Ohjeistus raakapuun maantiekuljetuksien nippusidonnasta siirtyy vuoden 2020 helmikuulle.

Share |
29.06.2019 21:37


Terminator XXL pankkomalliston syntyvuonna 2009 olimme täysin tietoisia suomalaisille raakapuuyhdistelmille tulevista kokonaispainokorotuksista ja sen myötä pakollisesta kuormatilakoon kasvattamistarpeesta. Samaten ymmärsimme nippukoon kasvun tuovan lisävaatimuksia nippusidonnalle ja kuormatilan kitkapinnoille.

Raakapuuvaunut – Sp, Sps, Spa, Spar

Olimme 1980 luvun alussa määrittelemässä asetuksen 940/1982 asettamia sidontavaatimuksia sekä kehittämässä junavaunupankkoja tehokkaine koko kuormatilan käsittävine terävine liukuestesermeineen. Junavaunuilla tehdyt törmäystestit osoittivat sen, että sidontaa oli mahdollista minimoida ja terävät liukuesteet tolpissa estivät puitten kuormasta luistamisia kuljetusmatkojen aikana.
Otimme liukuestetolpat käyttökokeiluun myös maantiekalustossa 1980- ja 1990 luvuilla, mutta purkukonekäytännöt rajoittivat pankkomallin markkinoilletuloa siirtäen tarpeen 2000 luvulle.



Liukuestetolppien uuskäytön aloitimme irtotolppaisissa pankkomalleissamme yhtäaikaisesti Ruukkin "ultralujien" kuumasinkityksellä pinnoitettujen teräksien kokeilujen kanssa. Saadut positiiviset kokemukset sekä uutuusteräksestä, että tolppiin lisätyistä rautatiepankkomaisista liukuestesermeistä toivat käytöstä ja käyttäjiltä vain positiivista palautetta. - Ultralujat ja liukuestetolpat tulivat nyt jäädäkseen.



Tulevat kokonaispainokorotukset kasvavine mippukokoineen toivat tarpeen luoda kokonaan uusi pitävä ja tilava pankkomallisto uudesta ja kevyestä "ultralujasta". -Tietomme tulevasta synnytti Terminator XXL malliston maksimaalisine kuormatiloineen ja pitopintoineen sekä aeromuotoineen vuonna 2009.



Suomalaisen kuorma-autokaluston kokonaispainokorotukset ja nippukorkeuksien kasvu sekä tehostuneen jarrutusvoimat toivat nippusidonnan tarkkastelun ja uudelleenarvioinnin pakolliseksi 2010 luvulla . Tarvetta tehostivat kasvaneet nippujen ajoradalle putoilut sekä perävaunujen edestä, että -takaa.

Katso video.

Kokonaispainokorotuksen tuomat nippukoot aiheuttivat pankkolujuuksien kasvattamistarpeen ja nyt on kuormasidonta varusteineen ja valvontakäytäntöineen uudelleenarvioinnin alla. Uusi ohjeistus on luvattu vuoden 2020 helmikuun aikana - meidän kaikkien onneksemme on tähän saakka selvitty ilman henkilövahinkoja. 


01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
16.07.2019 10:00Terminator XXL purkupankkouutuudet ovat nyt tuotannossa.
11.07.2019 16:09Sen lisäksi että Terminator on tilavin, - on se myös tuottavin ja turvallisin.
07.07.2019 11:32Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.
07.07.2019 8:01Terminator XXL pakettihinnat 1.6.2019 - 31.7.2019
07.07.2019 5:13Terminator XXL "PURKUPANKKO" - 2019 uutuus.
29.06.2019 21:37Ohjeistus raakapuun maantiekuljetuksien nippusidonnasta siirtyy vuoden 2020 helmikuulle.
29.06.2019 10:01Vuosi 2020 on myös raakapuun nippusidonnan sekä sen valvonnan muutosvuosi.
23.06.2019Aerodynamiikkaparannuksia minimikustannuksin, - jopa hankinnahinnassa säästäen.
20.06.2019 23:19Olemme kehittämässä uuden tekniikan ja toimintojen purkupankkomallia "tukkipankkotälleille" !!!

Siirry arkistoon »