"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppavirheet virheet 4.- 6

01.05.2022 17.00

4. Hitsisaumat pyöristysalueella



Tolppien sisäpuolten uuuksi taivutettu sisäpinta hitsaus saumoineen on yksi jäljitelmätolppien "Akilleen kantapäistä". Tolpan hitsauskokoonpanossa hitsisaumat osuvat hitsausohjeitten vastaisesti pyöristysalueelle. Koko tolpan mittaisen, ja molemminpuolisen pyöristyksen ulkoreunalla on särmäyksen jälkeen kova vetojännitys, joka ei kestä kuorman aiheuttamia vetojännityslisiä, eikä varsinkaan tyhjänäajon värinäkuormituksia.

5. Tolpan liitos pannkkorunkoon 




Jäljitelmäpankoissa on tolppakiinnityksen kolmiotuentojen ylä-, ja osassa malleista myös alaosissa jännitysmaksimit, jotka aiheuttavat ennenaikaisen murtumavaaran , sekä veto-, että värinäjännitysten aiheuttamina.

6. Painolisä 



Tolppien "vanhakantainen" lattavahvistuksilla tehty lujitus aiheuttaa epämuotoisen taipuman, jännityshuipn ylhäälle, sekä toispuolisena vahvistuksena painolisää. Tolppien kasvanut paino lisää värinämurtumariskiä koko pankkorakenteessa. Lisäksi uuksi muotoilulla on haettu jäykkyyslisää, mutta se antaakin tukevuutta pääosin vain etu-takasuunnassa, ja kasvattaa vain tolpan painoa. Osassa jäljitelmäpankkoja käytetty tolppien sisäpuolinen pystylatta on vain painolisä sekä epäjatkuvuuskohtien aiheuttaja  ja täysin tarpeeton viiden kulman tolppamalleissa.
- Mitä painavampi, ja mitä epätasaisempi tolppamuoto, sitä enempi kestävyysongelmia.


Jäljitelmäpankkojen tolppien epäjatkuvuuskohdat romahduttavat  pankon käyttöiän alle puoleen. Rikkoumat aiheuttaa värinävoimat . Värinämurtumat näkyvät aikaisintaan vuoden ajon jälkeen, mutta enenevässä määrin kahden-, kolmen käyttövuoden jälkeen.



Terminator XXL malliston osamäärän minimointiin on päästy uuden tekniikan suunnittelulla, ja lujuusopin totuuksien seurannalla. Samalla pankkotolppien muotoilu ja liitokset ovat tehdyt sekä tyhjänä-, että kuornattuna-ajon kannalta maksimaalisen edullisiksi.

Seuraavaksi kohdat 7-10

Heikki Jokela 050 4129 024



Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta käyttöikää rajoiottavia suunnitteluvirheitä on jäljitelmätolpassa  kymmenen :

1. Aerodynamiikka
2. Liukuestepinnat vajavaiset
3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa

4. Hitsisaumat pyöristysalueella
5. Tolpan liitos pannkkorunkoon
6. Painolisä

7. Tolppamuoto kuormattuna
/kuormatilavuus
8. Kartiokkuus yksipuolinen
/kuormatilavuus
9. Värinänkesto
10. Pintakäsittely

Face / Heikki Jokela

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »