Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä.

29.12.2019 11:50

 

Raakapuunipun sidonnan ohjeenmukainen vaatimustaso eteenpäin on kova - 10 m/s2. Vertailukohtana voidaan pitää kovimpia jarrutustehoja, jotka nykykalustolla ovat parhaimmillaan jo luokassa 7 m/s2- 7.5 m/s2.

 

Nippusidonnan vaatimusten täyttö ja noudattaminen kaikissa keliolosuhteissa vaatii huolellista kuormausta ja hyviä varusteita - tämä vaatimuksenmukaisuus on kovimmillaan siirtoperävaunun etunipussa.


Pitävä nippusidonta koostuu pankkorunkojen ja tolppien kokomittaisista liukuestepinnoista ja tehokkaista purevista sekä lujuusvaatimukset täyttävistä sidontaketjuista automaattikiristimineen. Lisäksi siteitten on oltava vähintään toisesta päästään kiinnitettynä ajoneuvon runkorakenteisiin. 

      

Nykyiset sidontavaatimukset määrittelevät sidoslujuuden sekä sen sidoskulman maksimi 60 asteiseksi eteenpäin. Puutavaranipun sidos on yleensä 90 asteinen, on hyväksyttävissä oleva sidos oltava kolmosella 1/2 nipun painosta(yksi side) ja yli kolmemetrisellä 1/4 nipun painosta (kaksi sidettä). Liukuestepintojen pito-ominaisuudet ja kiinniketuennat ovat välttämättömiä pitolisiä.
Ohjeet sidoksista ja sidoksien minimilujuuksista ja esikiristysvoimista on esitetetty linkin asetus 940/1982. 



Puutavara - auton nippukiristykselle asettaa käytännön rajoituksia nippujen päälle upotettu kuormain.Auton etuseinä ottaa hidastuvuusvoimia vastaan , korvaten sidosten rajoitteita. Zetanosturin käyttö mahdollistaa ketjusidonnan ja täydet kiristysvoimat. 
- Asetukset ohjeistavat lastaamaan mahdollisuuksien mukaan niput kiinni etuseinään, mutta painojakaumat ovat usein esteenä asetuksen ohjeen noudattamiselle.



Puutavaraperävaunun sidonta sensijaan on osoittautunut hyvinkin haasteelliseksi. Haastetta kasvattaa perävaunun kuormauskäytännön vaativat liikuteltavat pankot ja niitten lukituksen puutteet. Nämä käytännön asettamat sidontarajoitteet tuovat lisävaatimuksia pankkokiinnityksille, sidoksille ja niitten esikiristyksille, sekä erityisesti kuormatilapintojen liukkaitten nippujen pitovaatimuksille. - Yksi tärkeä sidontaa tehostava lisä on itse oikeaoppinen kuormaus.



Heikki Joikela
050 4129 024
 

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
29.03.2020 9:10Weckmanin supertilava ja kevytrakenteinen viisiakselinen raakapuuvaunu.
22.03.2020 10:48Terminatorimiesten 6 (+ 1) palvelupistettä pitävät osaltaan huolen puutavara-autojen toimivuudesta.
20.03.2020 18:00Terminator miehet palvelevat 24/7 , - ja kesälomat 2020 peruttu.
18.03.2020 8:52TimberRoad 2020 siirtoauto.
17.03.2020 8:48TimberRoad 2020 "syöttöautomallit".
15.03.2020 12:00TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
15.03.2020 6:32Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
14.03.2020 7:48TimberRoad 2020 yhdistelmäparin polttoainesäästöt ja päästöt tulevat alittamaan Eu- vaatimukset enemmän kuin selkeästi.
12.03.2020 18:00TimberRoad 2020 aikataulutus.

Siirry arkistoon »