Pankkojen ja tolppian liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu.

22.04.2020 8:53

04.02.2016 14:25

Tarkkaavainen nopeasti reagoiva ammattkuljettaja, Volvon jarruavustajat ja Terminator –pankkojen liukuesteet. Nämä kolme asiaa pelastivat kolmion takaa täydessä lastissa olleen puutavarayhdistelmän alle tulleen nuoren autoilijan hengen Pohjois-Pohjanmaalla viime kesän lopussa.

Pekka Inkala Oy ajaa puuta Oulun alapuolella pääasiassa UPM:n Pietarsaaren tehtaalle. Autona on vuonna 2013 hankittu kolmiakselinen Volvo ja vuodenvaihteessa yritys hankki uuden viisiakselisen Jyki –perävaunun. Koko yhdistelmä on varusteltu Terminator XXL –pankoilla.
- Hankimme ensimmäiset Terminatorit kärryymme vuonna 2012 ja siitä asti olemme niitä käyttäneet. Kuormatilan eteen tehty kehitystyö näkyy pankoissa ja nyt kokonaiskuormalakimuutosten jälkeen hyöty niillä ajettaessa on ollut iso, kertoo Pekka Inkala.
Iso kuormatila ja kevyet, kestävät pankot eivät ole kuitenkaan Inkalan mielestä Terminatoreiden paras ominaisuus.
- Pankkojen liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu. Tolpissa oleva liukuestepinta ja pankkorunkojen rautahampaat ovat asioita, jotka pitäisi löytyä automaattisesti jokaisesta pankkomallista. Nuo tekijät pitävät nipun paikallaan kovissakin rysäyksissä.

Hengenlähtö senteistä kiinni

Kovasta rysäyksestä yrityksessä on yrityksessä omakohtaista kokemusta viime kesän lopulta. Yrityksen kuljettaja oli tuttuun tapaan viemässä täyttä puukuormaa Pietarsaaren tehtaalle kun kolmion takaa ilmestyi eteen henkilöauto.
- Auto tuli suoraan yhdistelmän eteen ja hätääntynyt henkilöauton kuski tilanteen huomatessaan pysähtyi keskelle oikeaa kaistaa. Volvon jarruavustajat (Emergency Braking System) reagoivat nopeasti ja yhdistelmä teki täysjarrutuksen 80 kilometrin tuntivauhdista, kertoo Inkala.
Henkilöauto oli sen verran lähellä että törmäystä ei voinut mitenkään estää. Kuljettajan nopea reagointi kuitenkin säästi lopulta suurella todennäköisyydellä ihmishengen.
- Kuljettaja ehti väistää poliisiraportin mukaan noin 50 senttiä oikealle ennen törmäystä. Tämä mitta osoittautui vastapuolen osalta erittäin tärkeäksi, sillä kuorma-auton nokka osui suoraan kuljettajan penkin taakse. Törmäys oli niin kova että auto katkesi keskipalkin kohdalta kahtia ja auton takaosa romuttui täysin.
Hengenlähtö oli siis millimetreistä kiinni.
- Todellakin, kuljettaja jäi onneksi auton etuosaan, törmäys vei mukaan kuljettajan penkin selkänojan, mutta kuin ihmeen kaupalla kuski selvisi mustelmilla ja lyhyellä sairaalakäynnillä.
Inkala itsekään ei ollut uskoa tilanteessa käynyttä onnea todeksi.
- Kun kuljettaja soitti ja kertoi tapahtuneesta, olin täysin varma että henkilövahinkoja on tullut. Osaava ammattikuljettaja, toimivat lisälaitteet ja liukuesteet pankoissa säästivät isommilta vahingoilta, kiittelee Inkala.

Liukuesteet pitivät niput paikallaan

Kun tilanne onnettumuuspaikalla rauhoittui, oli aika tutkia vahinkoja tarkemmin. Terminator –pankkojen liukesteiden tuoma lisäturvallisuustekijä huomioitiin nopeasti.
- Vaikka yhdistelmä oli täydessä kuormassa ja juuri tehnyt täyden hätäjarrutuksen 80 km/h nopeudestä törmäten samalla henkilöautoon, oli noin 16 tonnin painoiset puutavaraniput pysyneet lähes liikkumatta paikallaan. Tämä kaikki oli pankkojen tolppien liukuesteiden sekä runkojen rautahampaiden ansiota. Ainoastaan kärryn ensimmäinen pankko oli hieman kallistunut eteen painon takia, mutta se oikeni saman tien kun kuorma purettiin.
Lähtiessään liikkumaan ja purkautumaan niput olisivat voineet tehdä todella pahaa jälkeä vilkaasti liikennöidyllä maantiellä.
- Mieti, minkälaista tuohoa ne liikkeelle lähtiessään olisivat voineet aiheuttaa. Jo pelkästään niiden raakapaino on 16 tonnia niin kuinka moninkertainen se on tuollaisen törmäyksen voimasta? Terminatoreiden liukuesteet olivat yksi tärkeä turvallisuustekijä edellä mainittujen lisäksi tässä onnettomuudessa. Mielestäni nuo pitäisivät olla vakiona kaikissa pankoissa.
- Meidän osalta ainakin nämä tuotteet ja laitteet ovat maksaneet itsensä moninkertaisesti takaisin. Jos yksikin ihmishenki pystytään säästämään, olemme siitä kiitollisia. Turvallisuus on aina ykkösasia, päättää Inkala.

15.05.2020 10:10"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
29.05.2020 12:48"Paukku ja pupu" - SP- vaunut täyttyy Terminatoreilla kertalaakista.
26.05.2020 15:57Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
26.05.2020 14:14Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
25.05.2020 10:10TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
24.05.2020 11:11Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???
23.05.2020KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
23.05.2020Raakapuuyhdistelmien aerodynamiikkakehitystyötä yli 40 vuotta .
18.05.2020 8:08Löytyykö nippuvälien minimoinnista lisäeuroja???
17.05.2020 14:40Kuormansidontaa tehostettava liukuestepinnoilla.

Siirry arkistoon »