Kuormansidontaa tehostettava liukuestepinnoilla.
29.12.2022 13.00
Uusien puutavara-autojen jarrutehot ovat kasvaneet muutamassa vuodessa lähes tuplaksi. Tämä ja osassa yhdistelmiä käyttööntulleet automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät asettavat kuormansidontaan totuttua kovemmat vaatimukset.
Kuorrmansidonta käsittää kuormansidonnan automaattisine esikiristysvoimineen ja kitkapintojen vaikutukset nippuihin sekä nippujen pysyvyyden kannalta edullisen ladonnan.
Pankoille on asetuksissa määritelty pakollinen liukueste pankkorungoille, mutta nippu ei pysy paikallaan ääritapauksissa, ellei se ole kauttaaltaan jarrutettu liukuesteillä- myös tolppien kokomitalta. Pankkoissa, joissa tolppien liukuestepinnat rajoittuvat vain tolppien yläpäitten osalle, tai pankoissa, joissa tolppaliukuesteet puuttuvat kokonaan, on lähes mahdotonta saavuttaa nippusidonnalle asetettuja vaatimuksia ilman sisäsidontaa.
Liukuesteettömissä, ja vain tolpan yläpään liukuestein varustettujen pankkojen nippujen paikoillaan pitäminen suurtehojarrujen täysjarrutuksissa on todettu poikkeuksetta mahdottomaksi. Lisäksi pankkojen kiinnitykseen on kiinnitettävä huomiota. Pankkokiinnikkeitten on oltava vähintään nipun kahden pankon osalta kiinteän esteen takana ja vapaasti liikuteltavien pankkojen alla on oltava jarruttavat kitkalevyt - ei liukumuovipaloja. Lisäksi perävaunun siirtokelkan hydrauliikassa on oltava sokkiventtiinit.
Kuormansidonnasta on tehtävissä sidontavaatimukset täyttävä paketti , joka toimii myös ääriolosuhteissa . - Varusteet on valittava oikein ja kuormaus tehtävä huolella.
Heikki Jokela 050 4129 024
|