Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttivalinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.

01.05.2020 19:19

:  Kuorkatilan koko on yksi tärkeistä tuottoon vaikuttavista osatekijöistä. + 5% - 10%.

Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttivalinnan. Komponenttivalinnassa keveys, kestävyys ja yhditelmän aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja. Nämä ominaisuudet ovat tärkeitä kaikissa puutavarayhdistelmäluokissa ja malleissa. - Lisäksi erittäin tärkeä ominaisuus on käyttö- ja liikenneturvallisuus , joita komponenttivalinnoilla on mahdollista kehittää.


- Käyttölujuus on itsestäänselvyys kaikilla varustevalmistajilla. Kaikki tekevät hyviä, mutta toiset onnistuvat ehkä siinäkin hieman paremmin, kuin toiset.



- Keveys on selvästi suoraa tuottoa, ja sen ymmärtävät käyttäjät ja yhdistelmävaakat tehtaalla. Mitä enemmän hyväksytystä yhdistelmäpainosta jää puulle, sitä suuremmat ovat laskutuskuormatkin. 



- Aerodynamiikka on vieläkin käsite, joka ei ole saanut sille kuuluvaa arvoaan. Kaikkien nyky-yhdistelmien aerodynamiikan kehittämisessä/korjaamisessa piilee euroja. Euromäärät ovat merkittäviä ja kaupanpäällisiksi yhdistelmä saa lisätehoja vapautuneista hevosvoimista. Nämä aerohyödyt on hyödynnettävissä,  sekä kuormattuna-, että tyhjänäajoon.



Monasti merkityksettömänä pidetty, mutta kuitenkin ehkä tärkein ominaisuus on turvallisuus. Puutavarayhdistelmän turvallisuus on yhdistelmän käyttö- , ja ajoturvallisuutta , sekä liikenneturvallisuutta kanssaliikenteelle.



Ajoneuvovalmistajien turvallisuuskehitys on ollut tehokasta jarrujen osalta. Jarrut ovat tehostuneet ja parantuneet viime vuosien aikana liki 50%:lla. Jarrutehojen kasvu on aiheuttanut sidonnan selkeän kehitystarpeen kaikille kuorma-autoluokille, mutta erityisesti se koruostuu puutavarayhdistelmien kasvaneissa nippupainoissa sekä nippukorkeuksissa.

82406640_10157912963018887_3556226448572284928_ohj

Aerodynamiikan kehityskulku on edelleen alkutekijöissään. Korjauksia on tehty vasta ajoneuvohyttien osalta , vaikka hytin osuus on vain murto-osa koko raakapuuyhdistelmän aerodynamiikkarasituksista ja- vaikutuksista. Vetoautojen ja perävcaunujen alustoissa on vielä "tynnyrin työmaa" , jota ei ole vielä edes aloitettu. Päälirakenteitten osuudella on pientä kehitystä tapahtunut, mutta enemmän kuitenkin ymmärtämättömien valmistajien puheita ja mainoslauseita. - Puutavarayhdistelmän käyttäjä voi itse vaikuttaa yhdistelmään komponenttivalinnoillaan ja kehitysvaateillaan. Nopein ja tehokkain tie aerodynamiikan vaikutuksiin on minimoida nippuvälit lastauksen yhteydessä. Yhdess'ä isossa nbippuvalissä on ilmanvastusta reippaasti hytin vastuksia enemmän !!!



Heikki Jokela 050 4129 024


15.05.2020 10:10"Kadonneen kuormatilan metsästys" : - Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta , - ja rehellisesti.
03.06.2020 7:00Terminator pankkojen kevään huoltopakettien tarjoukset..
03.06.2020Puutavarayhdistelmän "Terminointi" monessa tapauksessa edullisin ja tuottavin investointi.
02.06.2020 14:14Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
02.06.2020 7:36TimberRoad 2020 yhdistelmien säästökohteet.
01.06.2020 20:00TimberRoad 2020 yhdistelmäparin perävaunut.
31.05.2020 14:38Kolmiakselinen raakapuun "siirtoauto".
31.05.2020 10:57Raakapuun siirtoautot yleistyvät kiihtyvässä määrin. - Mutta mistä kasvu johtuu?
29.05.2020 23:46KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.05.2020 12:48"Paukku ja pupu" - SP- vaunut täyttyy Terminatoreilla kertalaakista.

Siirry arkistoon »