Puutavaranipun sidonta koostuu kitkapinnoista ja sidontavoimista sekä nipun ladonnasta.

07.07.2019 11:32

 

Raakapuunipun sidonnan ohjeenmukainen vaatimustaso eteenpäin on kova - 10 m/s2. Vertailukohtana voidaan pitää kovimpia jarrutustehoja, jotka nykykalustolla ovat parhaimmillaan jo luokassa 7 m/s2- 7.5 m/s2.



Nippusidonnan vaatimusten täyttö ja noudattaminen kaikissa keliolosuhteissa vaatii huolellista kuormausta ja hyviä varusteita - tämä vaatimuksenmukaisuus on kovimmillaan siirtoperävaunun etunipussa.

 

Pitävä nippusidonta koostuu pankkorunkojen ja tolppien kokomittaisista liukuestepinnoista ja tehokkaista purevista sekä lujuusvaatimukset täyttävistäsidontaketjuista automaattikiristimineen. Lisäksi siteitten on oltava vähintään toisesta päästään kiinnitettynä ajoneuvon runkorakenteisiin. 



Nykyiset sidontavaatimukset määrittelevät sidoslujuuden sekä sen sidoskulman maksimi 60 asteiseksi eteenpäin. Kun puutavaranipun sidos on yleensä 90 asteinen, on hyväksyttävissä oleva sidos oltava kolmosella 1/2 nipun painosta(yksi side) ja yli kolmemetrisellä 1/4 nipun painosta (kaksi sidettä). - Ohjeet sidoksista ja sidoksien minimilujuuksista ja esikiristysvoimista on esitetetty linkin asetus 940/1982.



Puutavara - auton nippukiristykselle asettaa rajoituksia nippujen päälle upotettu kuormain, mutta auton hyväksynnän mukainen etuseinä ottaa hidastuvuusvoimia vastaan , korvaten sidosten vajavaisuutta , jopa liinasidoksia käytettäessä.



Puutavaraperävaunun sidonta sensijaan on osoittautunut hyvinkin haasteelliseksi. Haastetta kasvattaa perävaunun kuormauskäytännön vaativat liikuteltavat pankot ja niitten lukituksen puutteet. Nämä käytännön asettamat sidontarajoitteet tuovat lisävaatimuksia pankkokiinnityksille, sidoksille ja niitten esikiristyksille, sekä erityisesti kuormatilapintojen liukkaitten nippujen pitovaatimuksille. - Yksi tärkeä sidontaa tehostava lisä on itse oikeaoppinen kuormaus.



Heikki Joikela 050 4129 024 



01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
14.09.2019 10:32Kuumasinkitty pankko on käytössä täysin ruostumaton.
12.09.2019 21:26" YKSI PAKETTI - YKSI HINTA"
08.09.2019 10:48Terminatorien pintakäsittelyssä on myös täysin ruostumaton kuumasinkitysvaihtoehto, - olisiko siinä mitään järkeä ???
05.09.2019 12:16LUE TÄSTÄ! Syksyn järkälemäinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt - ENSIJAKELUSSA Maxpossa Hyvinkäällä to, pe, ja la
04.09.2019 11:06Edelleen ylivoimaisesti suurin kuormatila - muotoilussa sen salaisuus.
03.09.2019 19:06Erot Terminatoreitten ja niitten jäljitelmäpankkojen välillä alkavat selkeytyä.
29.08.2019 12:28TimberRoad 2020 -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
28.08.2019 7:00Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
25.08.2019 15:315. Kitkalevyt ja liukukiinnikkeet.

Siirry arkistoon »