Määräykset ovat riippuvaisia hallituksen esityksessä tieliikennelakiin esitettyjen määräyksenantovaltuuksien hyväksymisestä. Tavoitteena on, että määräykset annetaan, kun Liikenne- ja viestintävirastolle tieliikennelakiin esitetyt määräyksenantovaltuudet on hyväksytty ja vahvistettu.
Kuormakoreista ja kuorman varmistamista koskevassa määräysluonnoksessa on huomioitu Euroopan komission vuonna 2014 julkaisemat eurooppalaisia parhaita toimintatapoja koskevat suuntaviivat kuorman varmistamisesta tieliikenteessä
Ohjaamon suoja
Määräysluonnoksissa esitetty mahdollinen ohjaamon suojan (4.20m maasta mitattuna) ei sellaisenaan rajoita kuorman ylimpien puitten ylilentoa törmäyksissä ja shokkijarrutuksissa. Vetoauton kuormasidonta L- nosturimallin upotuksineen on lähes mahdotonta tehdä pitäväksi nykykäytännöllä , tai uusien ehdotusten mukaisestikkaan.
Pankot
Puutavarapankoille on määritelty ehdotus, jossa perinteisen kuormatestin kuormituksella 1/4 pankon sallitusta nimelliskuormasta kuormitettuna 2 m korkeudella pankon pinnasta ja pankon kesto murtumatta ja muotoaan muuttamatta - lisäksi testi , joka määrittää 50 mm tolppataipumat testipisteestä on hyvä lisä, joskin se asettaa kovia vaateita pankkorakenteille.
Testin teko ehdotuksen mukaisesti 2/3 tolppakorkeudella vesittää hyvän ehdotuksen , koska testejä tulee pankkomallien ja pankkokorkeuksien sekä pankkoleveyksien mukaan kymmenittäin. Lisäksi on epämääräistä , se, miten tehdään jatkettavatolppamallien testaukset.
Pankkojen liukuestevaatimukset ovat asetuksen 940/ 1982 mukaiset, eikä lisävaatimuksia ole. Toivottavaa kuitenkin olisi rajoittaa alumiinirunkoisten ja puöreäliukuesteisten pankkomallien käyttöä Suomessa.
Kuormansidonta
Kuormansidontamääräyksiien on tulossa lisävaatimuksia , jotka kohdistuvat pääosin perävaunuun. Kuormasidonnan sidoksien lujuus ja määrä ja niitten kiristysvoimat saanevat lisävahvistusta. Kuormasiteitten kiinnityspisteet on määritelty ehdotuksessa ajoneuvon rungosta kiinnitettäviksi.