Kolmentuhannen laskutuskilon metsästys. 1.0 Perävaunu.

26.04.2020 11.45

Raakapuulinjoillamme on runsas joukko yhdistelmiä, joissa on komponenntivalinnoista johtuen 3.000 kg tuottamatonta "peruskuormaa" , - jopa ylikin.



Ylimääräistä painoa löytyy vetoautosta, kuormaimesta sekä perävaunusta. Kun oletetaan, että autossa tonni, kuormaimessa tonni ja perävaunussa tonni, on koko laskutuslisäpotti 3.000 kg /kuorma. - Mutta mitenkä se on mahdollista, aloitetaan perältä.

Perävaunussa on mahdollisuuksia:



Puutavaraperävaunujen katsastuspainot viisiakselisina ovat painavimmillaan jopa 9.500 kg ja kevyimmät katsastetut perävaunut ovat painaneet minimaaliset 6.800 kg. Kolmentuhannen kilon metsästyksessä varma tonni löytyy suuresta osasta perävaunuja - painoerot kun ovat ääripäistä arvioituina 2.700 kg .

Mutta mistä lisätulokilot löytyy ??? :


Yleisesti ajatellaan, että perävaunun rungosta johtuu vaunujen painoerot, mutta siellä piilee vain osatotuus. Perävaunujen runkojen ja etuvaunujen painoerot ovat valmistajasta ja vaunumallista riippuen "vain" luokkaa 500kg- 800kg..



Pankkojen lukumäärä vaihtelee kahdeksasta  kuuteen (-350kg) ja jopa neljään (-700kg).Perusperävaunumallit ovat edelleen kahdeksanpankkoisia. Kuusipankkoisten osuus on pysynyt paikallaan mutta nelipankkoiset "tukkipankkotälliset" ovat lievässä kasvussa.

Välipankot ja tukipankot kasvattavat omapainoa noin 200 kilolla.

Pankonsiirtolaite siirtorautoineen ja hydrauliikkoineen on luokkaa 400 kg.

Alumiinivanteilla kevennys on mahdollista tehdä kaikilla rengkailla ja vannekokoluokilla. Alumiinivanteista kevennys on luokassa 400 kg - 600 kg.



Akselityyppi ja rengaskokoluokista sekä jarrutyypistä löytyy säästöä, sekä kuormatilaa. Painoeroa painavimpien ja kevyimpien valintojen välillä noin 700 kg.mukaanlukien yhden akselin. ykköspyörävalinnan.

Ääripäävalintojen painoero on 2.700 kg, mutta yleisesti 1000 kg.



Ääripäistä laskemalla painoeroa löytyy 2.700 kg, mutta käytännössä viisiakselisten perävaunujen painot asettuvat liki 80%:sesti luokkaan 7.500 kg - 8.500 kg.

Seuraavaksi - löytyykö nostureistakin se
lisätonni laskutuskuormaan:



Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

Raakapuun maantiekaluston kevennys-
     ja kehitystyötä vuodesta 1976

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 7.00Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)

Siirry arkistoon »