2- aerodynamiikka ja ilmavirtauksien suuntaus / "puolivillaiset"

22.02.2020

Me Terminatorimiehet olemme kehittäneet puutavarapankkojen aerodynaamisia ominaisuuksia ainoana pankkovalmistajana maailmassa. Oivalsimme jo 80- luvulla puutavarapankkojen aerodynamiikkaominaisuuksien merkityksen kuljetustalouteen polttoainesäästöjen muodossa. 2000 luvun testaukset ja laskennat sekä uusi valmistustekniikka on tuonut pankkomallistoomme tuottavuutta ja liikenneturvallisuutta parantavat tolppien ilmanvirtausominaisuudet.


Terminatoreissa nyt käytetty tekniikka kulkee käsikädessä kuormakoon maksimoinnin kanssa. Ilmanvastus muodostuu pankkojen otsapinnan ja muotokertoimen yhteisvaikutuksesta. - Mitä pienempi pankkojen otsapinta saadaan aikaiseksi, sitä suurempi on tietenkin myös samalla kuormatilan sisämitta.



Muotokerrointa ja muotoja kehitettäessä on huomioitu , sekä tyhjänäajon ,että kuormattunaajon vaatimukset. Lisäksi on nyt 2000- lukulaisissa tolpissa otettu mukaan nuo tyhjänäajossa kuormatilan alipaineiseen "akanvirtaan " kääntävät muodot liukuesteominaisuuksin. 

Tämä aeromuotoilusta saatava teholisä, ja polttoainesäästöt liikenneturvallisuuden parannuksineen on tuotesuunnittelussa aloitettu "puhtaalta pöydältä" ilman mitään vanhojen pankkomallien mitoituksien aiheuttamia rasituksia. Terminatormallistomme leveys/pituussuhde on valittu edulliseksi sekä kuormatilan, että ilmanvastuksen otsapinnan kanssa koko pankkorakenteessa. Mitoituksissa ja muotoilussa onnistuminen on tuonut pankkomarkkinoille käsitteen Terminator-tekniikka.



Hyvää jäljitellään aina , niin myös Terminator-tekniikkaakin. Suomen tiukkaan kilpailuille "tilapankkomarkkinoille" on tullut kolme uutta teräspankkoa, joissa vanhan pankkomitoituksen pankkoihin on lisätty viides kulma tolppiin, liukuestepinnat sekä tautahammastukset. Me kutsumme näitä "puolivillaisiksi" jäljitelmäpankoiksi - koska ne ovat  sanan täydessä merkityksessä sitä, myös aero-ominaisuuksiensa osalta.

Aerodynaamisten ominaisuuksien maksimoimisen kehitystyö vaatii teknistä osaamista, vuosien kokeilua, seurantaa ja testausta sekä ilmavirtauslaskentaa ja kenttä-, sekä laboratoriokokeita. Me olemme tehneet niitä lähes vuosittain jo vuodesta 1985 alkaen. Kokeet ja ohjaukset opastuksineen olemme saaneet alan parhailta asiantuntijoilta Suomesta ja USA:sta.

"Puolivillaiset" jäljitelmäpankon ovat ulkonäöltään Terminatortekniikkaan viittaavia, mutta  kaikilta ominaisuuksiltaan , - myös aerodynamiikaltaan , vain "puolivillaista" virtaustekniikkaa.

Heikki Jokela 050 4129 024


08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
11.07.2020 5:55Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta !!
11.07.2020 4:02Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia : KATSO 10.7. LÄHETYS!
10.07.2020 15:00TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
10.07.2020 13:54Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
10.07.2020 13:20Triplavaimennin muutti kertaluokkaa paremmaksi koko puutavarapankon kiinnikejärjestelmän.
10.07.2020 8:30Roiskeläpät
08.07.2020 23:24TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
08.07.2020 22:43Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
08.07.2020 7:13Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Siirry arkistoon »