Kysyimme puutavarayhdistelmien aerodynamiikasta. - TimberRoad 2020

07.04.2019 15:24


Kuvan mahdollinen sisältö: taivas, pilvi ja ulkoilma

Asetimme kysymyksen pyytämällä arvioimaan 1.6 ja 2.2 Cw - arvon tehoeron 80km/h nopeudella ja tasaisella tiellä, sekä tuulettomissa olosuhteissa. - Kysymykset esitettiin Facebookissa, ja vastauksia saimme yli 180 kpl.

Sen lisäksi, että saimme runsaan osanoton , oli yllättävää vuosikymmenien aikana tapahtunut selvä asiantuntemuksen kasvu. Saamamme arviot liikkuivat 12hv-301hv välillä ja nämä ääripäät olivat harvassa. Arvioista suurin osa oli oikeassa kokoluokassa - 40 hv ja 100 hv välimaastossa, kun oikea laskennallinen arvo oli 53.952 hv (taulukko).

ILMANVASTUKSEN VAATIMA TEHO
Cd =    1.6        2.2
NOP.   TEHO    TEHO       ERO       ERO
km/h    kW        kW         kW         PS
60    44.630   61.366    16.736    22.761
65    56.743   78.021    21.278    28.939
70    70.870   97.447    26.576    36.144
75    87.167  119.855   32.688    44.455*
80  105.789 145.460 39.671   53.952
85   126.890  174.473  47.584    64.714
90   150.625  207.109  56.484    76.819
95   177.150  243.581  66.431    90.346
100 206.619  284.101  77.482   105.376

ILMAN TIHEYS: 1.205 kg/m3
OTSAPINTA-ALA 10 m2
PS = metrinen hevosvoima 75 kpm/s
Laskenta : - DI Olavi H Koskinen

Taulukon arvoista näkyy tehon kasvu nopeuden kasvun mukaan ja kahdella eri tyhjän puutavarayhdistelmän Cw-arvolla. Ilmanvastusvoimien yllättävän suuri kokoluokka kasvaa ja korostuu reaaliolosuhteissa, kun yhdistelmään vaikuttaa sivu- ja vastatuulien komponentit.

Tyhjänäajo rahtiliikenteessä tapahtuu pääosin "rajoitinta vasten" 89 km/h. Tuolloin perinteinen Cw - 2.2 puutavarayhdistelmä syö tehoreservejä n. 205 kW ja aerodynaamisempi Cw -1.6 tehotarve on n. 150 kW ja erotus kasvaakin jo 55 kilovattiin - 74 hevosvoimaan.


Maanteillä eri ajoneuvoilla liikkuneet ovat tunteneet vastatuulen ja sivutuulien negariiviset vaikutukset ajoneuvon käyttäytymiseen. Kun vastatuuli on kohtalainen 11 km/h ja ajonopeus 89 km/h , on ilmanvastusvoimat taulukon 100 km/h mukaiset. Tuolloin perinteisen Cw-2-2 yhdistelmän pelkän ilmanvastuksen voittamiseen tarvitsema tehotarve kasvaa 284 kilovattiin  , kun se vastaavasti Cw 1.6 arvoisella on "vain" 206.6 kW. - Tehoero hevosvoimina 105 hv.



Puutavarayhdistelmä on rakennettavissa nykykomponenteilla ilmanvastuksen Cw - luokkaan 1.6. Cw-arvon minimoinnilla luokkaan 1.6 tyhjänäajossa ja samanaikainen kuormatun yhdistelmän ilmanvastuksen minimointi tuo käsittämättömän suuret säästöt kuljetuskuluihin, sekä saatu muutos päästöihin, loiskuormaan ja liikenneturvallisuuteen on siinä luokassa, että asia vaatii jo kauan kaivatun korjausliikkeen.



 Heikki Jokela 050 4129 024
- Kehitystyötä  vuodesta  1976 -

15.05.2020 10:10"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
03.06.2020 7:00Terminator pankkojen kevään huoltopakettien tarjoukset..
03.06.2020Puutavarayhdistelmän "Terminointi" monessa tapauksessa edullisin ja tuottavin investointi.
02.06.2020 14:14Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
02.06.2020 7:36TimberRoad 2020 yhdistelmien säästökohteet.
01.06.2020 20:00TimberRoad 2020 yhdistelmäparin perävaunut.
31.05.2020 14:38Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
31.05.2020 10:57Raakapuun siirtoautot yleistyvät kiihtyvässä määrin. - Mutta mistä kasvu johtuu?
29.05.2020 23:46KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.05.2020 12:48"Paukku ja pupu" - SP- vaunut täyttyy Terminatoreilla kertalaakista.

Siirry arkistoon »