Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".

06.04.2025 0.07

 

Raakapuunipun sidonnan pitävyyden ohjeenmukainen vaatimustaso eteenpäin on kova - 8 m/s2. Vertailukohtana voidaan pitää kovimpia jarrutustehoja, jotka nykykalustolla ovat parhaimmillaan jo luokassa 7 m/s2- 7.5 m/s2.

 

Nippusidonnan vaatimusten täyttö ja noudattaminen kaikissa keliolosuhteissa vaatii huolellista kuormausta ja hyviä varusteita - tämä vaatimuksenmukaisuus on kovimmillaan siirtoperävaunun etunipussa.


Pitävä nippusidonta koostuu pankkorunkojen ja tolppien kokomittaisista liukuestepinnoista ja tehokkaista purevista sekä lujuusvaatimukset täyttävistä sidontaketjuista automaattikiristimineen. Lisäksi siteitten on oltava vähintään toisesta päästään kiinnitettynä ajoneuvon runkorakenteisiin. 

      

Nykyiset sidontavaatimukset määrittelevät sidoslujuuden sekä sen sidoskulman maksimi 60 asteiseksi eteenpäin. Puutavaranipun sidos on yleensä 90 asteinen, on hyväksyttävissä oleva sidos oltava kolmosella 1/2 nipun painosta(yksi side) ja yli kolmemetrisellä 1/4 nipun painosta (kaksi sidettä). Liukuestepintojen pito-ominaisuudet ja kiinniketuennat ovat välttämättömiä pitolisiä.

Vanha laki:- Ohjeet sidoksista ja sidoksien
minimilujuuksista ja esikiristysvoimista
on esitetetty linkin asetus 940/1982.
 



Puutavara - auton nippukiristykselle asettaa käytännön rajoituksia nippujen päälle upotettu kuormain. Auton etuseinä ottaa hidastuvuusvoimia vastaan , korvaten sidosten rajoitteita. Zetanosturin käyttö mahdollistaa ketjusidonnan ja täydet kiristysvoimat. 
- Asetukset ohjeistavat lastaamaan mahdollisuuksien mukaan niput kiinni etuseinään, mutta painojakaumat ovat usein esteenä asetuksen ohjeen noudattamiselle.



Puutavaraperävaunun sidonta sensijaan on osoittautunut hyvinkin haasteelliseksi. Haastetta kasvattaa perävaunun kuormauskäytännön vaativat liikuteltavat pankot ja niitten lukituksen puutteet. Nämä käytännön asettamat sidontarajoitteet tuovat lisävaatimuksia pankkokiinnityksille, sidoksille ja niitten esikiristyksille, sekä erityisesti kuormatilapintojen liukkaitten nippujen pitovaatimuksille. - Yksi tärkeä sidontaa tehostava lisä on itse oikeaoppinen kuormaus.XXhj.6.4.20255



Heikki Joikela
050 4129 024
 

-----------------------------------------------------

 

12.04.2025KATSO TÄSTÄ OSA 2/2 - Erikoislähetys Bauma-messuilta Münchenistä - maailman suurimmasta konealan tapahtumasta
10.04.2025KATSO TÄSTÄ OSA 1/2 - Erikoislähetys Bauma-messuilta Münchenistä - maailman suurimmasta konealan tapahtumasta
04.04.2025KATSO TÄSTÄ JUHLALÄHETYS! Jo viisi vuotta kuljetus, maarakennus ja metsäalan uutisia
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
18.04.2025 3.00Henkilö-, ja pakettiautoista poistettiin roiskeläpät turhina ja vaarallisiana, mutta kuorma-autoissa niitä on alettu lisäämään - mutta miksi???
18.04.2025 0.07Puutavarayhdistelmän "pyrypelti" on osoitus tasostamme.
17.04.2025 18.00Suomalaisen puutavarayhdistelmän kalliit "turhakkeet":- 2. "Umpiperä".
17.04.2025 17.00Suomalaisen puutavarayhdistelmän kalliit "turhakkeet":- 4.Umpinaiset valopatterit.

Siirry arkistoon »