Pankkojen ja tolppian liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu.-Artikkeli vuodelta 2016.

09.12.2021 19.07

Tarkkaavainen nopeasti reagoiva ammattkuljettaja, Volvon jarruavustajat ja Terminator –pankkojen liukuesteet. Nämä kolme asiaa pelastivat kolmion takaa täydessä lastissa olleen puutavarayhdistelmän alle tulleen nuoren autoilijan hengen Pohjois-Pohjanmaalla viime kesän lopussa.

Pekka Inkala Oy ajaa puuta Oulun alapuolella pääasiassa UPM:n Pietarsaaren tehtaalle. Autona on vuonna 2013 hankittu kolmiakselinen Volvo ja vuodenvaihteessa yritys hankki uuden viisiakselisen Jyki –perävaunun. Koko yhdistelmä on varusteltu Terminator XXL –pankoilla.
- Hankimme ensimmäiset Terminatorit kärryymme vuonna 2012 ja siitä asti olemme niitä käyttäneet. Kuormatilan eteen tehty kehitystyö näkyy pankoissa ja nyt kokonaiskuormalakimuutosten jälkeen hyöty niillä ajettaessa on ollut iso, kertoo Pekka Inkala.
Iso kuormatila ja kevyet, kestävät pankot eivät ole kuitenkaan Inkalan mielestä Terminatoreiden paras ominaisuus.
- Pankkojen liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu. Tolpissa oleva liukuestepinta ja pankkorunkojen rautahampaat ovat asioita, jotka pitäisi löytyä automaattisesti jokaisesta pankkomallista. Nuo tekijät pitävät nipun paikallaan kovissakin rysäyksissä.

Hengenlähtö senteistä kiinni

Kovasta rysäyksestä yrityksessä on yrityksessä omakohtaista kokemusta viime kesän lopulta. Yrityksen kuljettaja oli tuttuun tapaan viemässä täyttä puukuormaa Pietarsaaren tehtaalle kun kolmion takaa ilmestyi eteen henkilöauto.
- Auto tuli suoraan yhdistelmän eteen ja hätääntynyt henkilöauton kuski tilanteen huomatessaan pysähtyi keskelle oikeaa kaistaa. Volvon jarruavustajat (Emergency Braking System) reagoivat nopeasti ja yhdistelmä teki täysjarrutuksen 80 kilometrin tuntivauhdista, kertoo Inkala.
Henkilöauto oli sen verran lähellä että törmäystä ei voinut mitenkään estää. Kuljettajan nopea reagointi kuitenkin säästi lopulta suurella todennäköisyydellä ihmishengen.
- Kuljettaja ehti väistää poliisiraportin mukaan noin 50 senttiä oikealle ennen törmäystä. Tämä mitta osoittautui vastapuolen osalta erittäin tärkeäksi, sillä kuorma-auton nokka osui suoraan kuljettajan penkin taakse. Törmäys oli niin kova että auto katkesi keskipalkin kohdalta kahtia ja auton takaosa romuttui täysin.
Hengenlähtö oli siis millimetreistä kiinni.
- Todellakin, kuljettaja jäi onneksi auton etuosaan, törmäys vei mukaan kuljettajan penkin selkänojan, mutta kuin ihmeen kaupalla kuski selvisi mustelmilla ja lyhyellä sairaalakäynnillä.
Inkala itsekään ei ollut uskoa tilanteessa käynyttä onnea todeksi.
- Kun kuljettaja soitti ja kertoi tapahtuneesta, olin täysin varma että henkilövahinkoja on tullut. Osaava ammattikuljettaja, toimivat lisälaitteet ja liukuesteet pankoissa säästivät isommilta vahingoilta, kiittelee Inkala.

Liukuesteet pitivät niput paikallaan

Kun tilanne onnettumuuspaikalla rauhoittui, oli aika tutkia vahinkoja tarkemmin. Terminator –pankkojen liukesteiden tuoma lisäturvallisuustekijä huomioitiin nopeasti.
- Vaikka yhdistelmä oli täydessä kuormassa ja juuri tehnyt täyden hätäjarrutuksen 80 km/h nopeudestä törmäten samalla henkilöautoon, oli noin 16 tonnin painoiset puutavaraniput pysyneet lähes liikkumatta paikallaan. Tämä kaikki oli pankkojen tolppien liukuesteiden sekä runkojen rautahampaiden ansiota. Ainoastaan kärryn ensimmäinen pankko oli hieman kallistunut eteen painon takia, mutta se oikeni saman tien kun kuorma purettiin.
Lähtiessään liikkumaan ja purkautumaan niput olisivat voineet tehdä todella pahaa jälkeä vilkaasti liikennöidyllä maantiellä.
- Mieti, minkälaista tuohoa ne liikkeelle lähtiessään olisivat voineet aiheuttaa. Jo pelkästään niiden raakapaino on 16 tonnia niin kuinka moninkertainen se on tuollaisen törmäyksen voimasta? Terminatoreiden liukuesteet olivat yksi tärkeä turvallisuustekijä edellä mainittujen lisäksi tässä onnettomuudessa. Mielestäni nuo pitäisivät olla vakiona kaikissa pankoissa.
- Meidän osalta ainakin nämä tuotteet ja laitteet ovat maksaneet itsensä moninkertaisesti takaisin. Jos yksikin ihmishenki pystytään säästämään, olemme siitä kiitollisia. Turvallisuus on aina ykkösasia, päättää Inkala.

24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 18.00Tuottavuus.
24.04.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
24.04.2024 15.00Neliakselinen 35 tonnin kokonaispainon puutavarayhdistelmän vetoauto.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
24.04.2024 11.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
24.04.2024 9.00MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä

Siirry arkistoon »