6. Terminator - tekniikkaa : RAUTAHAMMASTUS .
04.12.2019 5.57
Asetus 940/1982 määrittelee puutavarapankoille asettamissaan vaatimuksissaan terävän, minimissään 10 mm korkeat terävät liukuestesermit pankkojen rungoille . Me Terminatormiehet tehostimme liukuestesermejä rautahammastuksella ja tekemällä niistä purevat, ja lisäsimme terävät liukuesteet myös tolppiin.
Terminatotreitten rautahammastukset palvelevat tehokkaasti "kolmea isäntää" - kuormansidontaa ja aerodynamiikkaa sekä kuormakokoa.
Kuormansidonnassa on välttämätöntä estää nippujen liikkuminen pankoilla mahdollisimman tehokkaasti . Tämä vaade on toteutettu Terminatoreissa mahdokkisimman tehokkaasti, huomioiden samalla kuljetettavan raakapuunipun laatuvaatimukset. Rautahammastus mahdollistaa liukuesteitten painumisen ja pureutumisen lujasti puuhun, läpi liukkaan parkkikerroksen. Kymmeneen milliin ohjattu liukuestekorkeus rajoittaa liukuesteitten pureutumissyvyyttä vain tarvittavaan pitouppoumaan.
Puutavarayhdistelmän kuormatilojen osuus on suurin yksittäinen elementti sen ilmanvastuksesta ja ilmanvirtauksen suuntauksista. Pankkojen osuus on pienimmillään kuusipankkoisena ja optimaalisin pankoin samassa luokassa autohytin ilmanvirtauksia vastustavan otsapinnan kanssa. Suurimmillaan ero on kaksitoistapankkoisena ja isopintaisilla alumiinipankoilla varustettuna - tuolloin pankkojen otsapinta on reippaasti yli kaksinkertainen hyttipintaan verrattuna. - Pankkorunkojen osuus on näistä pankkojen kokonaispinta-aloista noin kolmannes.
Pankkorungon merkittävän kokoiseen aeropintaan olemme Terminatortekniikassa madaltamalla otsapinnan korkeutta purkukoneminimiin ja leventämällä runkoa totutusta lähes tuplaksi. Mittamuutos parantaa ilmanvastusominaisuuksia kymmenillä prosenteilla. Tätä muutosta on onnistuttu parantamaan lisää oikeamuotoisella rautahammastuksella, joka pienentää pankkorungon aiheuttamaa turbulenssia ja siitä aiheutuvaa likakuormaakasvattavaa alipainenostetta.
Rautahammastuksen pitävä ote puuhun muuttaa kuormauskäytäntöä , mutta antaa vastineeksi tiiviin ja suoran nippujen alapinnan, joka vaikuttaa positiivisesti kuorman tiiviyteen/kuormakokoon aivan ylös saakka.
Heikki Jokela 050 4129 024
|