Kitkavoimien maksimaalinen hyväksikäyttö raakapuun nippusidonnassa on turvallisuuden vuoksi aivan välttämätöntä.

12.10.2023 9.00

  

Uusien kuormakori määräysten mukaisesti kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä eikä oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden milloin kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa vähintään kiihtyvyyttä 8 m/s 2 (vrt. - uuden tekniikan yhdistelmien jarrutusteho on jo lähes 7m/s2) .

Vaatimustaso 8m/s2 on kova, ja sen saavuttaminen vaatii sidonnan ja kuormakorikiinnirysten sekä kitkavoimien yhteistä ja maksimaalisen tehokasta yhteiskäyttöä. - Kitkavoimat kasvavat 8m/s2 , ja sen  ylikin törmäystilanteissa.

Vaatimustason saavuttamiseksi Terminatoreitten ja TimberMaxxien ajoneuvorunkoon kiinnitykseen ja kitkavoimien maksimointiin on kiinnitetty erityistä huomiota.



Terminatoreitten ja TimberMaxxien kiinnikkeissä on kasvatettu M20/8.8  pulttien kiinnitysväliä perinteisestä 18 sentistä 24 senttiin ja lisäksi ohjeistamme auton pankkojen osalta niitten asentamista kiinteän esteen taakse vähintään kahdessa pankossa = minimi 1/nippu. Perävaunukiinnikesarjassa on etupankon "tuplakiinnikkeet" aina vakiona ja ohjeena on kiinteä stoppari etupankossa molemminpuolisesti. Lisäksi on oltava kakkospankon eteenpäin liikkumisen estävä stoppari ranka/ tukkinipulla sekä siirtorautasarjojen stopparit kolmos-, ja nelospankoille kolmimetrisasennossa.



Terminatoreitten nippusidontaa varmistavat kitkavoimat ovat maksimoidut kuormatilojen täysimittaisilla ja terävillä liukuestepinnoilla sekä pankkorunkojen rautahammastuksilla. Pankkojen runkokiinnitysten tukevuutta on tehostettu kaikkien kuormatta liikuteltavien  osalta alumiinisilla kitkalevyillä. 



Terminatoreitten monitoimiset " triplavaimentimet" toimivat melunpoiston ohella myös kuorman nippusidonnan apuna törmäyksissä ja jarrutuksissa. Triplavaimennin kasvattaa kitkavoimia kaikissa pankoissa sekä antaa pulteille kestoa lisäävää joustoa äärikuormituksilla.



Terminatoreitten antamia kitkavoimia ja sidontatehoa on mahdollista kasvatta myös oikeaoppisella kuormauksella.



Heikki Jokela 050 4129 024

==============================

Perävaunun etummaisella kolmosnipulla on oltava kaksi kiristintä ja automaattikiristys rungosta , tai kiinteäksi kiinnitetystä  pankosta.

Kuorman ylämuoto välttävä.

Ps. 
Nippusidonnan tärkeä turvallisuustakuu on tietenkin itse nippu ja sen ylämuoto, jolla taataan yksittäisten puitten, ja nipun ylämuodon pitävyys jarrutuksissa, ja törmäyksissä.
==============================

13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 9.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 17.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
15.04.2024 15.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
15.04.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!

Siirry arkistoon »