"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppavirheet virheet 4.- 601.05.2022 17.00
4. Hitsisaumat pyöristysalueella
Tolppien sisäpuolten uuuksi taivutettu sisäpinta hitsaus saumoineen on yksi jäljitelmätolppien "Akilleen kantapäistä". Tolpan hitsauskokoonpanossa hitsisaumat osuvat hitsausohjeitten vastaisesti pyöristysalueelle. Koko tolpan mittaisen, ja molemminpuolisen pyöristyksen ulkoreunalla on särmäyksen jälkeen kova vetojännitys, joka ei kestä kuorman aiheuttamia vetojännityslisiä, eikä varsinkaan tyhjänäajon värinäkuormituksia. 5. Tolpan liitos pannkkorunkoon Jäljitelmäpankoissa on tolppakiinnityksen kolmiotuentojen ylä-, ja osassa malleista myös alaosissa jännitysmaksimit, jotka aiheuttavat ennenaikaisen murtumavaaran , sekä veto-, että värinäjännitysten aiheuttamina. 6. Painolisä Tolppien "vanhakantainen" lattavahvistuksilla tehty lujitus aiheuttaa epämuotoisen taipuman, jännityshuipn ylhäälle, sekä toispuolisena vahvistuksena painolisää. Tolppien kasvanut paino lisää värinämurtumariskiä koko pankkorakenteessa. Lisäksi uuksi muotoilulla on haettu jäykkyyslisää, mutta se antaakin tukevuutta pääosin vain etu-takasuunnassa, ja kasvattaa vain tolpan painoa. Osassa jäljitelmäpankkoja käytetty tolppien sisäpuolinen pystylatta on vain painolisä sekä epäjatkuvuuskohtien aiheuttaja ja täysin tarpeeton viiden kulman tolppamalleissa. - Mitä painavampi, ja mitä epätasaisempi tolppamuoto, sitä enempi kestävyysongelmia.
Seuraavaksi kohdat 7-10 Heikki Jokela 050 4129 024 Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta käyttöikää rajoiottavia suunnitteluvirheitä on jäljitelmätolpassa kymmenen : 1. Aerodynamiikka |