sitä)
Suora pankkotolppa syö kuormatilaa, -kaareva tolppamuoto kasvattaa.
Suorasivuinen ja alaosaltaan molemminpuolin suora profiilitolppa kaartuu keskiosaltaan kuormattaessa voimakkaasti sisäänpäin.Tämä sisäkaarto muodostaa kuormatilasta sivuiltaan "tiimalasimuotoisen". Tiimalasimuoto syö kuormatilaa useilla prosenteilla.
Tiimalasimuodosta hyötyä aikoinaan Ruotsisaa ja haittaa Suomessa.
Kuormatilan keskiosan kapeus syö kuormatilaa useilla prosenteilla.Kuormatun yhdistelmän keskiosa on ylä-ja alaleveyksiltään maksimimitoissa olevaa teräksellä yli 5 senttiä ja alumiinilla lähes 10 senttiä kapeampi.
"Tolpankääntötemppu" muuttaa tilannetta entistä pahempaan suuntaan .
Ruotsalaiset alumiinipankko-valmistajat keksivät kääntää keskiosastaan alkaen epäkeskeisesti kapenevan tolpan toisinpäin. Pankko onkin nyt tyhjänä yläosaltaa kymmenkunta senttiä tilavampi.- Tämä teoriassa, mutta kuormitettuna tiimalasimuoto korostuu entisestään ja kun tolppien yläosamitta ei nytkään saa ylittää sallittua maksimileveyttä, joten kuorma käytännössä pienenee lisää useilla moteilla.
Tolppatemppu toi aikanaan lisää rahaa keppimittaisessa Ruotsissa ja nyt se syö sitä tonnitaksaisessa Suomessa.
XXL tolpan oikea muoto ja sen sisäänpäin kaarevuus maksimoi kuormaa.
Terminator XXL pankon kaikki rakenneratkaisut ovat tehdyt suomalaisen puunajon tulosten maksimoimiseksi.Tolpan tyhjänä kaareva muoto suoristuu kuormattuna maksimiinsa niin, että koko sallittu ulkoleveys tulee täyteen käyttöön.
Tämän muotoiluedun ja lukuisia muita puutavarayhdistelmän tuottavuutta parantavia pieniä yksityiskohtia 100%:sine liukuestepintoineen tarjoaa käyttöönne vain Terminator XXL pankkomallisto.XXhj.
---------------------------------------------------------------
Ps. Tämänpäivän pankkohankinta vaikuttaa tulokseen vielä 5 - 10 vuoden kuluttua - ja tulevilla aivan arvaamattomilla polttoainehinnoilla .
- Kuormatilaerot ovat isoja myös erimerkkisten teräspankkojen välillä.
...............................................................................
|