"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppavirheet virheet 4.- 6

07.03.2020 9:55

4. Hitsisaumat pyöristysalueella



Tolppien sisäpuolten uuuksi taivutettu sisäpinta hitsaus saumoineen on yksi jäljitelmätolppien "Akilleen kantapäistä". Tolpan hitsauskokoonpanossa hitsisaumat osuvat hitsausohjeitten vastaisesti pyöristysalueelle. Koko tolpan mittaisen, ja molemminpuolisen pyöristyksen ulkoreunalla on särmäyksen jälkeen kova vetojännitys, joka ei kestä kuorman aiheuttamia vetojännityslisiä, eikä varsinkaan tyhjänäajon värinäkuormituksia.

5. Tolpan liitos pannkkorunkoon 




Jäljitelmäpankoissa on tolppakiinnityksen kolmiotuentojen ylä-, ja osassa malleista myös alaosissa jännitysmaksimit, jotka aiheuttavat ennenaikaisen murtumavaaran , sekä veto-, että värinäjännitysten aiheuttamina.

6. Painolisä 



Tolppien "vanhakantainen" lattavahvistuksilla tehty lujitus aiheuttaa epämuotoisen taipuman, jännityshuipn ylhäälle, sekä toispuolisena vahvistuksena painolisää. Tolppien kasvanut paino lisää värinämurtumariskiä koko pankkorakenteessa. Lisäksi uuksi muotoilulla on haettu jäykkyyslisää, mutta se antaakin tukevuutta pääosin vain etu-takasuunnassa, ja kasvattaa vain tolpan painoa. Osassa jäljitelmäpankkoja käytetty tolppien sisäpuolinen pystylatta on vain painolisä sekä epäjatkuvuuskohtien aiheuttaja  ja täysin tarpeeton viiden kulman tolppamalleissa.
- Mitä painavampi, ja mitä epätasaisempi tolppamuoto, sitä enempi kestävyysongelmia.


Jäljitelmäpankkojen tolppien epäjatkuvuuskohdat romahduttavat  pankon käyttöiän alle puoleen. Rikkoumat aiheuttaa värinävoimat . Värinämurtumat näkyvät aikaisintaan vuoden ajon jälkeen, mutta enenevässä määrin kahden-, kolmen käyttövuoden jälkeen.



Terminator XXL malliston osamäärän minimointiin on päästy uuden tekniikan suunnittelulla, ja lujuusopin totuuksien seurannalla. Samalla pankkotolppien muotoilu ja liitokset ovat tehdyt sekä tyhjänä-, että kuornattuna-ajon kannalta maksimaalisen edullisiksi.

Seuraavaksi kohdat 7-10

Heikki Jokela 050 4129 024



Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta käyttöikää rajoiottavia suunnitteluvirheitä on jäljitelmätolpassa  kymmenen :

1. Aerodynamiikka
2. Liukuestepinnat vajavaiset
3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa

4. Hitsisaumat pyöristysalueella
5. Tolpan liitos pannkkorunkoon
6. Painolisä

7. Tolppamuoto kuormattuna
/kuormatilavuus
8. Kartiokkuus yksipuolinen
/kuormatilavuus
9. Värinänkesto
10. Pintakäsittely

08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
11.07.2020 5:55Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta !!
11.07.2020 4:02Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia : KATSO 10.7. LÄHETYS!
10.07.2020 15:00TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
10.07.2020 13:54Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
10.07.2020 13:20Triplavaimennin muutti kertaluokkaa paremmaksi koko puutavarapankon kiinnikejärjestelmän.
10.07.2020 8:30Roiskeläpät
08.07.2020 23:24TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
08.07.2020 22:43Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
08.07.2020 7:13Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Siirry arkistoon »