Onko raakapuun kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
17.02.2023 3.00
Metsätehon tilaston mukaan vuonna 2017 puutavaraa kuljetettiin rautatiekuljetuksina noin 11 miljoonaa kuutiota.
VR:llä on raakapuuvaunuja sarjoissa Sp, Sps, Spar ja Snpss yhteensä 2286 kpl.
Näillä tiedoilla laskettuna vaunua kohti kuljetettiin keskimäärin 4 807 kuutiota viime vuonna. Tyypillisellä kuormalla 62 m3 tulee siitä 78 kuormaa vuodessa vaunua kohti. Junan kuormausaika on yleensä 22 tuntia. Joten jos kuorman lastaamiseen, viemiseen, purkamiseen ja ajoon tyhjänä uuteen paikkaan menee 4 ja puoli päivää, kaluston käyttö vaikuttaa tehokkaalta.
Näin voidaan laskea myös, että 300 uutta vaunua kasvattavat vuoden kuljetuskapasiteettia noin 1,5 miljoonalla kuutiolla.
Nyt on aikaa lulunut viitisen vuotta - mikä mahtaa olla vaunumäärä ja kuljetuskapasiteetti nyt , ja mitä se on 2025 ???:
- VR Transpoint osti 2018 200 uutta raakapuuvaunua, minkä jälkeen puuvaunujen määrä on yhteensä 2 700.
- 2019: https://www.metsateho.fi/suuremmat- unavaunut-tehostaisivat-puukuljetuksia/
- 2021 : https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/kotimaa /raiteilla-on-kulkenut-talla-viikolla-ennatyskokoisia- puukuormia-uuden-veturin-vetama-juna-on-lahes- 600-metrin-pituinen-1.2884667
- 2023; -https://www.uusimaa.fi/ uutissuomalainen/3917504
https://www.metsateho.fi/suuremmat- junavaunut-tehostaisivat-puukuljetuksia/
https://www.metsalehti.fi/uutiset/vr-ja-metsa-group- lisaavat-yhteistyota-kemin-tehdas-sitoo-400 -raakapuuvaunua/#ed13f88e
|