Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.

Share |
09.03.2019 21:33

Terminator XXL malliston ensiesittely tapahtui FinnMetko 2009 näyttelyssä Jämsänkoskella. Tuo ensiesittelymallisto oli kuumasinkittyä 900 lujuusluokan terästä. Kuumasinkityksellä haettiin ultralujuuksisten terästen käyttöominaisuuksille kilpailukykyä alumiinirakenteita vastaan.



Kuumasinkityskokeilut aloitettiin 900 luokan teräksien alkutaipaleella 2000- luvun alussa irtotolppaiselle 050/070 mallistolle ja 2009 myös Terminator XXL mallistolle.  Kuumasinkityksen edut tulevat esiin parhaiten nyt vasta, sinkityksellä käsiteltyjen pankkojen 10-15 vuotisen käytön jälkeen. - Kuumasinkitys tuli jäädäkseen moniin puutavara-auton varusteisiin ja komponentteihin.



Rautaruukin Raahen terästehdas kehitti alkuperäisen ultralujan teräksen rinnalle patinoituvan 960 W teräslaadun, jonka ominaisuudet katsottiin kilpailukykyisiksi alumiinipoinnoitteitten kanssa sinkkipohjustuksella ja pintapulveroinniulla käsiteltynä.



Ultralujien terästen kuumasinkityskokeilut ja tuotanto toivat tietoa ja tuotannon mahdollistavia keksintöjä vedynpoistoinhibiitteineen ja pintakäsittelyn laatua parantavine sooligeeleineen. Yksi kokeilun testeistä ja tuotantokokeiluista tehtiin ns. Duplexpinnoitteella, jossa kuumasinkitty pinta hiekkapestiin ja pinnoitettiin pulveroinnilla. - Nämä kaikki kokeilut ja tuotantovaiheet ovat vieneet teräksien pintakäsittelyitä eteenpäin ja niitten käyttö on sarjatuotannossa mm. suuressa osassa henkilöautoteollisuutta , yhdessä keveitten lujitettujen terästen kanssa. 



Heikki Jokela
050 4129 024

23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »