Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.

23.04.2024 13.00

Olen ollut Suomen kuumasinkityksen kehitysryhmässä vuodesta 1986 lähtien. Ryhmämme kehitti kuumasinkityksen ulkoista laatua, ja sen käyttömahdollisuuden myös ultralujiin teräksiin. - Lisäksi ryhmäme kehitti myös paremman pinnan laadun ja ulkonäön.

Kuumasinkityn pinnanlaadun kehitystyö oli maailmanlaajuisestikkin huipputasolla.



Rautaruukkin Mikko Arponen, ja Bolidenin Harjun "Tapsa" kehittivät kuumasinkityn pankon  laadun ja tekniikan eloksoidun alumiinin tasolle. Pakettiin sisältyi myös laadunparannus ns. sooligeelillä, jolla pinta pysyi "kirkkaana". Sooligeelin (nanopinnote) pinnan liukkaus aiheutti kuitenkin sen, että teipit oli asennettava paikoilleen ennen sooligeelin ruiskutusta. Alunperäinen lähtökohta oli vaatimus puutavarakuormatillan muovittomuudesta, jonka täyttämiseksi teimme tarvitun kehitystyön kuumasinkkauksen vaatimuksille, ja tuo laki sivuheijastusteipeistä sekä muovimaalien salliminen (tietämättömyys riskeistä) tuhosi sen.

Pankkojen maaleissa on muovia ja vain pinnoituslaatu tuo apua.



Nykyiset maalipinnoitteet ovat muovipohjaisia ja silloin puruissa irtoavien "muovimaalilaikkujen" kulku sellunkeittoon on tokikin mahdollista - joten mitä parempi pinnoitelaatu , sitä vähemmän riskiä. 

18449477_432379240453054_1192217647326104747_o

Terminatoreitten pankkosuunnittelussa, ja tuotannossa on otettu nämä miljoonariskit huomioon, ja teippien määrä on minimoitu lain vaatimalle ja niitä suojaa lisäksi ns. "Viides kulma"- pankoissamme ei ole ns. purkuriskeisiä teippejä.

Terminator mallisto on

Koko pankkomallistomme suunniteltiin alunalkaen kuumasinkityksen vaatimusten mukaisesti ja jauhemaalauskin on laadultaan tehty kallisti sinkkipohjustuksen päälle ja jo pohjatyössä on otettu muovipinnoitteitten irtoamisen minimointi huomioon. - Tuli siis miljoonavahinkoja aiheuttava hutilyönti, mutta päästäänköhän noita miljoonatappioita aiheuttavista "muovikuormatiloista" ja muoviteipeistä koskaan eroon??? XXhj.23.4.2024


21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
24.04.2024 11.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
24.04.2024 9.00MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
24.04.2024 7.00Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.

Siirry arkistoon »