Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.

07.04.2023 18.00

Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa.

Puutavarayhdistelmän ilmanvastus riippuu kahdesta tekijästä: yhdistelmän otsapinta-alasta ja sen ilmanvastuskertoimesta.

Ilmavastusvoimiin ja pyörteilyjen loiskuormakokoihin vaikuttaa merkittävästi pankon otsapinta, muoto ja sen ilmavirtauksen suuntausominaisuudet.

Puutavarapankkojen ilmavastuspintojen koko ja niitten ilmanvastuskertoimet määrittelevät pankkojen osuudet polttoainekuluissa. Erot ovat suuria eri pankkomerkkien välillä.

Otsapinta-ala on auton poikkipinta-ala, joka on kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastuskerroin taasen on automallikohtainen kerroin, joka määritetään tuulitunnelissa tai vierintäkokeitten tuloksista laskennallisesti.

scaniaa

Tyypillisen kuormaamattoman puutavarayhdistelmän ilmanvastuskerroin Cw on 1,6 ja 2,2 välillä (Umpikorinen yhdistelmä Cw noin 0,9) .Kuormatun puutavarayhdistelmän ilmavastuskerroin Cw on luokkaa 1,2-1,6-1.8 
-Nämä arvot arvioituna kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastus on karkeasti ilmanvastuskerroin kertaa otsapinta-ala.
Ilmavastuskerroin ja ilmavastuspinta vaihtelevat käytännön ajo-olosuhteissa jatkuvasti sivutuulen suunnan ja nopeuden vaikutuksesta.

p1016137_1

Vastuullisessa tuotesuunnittelussa on huomioitava myös käytännön ajo-olosuhteitten asettamat haastavat lisävaatimukset mm. sivutuuli, sen suunnat ja tuulennopeuksien ja ajonopeuksien vaihtelut sekä yhdistelmän muodonmuutos kuormattuna.

peravaunu5

Puutavara-autossa yhdistelmän hytin otsapinta-ala on n.6.5 m2 - 10 m2 ja pankkojen jopa yli 13 m2 kun yhdistelmässä on 12 kpl suuripintaisia alumiinipankkoja. Järkevällä materiaalivalinnalla ja uudella muotoilulla on pankkojen ilmanvastusvoimat puolitettavissa ja jos pankkomäärä voidaan vielä puolittaa 12:sta (pinotavarapankot) kuuteen (tukkipankot) - onnistutaan pudottamaan pankkojen ajovastukset neljäsosaan (yli 5 l / 100 km).- Erityisesti on huomioitava se, että puutavarayhdistelmässä on kaksi toisistaan täysin poikkeavaa ilmavastusmuotoa = tyhjä ja kuormattu!!!XXhj.7.4.2023

  Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistuu -  pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa  ratkaisevassa asemassa. | terminator.fi

Heikki Jokela 050 4129 024

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita

Siirry arkistoon »