"Etsi viisi virhettä" : Tolppavirheet 7.- 1015.05.2023 17.00
7. Tolppamuoto kuormattuna/kuormatilavuus
Terminator XXL pankkomallisto on optimoitu kaikilta osin uuden tekniikan menetelmin. Kuormatilavuuden kasvattamiseen olemme käyttäneet kaikki tuntemamme mahdollisuudet , kokonaisuuttakaan unohtamatta. Terminator kokonaisuuteen kuuluu maksimaalisen kuormatilakoon kanssa yhdessä kantavuus ja liikenneturvallisuus , sekä käyttöikä.
8. Kartiokkuus yksipuolinen/kuormatilavuus
Jäljitelmäpankkojen yksipuolinen kartiokkuus on tehty lattarautavahvikkein, jotka niitten tekevät tolpparakenteet vajaatoimisiksi sekä liikenneturvallisuuden, törmäyskeston , kuormatilakoon, käyttöiän ,että erodynamiikkaominaisuuksiensa osalta. 9. Värinänkesto Puutavarapankkojen akilleen kantapää on tyhjänäajovärinä. Ajovärinäitten minimointi on pankkojen lujuuden kannalta ehdottomasti yksittäinen tärkein kehityskohde. Ruotsalainen Exte on tutkinut, seurannut ja kehittänyt pankkorakenteitten ajovärinöitten minimointia , niin myös mekin. Jäljitelmäpankkojen jalmistajat sensijaan etsivät vain pikavoittoja , tekemättä lainkaan pankoille tärkeitä kalliita ja ajatusta vaativia aerodynamiikka- ja värinälujuustestejä. Sanallinen vakuuttelu ja markkinoinnin liturgiat,sekä rehellinen ja luottavainen asiakaskunta tuovat kauppoja myös jäljitelmämalleille. Pankkojen asetustenmukaiset lujuusvaatimukset täyttävä jäljitelmä ei ole kuitenkaan alkuunkaan se, minkä käyttäjä on uskonut hankkineensa. - Mutta kaikelle on aikansa , mutta nyt on aika, kun lyhyen kaavan mukaan tehtyjen pikaratkaisuitten vauriot alkavat näkyä ensisiaisesti aluksi jäljitelmäpankkojen tolpissa. 10. Pintakäsittely Pintakäsittelyn välttävä taso on jäljitelmäpankoille poikkeuksetta riittävää. Se on jäljitelmäpankoissa yksi säästökohteista hintakilpailussa selviämisen kannalta. Jäljitelmäpankkojen pintakäsittelyn laatu ja tolppien epäjatkuvuuskohdat romahduttavat pankon käyttöiän alle puoleen. Rikkoumia aiheuttaa värinävoimat . Värinämurtumat näkyvät aikaisintaan vuoden ajon jälkeen, mutta enenevässä määrin kahden-, kolmen käyttövuoden jälkeen.
Seuraavaksi pankkorunko ja kiinnikkeet. Heikki Jokela 050 4129 024 Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta käyttöikää rajoiottavia suunnitteluvirheitä on jäljitelmätolpassa kymmenen : 1. Aerodynamiikka |