Kysyimme puutavarayhdistelmien aerodynamiikasta. - TimberRoad 2020

Share |
07.04.2019 15:24


Kuvan mahdollinen sisältö: taivas, pilvi ja ulkoilma

Asetimme kysymyksen pyytämällä arvioimaan 1.6 ja 2.2 Cw - arvon tehoeron 80km/h nopeudella ja tasaisella tiellä, sekä tuulettomissa olosuhteissa. - Kysymykset esitettiin Facebookissa, ja vastauksia saimme yli 180 kpl.

Sen lisäksi, että saimme runsaan osanoton , oli yllättävää vuosikymmenien aikana tapahtunut selvä asiantuntemuksen kasvu. Saamamme arviot liikkuivat 12hv-301hv välillä ja nämä ääripäät olivat harvassa. Arvioista suurin osa oli oikeassa kokoluokassa - 40 hv ja 100 hv välimaastossa, kun oikea laskennallinen arvo oli 53.952 hv (taulukko).

ILMANVASTUKSEN VAATIMA TEHO
Cd =    1.6        2.2
NOP.   TEHO    TEHO       ERO       ERO
km/h    kW        kW         kW         PS
60    44.630   61.366    16.736    22.761
65    56.743   78.021    21.278    28.939
70    70.870   97.447    26.576    36.144
75    87.167  119.855   32.688    44.455*
80  105.789 145.460 39.671   53.952
85   126.890  174.473  47.584    64.714
90   150.625  207.109  56.484    76.819
95   177.150  243.581  66.431    90.346
100 206.619  284.101  77.482   105.376

ILMAN TIHEYS: 1.205 kg/m3
OTSAPINTA-ALA 10 m2
PS = metrinen hevosvoima 75 kpm/s
Laskenta : - DI Olavi H Koskinen

Taulukon arvoista näkyy tehon kasvu nopeuden kasvun mukaan ja kahdella eri tyhjän puutavarayhdistelmän Cw-arvolla. Ilmanvastusvoimien yllättävän suuri kokoluokka kasvaa ja korostuu reaaliolosuhteissa, kun yhdistelmään vaikuttaa sivu- ja vastatuulien komponentit.

Tyhjänäajo rahtiliikenteessä tapahtuu pääosin "rajoitinta vasten" 89 km/h. Tuolloin perinteinen Cw - 2.2 puutavarayhdistelmä syö tehoreservejä n. 205 kW ja aerodynaamisempi Cw -1.6 tehotarve on n. 150 kW ja erotus kasvaakin jo 55 kilovattiin - 74 hevosvoimaan.


Maanteillä eri ajoneuvoilla liikkuneet ovat tunteneet vastatuulen ja sivutuulien negariiviset vaikutukset ajoneuvon käyttäytymiseen. Kun vastatuuli on kohtalainen 11 km/h ja ajonopeus 89 km/h , on ilmanvastusvoimat taulukon 100 km/h mukaiset. Tuolloin perinteisen Cw-2-2 yhdistelmän pelkän ilmanvastuksen voittamiseen tarvitsema tehotarve kasvaa 284 kilovattiin  , kun se vastaavasti Cw 1.6 arvoisella on "vain" 206.6 kW. - Tehoero hevosvoimina 105 hv.



Puutavarayhdistelmä on rakennettavissa nykykomponenteilla ilmanvastuksen Cw - luokkaan 1.6. Cw-arvon minimoinnilla luokkaan 1.6 tyhjänäajossa ja samanaikainen kuormatun yhdistelmän ilmanvastuksen minimointi tuo käsittämättömän suuret säästöt kuljetuskuluihin, sekä saatu muutos päästöihin, loiskuormaan ja liikenneturvallisuuteen on siinä luokassa, että asia vaatii jo kauan kaivatun korjausliikkeen.



 Heikki Jokela 050 4129 024
- Kehitystyötä  vuodesta  1976 -

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa markkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
18.06.2019 6:21Missä menee ero huijauksen ja törkeän petoksen välillä.
16.06.2019 17:35Pääsiäispyhien - 2017 kannanottoni Alucarin ja Metsätranssin uutisointiin: " Terminatorit laittomia - alumiinipankkoihin yhtä paljon puita laillisesti" .
15.06.2019 11:09Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 43 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
07.06.2019 23:06Mikä on alumiinipankon ja Terminatorin kuormatilan poikkipintaero alupankon lastin korkeuslisätarpeeksi muunnettuna ???
06.06.2019 13:13Terminator XXL pankkomallisto on 43 vuotisen aktiivisen kehitystyön tulos.
06.06.2019 0:01Terminator XXL pakettihinnat 1.6.2019 - 31.7.2019
02.06.2019 17:06Terminator XXL pankkojen pakettitarjous hinnasto 1.6. - 31.7.2019.
01.06.2019 10:00www.terminator.fi sivustojen käyttöaste kasvaa kiitettävästi.
01.06.2019 6:20Pintakäsittely on teräspankon yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.

Siirry arkistoon »