Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä.

29.12.2019 11:50

 

Raakapuunipun sidonnan ohjeenmukainen vaatimustaso eteenpäin on kova - 10 m/s2. Vertailukohtana voidaan pitää kovimpia jarrutustehoja, jotka nykykalustolla ovat parhaimmillaan jo luokassa 7 m/s2- 7.5 m/s2.

 

Nippusidonnan vaatimusten täyttö ja noudattaminen kaikissa keliolosuhteissa vaatii huolellista kuormausta ja hyviä varusteita - tämä vaatimuksenmukaisuus on kovimmillaan siirtoperävaunun etunipussa.


Pitävä nippusidonta koostuu pankkorunkojen ja tolppien kokomittaisista liukuestepinnoista ja tehokkaista purevista sekä lujuusvaatimukset täyttävistä sidontaketjuista automaattikiristimineen. Lisäksi siteitten on oltava vähintään toisesta päästään kiinnitettynä ajoneuvon runkorakenteisiin. 

      

Nykyiset sidontavaatimukset määrittelevät sidoslujuuden sekä sen sidoskulman maksimi 60 asteiseksi eteenpäin. Puutavaranipun sidos on yleensä 90 asteinen, on hyväksyttävissä oleva sidos oltava kolmosella 1/2 nipun painosta(yksi side) ja yli kolmemetrisellä 1/4 nipun painosta (kaksi sidettä). Liukuestepintojen pito-ominaisuudet ja kiinniketuennat ovat välttämättömiä pitolisiä.
Ohjeet sidoksista ja sidoksien minimilujuuksista ja esikiristysvoimista on esitetetty linkin asetus 940/1982. 



Puutavara - auton nippukiristykselle asettaa käytännön rajoituksia nippujen päälle upotettu kuormain.Auton etuseinä ottaa hidastuvuusvoimia vastaan , korvaten sidosten rajoitteita. Zetanosturin käyttö mahdollistaa ketjusidonnan ja täydet kiristysvoimat. 
- Asetukset ohjeistavat lastaamaan mahdollisuuksien mukaan niput kiinni etuseinään, mutta painojakaumat ovat usein esteenä asetuksen ohjeen noudattamiselle.



Puutavaraperävaunun sidonta sensijaan on osoittautunut hyvinkin haasteelliseksi. Haastetta kasvattaa perävaunun kuormauskäytännön vaativat liikuteltavat pankot ja niitten lukituksen puutteet. Nämä käytännön asettamat sidontarajoitteet tuovat lisävaatimuksia pankkokiinnityksille, sidoksille ja niitten esikiristyksille, sekä erityisesti kuormatilapintojen liukkaitten nippujen pitovaatimuksille. - Yksi tärkeä sidontaa tehostava lisä on itse oikeaoppinen kuormaus.



Heikki Joikela
050 4129 024
 

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
26.01.2020 10:00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" .
25.01.2020 18:39Pohjolan pankkomallisto.
20.01.2020Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
19.01.2020 16:20Kiinnikesarjojen "triplavaimentimet" ja nostokoukkusarjat ovat Terminatortekniikkaa ja sisältyvät aina vakiotoimituksiimme.
18.01.2020 3:01Puutavarayhdistelmällä on kaksi eri ilmanvastusmuotoa - tyhjä ja kuormattu.
16.01.2020 4:10Mitä perävaunun pitkällä roiskeläpällä haetaan , onko se "turhake".???
14.01.2020 10:11Kuorma-autoroiskeläppien tulevaisuus - todetaanko ne tarpeettomiksi "turhakkeiksi" alle 3.500 kiloisten tapaan ???
14.01.2020 8:30Roiskeläpät
12.01.2020"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot".

Siirry arkistoon »