m. - Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
14.09.2024 17.00
Olen ollut Suomen kuumasinkityksen kehitysryhmässä vuodesta 1986 lähtien. Ryhmämme kehitti kuumasinkityksen ulkoista laatua, ja sen käyttömahdollisuuden myös ultralujiin teräksiin. - Lisäksi ryhmäme kehitti myös paremman pinnan laadun ja ulkonäön.
Kuumasinkityn pinnanlaadun kehitystyö on meillä nyt maailmanlaajuisestikkin huipputasolla.
Rautaruukkin Mikko Arponen, ja Bolidenin Harjun "Tapsa" kehittivät kuumasinkityn pankon laadun ja tekniikan eloksoidun alumiinin tasolle. Pakettiin sisältyi myös laadunparannus ns. sooligeelillä, jolla pinta pysyi "kirkkaana". Sooligeelin (nanopinnote) pinnan liukkaus aiheutti kuitenkin sen, että teipit oli asennettava paikoilleen ennen sooligeelin ruiskutusta. Alunperäinen lähtökohta oli vaatimus puutavarakuormatillan muovittomuudesta, jonka täyttämiseksi teimme tarvitun kehitystyön kuumasinkkauksen vaatimuksille, ja tuo laki sivuheijastusteipeistä sekä muovimaalien salliminen (tietämättömyys riskeistä) tuhosi sen.
Pankkojen maalit ovat muovia ja vain pinnoituslaatu tuo apua.
Nykyiset maalipinnoitteet ovat muovipohjaisia ja silloin puruissa irtoavien "muovimaalilaikkujen" kulku sellunkeittoon on tokikin mahdollista - joten mitä parempi pinnoitelaatu , sitä vähemmän riskiä.
Terminatoreitten pankkosuunnittelussa, ja tuotannossa on otettu nämä miljoonariskit huomioon, ja teipit ovat poistettu turhakkeina nyt kokonaan pankkotuotannostAMME.
Koko pankkomallistomme suunniteltiin jo alun alkaen kuumasinkityksen vaatimusten mukaisesti ja jauhemaalauskin on tehty sinkkipohjustuksen päälle. Pohjatyössä on otettu muovipinnoitteitten irtoamisen minimointi huomioon. - Tuli siis miljoonavahinkoja aiheuttava hutilyönti, mutta päästäänköhän noita miljoonatappioita aiheuttavista "muovikuormatiloista" ja muoviteipeistä tällä vaudilla ja vastuutasolla koskaan eroon??? XXhj.14.9.2024
|