"Etsi viisi virhettä" + 5: Tolppavirheet 7.- 10

08.03.2020 7:52

7. Tolppamuoto kuormattuna/kuormatilavuus

kuitukuormaa_xxl_oranssi.jpg
Terminator XXL pankkomallisto on optimoitu kaikilta osin uuden tekniikan menetelmin. Kuormatilavuuden kasvattamiseen olemme käyttäneet kaikki tuntemamme mahdollisuudet , kokonaisuuttakaan unohtamatta. Terminator kokonaisuuteen kuuluu maksimaalisen kuormatilakoon kanssa yhdessä kantavuus ja liikenneturvallisuus , sekä käyttöikä.
8. Kartiokkuus yksipuolinen/kuormatilavuus
 Lujuuslaskenta

Jäljitelmäpankkojen yksipuolinen kartiokkuus on tehty lattarautavahvikkein, jotka niitten tekevät tolpparakenteet vajaatoimisiksi sekä liikenneturvallisuuden, törmäyskeston , kuormatilakoon, käyttöiän ,että erodynamiikkaominaisuuksiensa osalta.

9. Värinänkesto

Lappeenrannassa on pankkotestauskokemusta ja ammattitaitoa jo 90-luvulta alkaen.

Puutavarapankkojen akilleen kantapää on tyhjänäajovärinä. Ajovärinäitten minimointi on pankkojen lujuuden kannalta ehdottomasti yksittäinen tärkein kehityskohde. Ruotsalainen Exte on tutkinut, seurannut ja kehittänyt pankkorakenteitten ajovärinöitten minimointia , niin myös mekin. Jäljitelmäpankkojen jalmistajat sensijaan etsivät vain pikavoittoja , tekemättä lainkaan pankoille tärkeitä kalliita ja ajatusta vaativia aerodynamiikka- ja värinälujuustestejä.

Täysin uutta tuotemallistoa ja valmistustekniikkaa on testattava tarkasti ja pitkään.

Sanallinen vakuuttelu ja markkinoinnin liturgiat,sekä rehellinen ja luottavainen asiakaskunta tuovat kauppoja myös jäljitelmämalleille. Pankkojen asetustenmukaiset lujuusvaatimukset täyttävä jäljitelmä ei ole kuitenkaan alkuunkaan se, minkä käyttäjä on uskonut hankkineensa. - Mutta kaikelle on aikansa , mutta nyt on aika, kun lyhyen kaavan mukaan tehtyjen pikaratkaisuitten vauriot alkavat näkyä ensisiaisesti aluksi jäljitelmäpankkojen tolpissa. 

10. Pintakäsittely

  
Pintakäsittelyn välttävä taso on jäljitelmäpankoille poikkeuksetta riittävää. Se on jäljitelmäpankoissa yksi säästökohteista hintakilpailussa selviämisen kannalta.


Jäljitelmäpankkojen pintakäsittelyn laatu ja tolppien epäjatkuvuuskohdat romahduttavat  pankon käyttöiän alle puoleen. Rikkoumia aiheuttaa värinävoimat . Värinämurtumat näkyvät aikaisintaan vuoden ajon jälkeen, mutta enenevässä määrin kahden-, kolmen käyttövuoden jälkeen. 



Terminator XXL malliston osamäärän minimointiin on päästy uuden tekniikan suunnittelulla, ja lujuusopin totuuksien seurannalla. Samalla pankkotolppien muotoilu ja liitokset ovat tehdyt sekä tyhjänä-, että kuornattuna-ajon kannalta maksimaalisen edullisiksi.

Seuraavaksi pankkorunko ja kiinnikkeet.

Heikki Jokela 050 4129 024



Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta käyttöikää rajoiottavia suunnitteluvirheitä on jäljitelmätolpassa  kymmenen :

1. Aerodynamiikka
2. Liukuestepinnat vajavaiset
3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa

4. Hitsisaumat pyöristysalueella
5. Tolpan liitos pannkkorunkoon
6. Painolisä

7. Tolppamuoto kuormattuna
/kuormatilavuus
8. Kartiokkuus yksipuolinen
/kuormatilavuus
9. Värinänkesto
10. Pintakäsittely

08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
11.07.2020 5:55Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta !!
11.07.2020 4:02Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia : KATSO 10.7. LÄHETYS!
10.07.2020 15:00TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
10.07.2020 13:54Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
10.07.2020 13:20Triplavaimennin muutti kertaluokkaa paremmaksi koko puutavarapankon kiinnikejärjestelmän.
10.07.2020 8:30Roiskeläpät
08.07.2020 23:24TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
08.07.2020 22:43Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
08.07.2020 7:13Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Siirry arkistoon »