Onko raakapuun kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???

22.01.2023 19:00

Metsätehon tilaston mukaan vuonna 2017 puutavaraa kuljetettiin rautatiekuljetuksina noin 11 miljoonaa kuutiota.



VR:llä on raakapuuvaunuja sarjoissa Sp, Sps, Spar ja Snpss yhteensä 2286 kpl.



Näillä tiedoilla laskettuna vaunua kohti kuljetettiin keskimäärin 4 807 kuutiota viime vuonna. Tyypillisellä kuormalla 62 m3 tulee siitä 78 kuormaa vuodessa vaunua kohti. Junan kuormausaika on yleensä 22 tuntia. Joten jos kuorman lastaamiseen, viemiseen, purkamiseen ja ajoon tyhjänä uuteen paikkaan menee 4 ja puoli päivää, kaluston käyttö vaikuttaa tehokkaalta.


Näin voidaan laskea myös, että 300 uutta vaunua kasvattavat vuoden kuljetuskapasiteettia noin 1,5 miljoonalla kuutiolla.

Nyt on aikaa lulunut viitisen vuotta - mikä mahtaa olla vaunumäärä ja kuljetuskapasiteetti nyt , ja mitä se on 2025 ???:

- VR Transpoint osti 2018 200 uutta raakapuuvaunua,
minkä jälkeen puuvaunujen määrä on yhteensä 2 700.


- 2019: https://www.metsateho.fi/suuremmat-
unavaunut-tehostaisivat-puukuljetuksia/

- 2021 : https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/kotimaa
/raiteilla-on-kulkenut-talla-viikolla-ennatyskokoisia-
puukuormia-uuden-veturin-vetama-juna-on-lahes-
600-metrin-pituinen-1.2884667

- 2023; -https://www.uusimaa.fi/
uutissuomalainen/3917504

https://www.metsateho.fi/suuremmat-
junavaunut-tehostaisivat-puukuljetuksia/

https://www.metsalehti.fi/uutiset/vr-ja-metsa-group-
lisaavat-yhteistyota-kemin-tehdas-sitoo-400
-raakapuuvaunua/#ed13f88e

30.01.2023 15:00Pankkojen alumiinin eloksointi ja terästen kuumasinkitys on teipittömänä 100%:sesti muoviton.
30.01.2023 13:00Muovipinnoitteita on monen laatuisia, ja monen hintaisia - tässä pikku selkeytys pinnoite-eroista käuttäjille.
30.01.2023 11:00Kuumasinkitys on pienperävaunuissa kaikissa Euroopan maissa ykköspinnoite.
30.01.2023 9:00KATSO TÄSTÄ 27.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsäkone-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
30.01.2023 7:00Vaihtoehtoiset käyttövoimat raskaassa liikenteessä ja puutavara-autoissa tulevaisuudessa Suomessa
30.01.2023 3:00Muoviton selluntuotanto alkaa kannolta.
30.01.2023 0:03Suomalaisen raakapuun kuletusketjun muovittomuuteen vastaa ainoana Suomen metalliteollisuus muovittomine pintakäsittelyineen.
30.01.2023Pulverimaalauksissa on suuria laatueroja - aina pinnoilta irtoaa muovia, mutta toisista enemmän ja toisista paljon vähennän. - Mutta kaikista irtoaa.
29.01.2023 18:00Metsäteollisuuden muovittomuusvaade yhdessä luontodirektiivien kanssa asettavat rajat lopulta nollaan nykymuotoisen muovin käytössä .
29.01.2023 17:00Olemme kehittäneet pankkomallistot, jotka eivät ole jäljitelty mistään puutavara-autojen pankkomallista.

Siirry arkistoon »