2- aerodynamiikka ja ilmavirtauksien suuntaus / "puolivillaiset"

22.02.2020

Me Terminatorimiehet olemme kehittäneet puutavarapankkojen aerodynaamisia ominaisuuksia ainoana pankkovalmistajana maailmassa. Oivalsimme jo 80- luvulla puutavarapankkojen aerodynamiikkaominaisuuksien merkityksen kuljetustalouteen polttoainesäästöjen muodossa. 2000 luvun testaukset ja laskennat sekä uusi valmistustekniikka on tuonut pankkomallistoomme tuottavuutta ja liikenneturvallisuutta parantavat tolppien ilmanvirtausominaisuudet.


Terminatoreissa nyt käytetty tekniikka kulkee käsikädessä kuormakoon maksimoinnin kanssa. Ilmanvastus muodostuu pankkojen otsapinnan ja muotokertoimen yhteisvaikutuksesta. - Mitä pienempi pankkojen otsapinta saadaan aikaiseksi, sitä suurempi on tietenkin myös samalla kuormatilan sisämitta.



Muotokerrointa ja muotoja kehitettäessä on huomioitu , sekä tyhjänäajon ,että kuormattunaajon vaatimukset. Lisäksi on nyt 2000- lukulaisissa tolpissa otettu mukaan nuo tyhjänäajossa kuormatilan alipaineiseen "akanvirtaan " kääntävät muodot liukuesteominaisuuksin. 

Tämä aeromuotoilusta saatava teholisä, ja polttoainesäästöt liikenneturvallisuuden parannuksineen on tuotesuunnittelussa aloitettu "puhtaalta pöydältä" ilman mitään vanhojen pankkomallien mitoituksien aiheuttamia rasituksia. Terminatormallistomme leveys/pituussuhde on valittu edulliseksi sekä kuormatilan, että ilmanvastuksen otsapinnan kanssa koko pankkorakenteessa. Mitoituksissa ja muotoilussa onnistuminen on tuonut pankkomarkkinoille käsitteen Terminator-tekniikka.



Hyvää jäljitellään aina , niin myös Terminator-tekniikkaakin. Suomen tiukkaan kilpailuille "tilapankkomarkkinoille" on tullut kolme uutta teräspankkoa, joissa vanhan pankkomitoituksen pankkoihin on lisätty viides kulma tolppiin, liukuestepinnat sekä tautahammastukset. Me kutsumme näitä "puolivillaisiksi" jäljitelmäpankoiksi - koska ne ovat  sanan täydessä merkityksessä sitä, myös aero-ominaisuuksiensa osalta.

Aerodynaamisten ominaisuuksien maksimoimisen kehitystyö vaatii teknistä osaamista, vuosien kokeilua, seurantaa ja testausta sekä ilmavirtauslaskentaa ja kenttä-, sekä laboratoriokokeita. Me olemme tehneet niitä lähes vuosittain jo vuodesta 1985 alkaen. Kokeet ja ohjaukset opastuksineen olemme saaneet alan parhailta asiantuntijoilta Suomesta ja USA:sta.

"Puolivillaiset" jäljitelmäpankon ovat ulkonäöltään Terminatortekniikkaan viittaavia, mutta  kaikilta ominaisuuksiltaan , - myös aerodynamiikaltaan , vain "puolivillaista" virtaustekniikkaa.

Heikki Jokela 050 4129 024


01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
01.04.2020 7:31Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
01.04.2020Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.
29.03.2020 9:10Weckmanin supertilava ja kevytrakenteinen viisiakselinen raakapuuvaunu.
22.03.2020 10:48Terminatorimiesten 6 (+ 1) palvelupistettä pitävät osaltaan huolen puutavara-autojen toimivuudesta.
20.03.2020 18:00Terminator miehet palvelevat 24/7 , - ja kesälomat 2020 peruttu.
18.03.2020 8:52TimberRoad 2020 siirtoauto.
17.03.2020 8:48TimberRoad 2020 "syöttöautomallit".
15.03.2020 12:00TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
15.03.2020 6:32Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???

Siirry arkistoon »