Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.

19.01.2023 9:00

Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa.

Puutavarayhdistelmän ilmanvastus riippuu kahdesta tekijästä: yhdistelmän otsapinta-alasta ja sen ilmanvastuskertoimesta.

Ilmavastusvoimiin ja pyörteilyjen loiskuormakokoihin vaikuttaa merkittävästi pankon otsapinta, muoto ja sen ilmavirtauksen suuntausominaisuudet.

Puutavarapankkojen ilmavastuspintojen koko ja niitten ilmanvastuskertoimet määrittelevät pankkojen osuudet polttoainekuluissa. Erot ovat suuria eri pankkomerkkien välillä.

Otsapinta-ala on auton poikkipinta-ala, joka on kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastuskerroin taasen on automallikohtainen kerroin, joka määritetään tuulitunnelissa tai vierintäkokeitten tuloksista laskennallisesti.

scaniaa

Tyypillisen kuormaamattoman puutavarayhdistelmän ilmanvastuskerroin Cw on 1,6 ja 2,2 välillä (Umpikorinen yhdistelmä Cw noin 0,9) .Kuormatun puutavarayhdistelmän ilmavastuskerroin Cw on luokkaa 1,2-1,6-1.8 
-Nämä arvot arvioituna kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastus on karkeasti ilmanvastuskerroin kertaa otsapinta-ala.
Ilmavastuskerroin ja ilmavastuspinta vaihtelevat käytännön ajo-olosuhteissa jatkuvasti sivutuulen suunnan ja nopeuden vaikutuksesta.

p1016137_1

Vastuullisessa tuotesuunnittelussa on huomioitava myös käytännön ajo-olosuhteitten asettamat haastavat lisävaatimukset mm. sivutuuli, sen suunnat ja tuulennopeuksien ja ajonopeuksien vaihtelut sekä yhdistelmän muodonmuutos kuormattuna.

peravaunu5

Puutavara-autossa yhdistelmän hytin otsapinta-ala on n.6.5 m2 - 10 m2 ja pankkojen jopa yli 13 m2 kun yhdistelmässä on 12 kpl suuripintaisia alumiinipankkoja. Järkevällä materiaalivalinnalla ja uudella muotoilulla on pankkojen ilmanvastusvoimat puolitettavissa ja jos pankkomäärä voidaan vielä puolittaa 12:sta (pinotavarapankot) kuuteen (tukkipankot) - onnistutaan pudottamaan pankkojen ajovastukset neljäsosaan (yli 5 l / 100 km).- Erityisesti on huomioitava se, että puutavarayhdistelmässä on kaksi toisistaan täysin poikkeavaa ilmavastusmuotoa = tyhjä ja kuormattu!!!XXhj.19.1.2023

  Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistuu -  pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa  ratkaisevassa asemassa. | terminator.fi

Heikki Jokela 050 4129 024

06.02.2023 9:00Metsäenergia-alalla tehdään pitkän tähtäimen investointeja
06.02.2023 7:00Tiesitkö , että???: -Terminatorien ja TimberMaxxien pintakäsittelyssä on myös täysin ruostumaton ja myös muoviton kuumasinkitysvaihtoehto, - olisiko siinä mitään järkeä ???
06.02.2023 3:00Miksi alumiinipankoissa on erittäin pienet- , ja ilmavastusominaisuuksiltaan ja tuottavuudeltaan huonotasoiset kuormatilat
06.02.2023 0:07Paripyöräketjut puutavara-autoihin suoraan Metsätyön varastosta
05.02.2023 20:10Teollisuusliiton ilmoittamat lakot väistyvät - Teknologiateollisuuden työntekijöille syntyi uusi TES
05.02.2023 18:00Pankon joustavuus.
05.02.2023 17:00Puutavara-yhdistelmän pankkojen ilmanvastuksella on yllättävänkin suuri merkitys tuottavuuteen ja turvallisuuteen.
05.02.2023 15:00Terminator XXL puutavarapankot
05.02.2023 14:00TIESITKÖ , ETTÄ ........
05.02.2023 13:00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???

Siirry arkistoon »