Ohjeistus raakapuun maantiekuljetuksien nippusidonnasta siirtyy vuoden 2020 helmikuulle.

29.06.2019 21:37


Terminator XXL pankkomalliston syntyvuonna 2009 olimme täysin tietoisia suomalaisille raakapuuyhdistelmille tulevista kokonaispainokorotuksista ja sen myötä pakollisesta kuormatilakoon kasvattamistarpeesta. Samaten ymmärsimme nippukoon kasvun tuovan lisävaatimuksia nippusidonnalle ja kuormatilan kitkapinnoille.

Raakapuuvaunut – Sp, Sps, Spa, Spar

Olimme 1980 luvun alussa määrittelemässä asetuksen 940/1982 asettamia sidontavaatimuksia sekä kehittämässä junavaunupankkoja tehokkaine koko kuormatilan käsittävine terävine liukuestesermeineen. Junavaunuilla tehdyt törmäystestit osoittivat sen, että sidontaa oli mahdollista minimoida ja terävät liukuesteet tolpissa estivät puitten kuormasta luistamisia kuljetusmatkojen aikana.
Otimme liukuestetolpat käyttökokeiluun myös maantiekalustossa 1980- ja 1990 luvuilla, mutta purkukonekäytännöt rajoittivat pankkomallin markkinoilletuloa siirtäen tarpeen 2000 luvulle.



Liukuestetolppien uuskäytön aloitimme irtotolppaisissa pankkomalleissamme yhtäaikaisesti Ruukkin "ultralujien" kuumasinkityksellä pinnoitettujen teräksien kokeilujen kanssa. Saadut positiiviset kokemukset sekä uutuusteräksestä, että tolppiin lisätyistä rautatiepankkomaisista liukuestesermeistä toivat käytöstä ja käyttäjiltä vain positiivista palautetta. - Ultralujat ja liukuestetolpat tulivat nyt jäädäkseen.



Tulevat kokonaispainokorotukset kasvavine mippukokoineen toivat tarpeen luoda kokonaan uusi pitävä ja tilava pankkomallisto uudesta ja kevyestä "ultralujasta". -Tietomme tulevasta synnytti Terminator XXL malliston maksimaalisine kuormatiloineen ja pitopintoineen sekä aeromuotoineen vuonna 2009.



Suomalaisen kuorma-autokaluston kokonaispainokorotukset ja nippukorkeuksien kasvu sekä tehostuneen jarrutusvoimat toivat nippusidonnan tarkkastelun ja uudelleenarvioinnin pakolliseksi 2010 luvulla . Tarvetta tehostivat kasvaneet nippujen ajoradalle putoilut sekä perävaunujen edestä, että -takaa.

Katso video.

Kokonaispainokorotuksen tuomat nippukoot aiheuttivat pankkolujuuksien kasvattamistarpeen ja nyt on kuormasidonta varusteineen ja valvontakäytäntöineen uudelleenarvioinnin alla. Uusi ohjeistus on luvattu vuoden 2020 helmikuun aikana - meidän kaikkien onneksemme on tähän saakka selvitty ilman henkilövahinkoja. 


01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
29.03.2020 9:10Weckmanin supertilava ja kevytrakenteinen viisiakselinen raakapuuvaunu.
22.03.2020 10:48Terminatorimiesten 6 (+ 1) palvelupistettä pitävät osaltaan huolen puutavara-autojen toimivuudesta.
20.03.2020 18:00Terminator miehet palvelevat 24/7 , - ja kesälomat 2020 peruttu.
18.03.2020 8:52TimberRoad 2020 siirtoauto.
17.03.2020 8:48TimberRoad 2020 "syöttöautomallit".
15.03.2020 12:00TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
15.03.2020 6:32Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
14.03.2020 7:48TimberRoad 2020 yhdistelmäparin polttoainesäästöt ja päästöt tulevat alittamaan Eu- vaatimukset enemmän kuin selkeästi.
12.03.2020 18:00TimberRoad 2020 aikataulutus.

Siirry arkistoon »