Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020

08.04.2019 11:39

Puutavara-auton ilmanvastus riippuu kahdesta tekijästä: auton otsapinta-alasta ja auton ilmanvastuskertoimesta.

kuva_sivulle_7.jpg

Puutavarapankkojen ilmavastuspintojen koko ja niitten ilmanvastuskertoimet määrittelevät pankkojen osuudet polttoainekuluissa. Erot ovat suuria eri pankkomerkkien välillä.

Otsapinta-ala on auton poikkipinta-ala, joka on kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastuskerroin taasen on automallikohtainen kerroin, joka määritetään tuulitunnelissa tai vierintäkokeitten tuloksista laskennallisesti.

Tyypillisen kuormaamattoman puutavarayhdistelmän ilmanvastuskerroin Cw on 1,6 ja 2,2 välillä(Umpikorinen yhdistelmä Cw noin 0,9).Kuormatun puutavarayhdistelmän ilmavastuskerroin Cw on luokkaa 1,2-1,6-1.8 
-Nämä arvot arvioituna kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastus on karkeasti ilmanvastuskerroin kertaa otsapinta-ala.
Ilmavastuskerroin ja ilmavastuspinta vaihtelevat käytännön ajo-olosuhteissa jatkuvasti sivutuulen suunnan ja nopeuden vaikutuksesta.

Vastuullisessa tuotesuunnittelussa on huomioitava myös käytännön ajo-olosuhteitten asettamat haastavat lisävaatimukset mm. sivutuuli, sen suunnat ja tuulennopeuksien ja ajonopeuksien vaihtelut sekä yhdistelmän muodonmuutos kuormattuna.

xxboxx_pankkovertailu.jpgPuutavara-autossa yhdistelmän hytin otsapinta-ala on n.6.5 m2 - 10 m2 ja pankkojen jopa yli 13 m2 kun yhdistelmässä on 12 kpl suuripintaisia alumiinipankkoja. Järkevällä materiaalivalinnalla ja uudella muotoilulla on pankkojen ilmanvastusvoimat puolitettavissa ja jos pankkomäärä voidaan vielä puolittaa 12:sta (pinotavarapankot) kuuteen (tukkipankot) - onnistutaan pudottamaan pankkojen ajovastukset neljäsosaan (yli 5 l / 100 km).

Heikki Jokela 050 4129 024

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
16.01.2020 4:10Mitä perävaunun pitkällä roiskeläpällä haetaan , onko se "turhake".???
14.01.2020 10:11Kuorma-autoroiskeläppien tulevaisuus - todetaanko ne tarpeettomiksi "turhakkeiksi" alle 3.500 kiloisten tapaan ???
14.01.2020 8:30Roiskeläpät
12.01.2020"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot".
09.01.2020 18:25Teräsmiesten Teräsmies.
06.01.2020 12:23"Aerodynamiikkaherätys" tuli puutavara-autojen kehittelyyn Ivalonperän savotalta.
05.01.2020 10:00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu.
05.01.2020 9:37Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut. puu76
04.01.2020 11:1110% kuormakokoetu on tärkein, mutta Terminatormiehillä on muitakin tuottoisia etuja takataskuissaan.

Siirry arkistoon »