Kolmentuhannen laskutuskilon metsästys. 1.0 Perävaunu.

26.04.2020 11:45

Raakapuulinjoillamme on runsas joukko yhdistelmiä, joissa on komponenntivalinnoista johtuen 3.000 kg tuottamatonta "peruskuormaa" , - jopa ylikin.



Ylimääräistä painoa löytyy vetoautosta, kuormaimesta sekä perävaunusta. Kun oletetaan, että autossa tonni, kuormaimessa tonni ja perävaunussa tonni, on koko laskutuslisäpotti 3.000 kg /kuorma. - Mutta mitenkä se on mahdollista, aloitetaan perältä.

Perävaunussa on mahdollisuuksia:



Puutavaraperävaunujen katsastuspainot viisiakselisina ovat painavimmillaan jopa 9.500 kg ja kevyimmät katsastetut perävaunut ovat painaneet minimaaliset 6.800 kg. Kolmentuhannen kilon metsästyksessä varma tonni löytyy suuresta osasta perävaunuja - painoerot kun ovat ääripäistä arvioituina 2.700 kg .

Mutta mistä lisätulokilot löytyy ??? :


Yleisesti ajatellaan, että perävaunun rungosta johtuu vaunujen painoerot, mutta siellä piilee vain osatotuus. Perävaunujen runkojen ja etuvaunujen painoerot ovat valmistajasta ja vaunumallista riippuen "vain" luokkaa 500kg- 800kg..



Pankkojen lukumäärä vaihtelee kahdeksasta  kuuteen (-350kg) ja jopa neljään (-700kg).Perusperävaunumallit ovat edelleen kahdeksanpankkoisia. Kuusipankkoisten osuus on pysynyt paikallaan mutta nelipankkoiset "tukkipankkotälliset" ovat lievässä kasvussa.

Välipankot ja tukipankot kasvattavat omapainoa noin 200 kilolla.

Pankonsiirtolaite siirtorautoineen ja hydrauliikkoineen on luokkaa 400 kg.

Alumiinivanteilla kevennys on mahdollista tehdä kaikilla rengkailla ja vannekokoluokilla. Alumiinivanteista kevennys on luokassa 400 kg - 600 kg.



Akselityyppi ja rengaskokoluokista sekä jarrutyypistä löytyy säästöä, sekä kuormatilaa. Painoeroa painavimpien ja kevyimpien valintojen välillä noin 700 kg.mukaanlukien yhden akselin. ykköspyörävalinnan.

Ääripäävalintojen painoero on 2.700 kg, mutta yleisesti 1000 kg.



Ääripäistä laskemalla painoeroa löytyy 2.700 kg, mutta käytännössä viisiakselisten perävaunujen painot asettuvat liki 80%:sesti luokkaan 7.500 kg - 8.500 kg.

Seuraavaksi - löytyykö nostureistakin se
lisätonni laskutuskuormaan:



Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

Raakapuun maantiekaluston kevennys-
     ja kehitystyötä vuodesta 1976

15.05.2020 10:10"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
03.06.2020 7:00Terminator pankkojen kevään huoltopakettien tarjoukset..
03.06.2020Puutavarayhdistelmän "Terminointi" monessa tapauksessa edullisin ja tuottavin investointi.
02.06.2020 14:14Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
02.06.2020 7:36TimberRoad 2020 yhdistelmien säästökohteet.
01.06.2020 20:00TimberRoad 2020 yhdistelmäparin perävaunut.
31.05.2020 14:38Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
31.05.2020 10:57Raakapuun siirtoautot yleistyvät kiihtyvässä määrin. - Mutta mistä kasvu johtuu?
29.05.2020 23:46KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.05.2020 12:48"Paukku ja pupu" - SP- vaunut täyttyy Terminatoreilla kertalaakista.

Siirry arkistoon »