Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttivalinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.

04.04.2021 8:40

:  Kuorkatilan koko on yksi tärkeistä tuottoon vaikuttavista osatekijöistä. + 5% - 10%.

Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttivalinnan. Komponenttivalinnassa keveys, kestävyys ja yhditelmän aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja. Nämä ominaisuudet ovat tärkeitä kaikissa puutavarayhdistelmäluokissa ja malleissa. - Lisäksi erittäin tärkeä ominaisuus on käyttö- ja liikenneturvallisuus , joita komponenttivalinnoilla on mahdollista kehittää.


- Käyttölujuus on itsestäänselvyys kaikilla varustevalmistajilla. Kaikki tekevät hyviä, mutta toiset onnistuvat ehkä siinäkin hieman paremmin, kuin toiset.



- Keveys on selvästi suoraa tuottoa, ja sen ymmärtävät käyttäjät ja yhdistelmävaakat tehtaalla. Mitä enemmän hyväksytystä yhdistelmäpainosta jää puulle, sitä suuremmat ovat laskutuskuormatkin. 



- Aerodynamiikka on vieläkin käsite, joka ei ole saanut sille kuuluvaa arvoaan. Kaikkien nyky-yhdistelmien aerodynamiikan kehittämisessä/korjaamisessa piilee euroja. Euromäärät ovat merkittäviä ja kaupanpäällisiksi yhdistelmä saa lisätehoja vapautuneista hevosvoimista. Nämä aerohyödyt on hyödynnettävissä,  sekä kuormattuna-, että tyhjänäajoon.



Monasti merkityksettömänä pidetty, mutta kuitenkin ehkä tärkein ominaisuus on turvallisuus. Puutavarayhdistelmän turvallisuus on yhdistelmän käyttö- , ja ajoturvallisuutta , sekä liikenneturvallisuutta kanssaliikenteelle.



Ajoneuvovalmistajien turvallisuuskehitys on ollut tehokasta jarrujen osalta. Jarrut ovat tehostuneet ja parantuneet viime vuosien aikana liki 50%:lla. Jarrutehojen kasvu on aiheuttanut sidonnan selkeän kehitystarpeen kaikille kuorma-autoluokille, mutta erityisesti se koruostuu puutavarayhdistelmien kasvaneissa nippupainoissa sekä nippukorkeuksissa.

82406640_10157912963018887_3556226448572284928_ohj

Aerodynamiikan kehityskulku on edelleen alkutekijöissään. Korjauksia on tehty vasta ajoneuvohyttien osalta , vaikka hytin osuus on vain murto-osa koko raakapuuyhdistelmän aerodynamiikkarasituksista ja- vaikutuksista. Vetoautojen ja perävcaunujen alustoissa on vielä "tynnyrin työmaa" , jota ei ole vielä edes aloitettu. Päälirakenteitten osuudella on pientä kehitystä tapahtunut, mutta enemmän kuitenkin ymmärtämättömien valmistajien puheita ja mainoslauseita. - Puutavarayhdistelmän käyttäjä voi itse vaikuttaa yhdistelmään komponenttivalinnoillaan ja kehitysvaateillaan. Nopein ja tehokkain tie aerodynamiikan vaikutuksiin on minimoida nippuvälit lastauksen yhteydessä. Yhdess'ä isossa nbippuvalissä on ilmanvastusta reippaasti hytin vastuksia enemmän !!!



Heikki Jokela 050 4129 024


27.11.2021 14:12..ja paukut senkun kovenee : -Kantavuusetu + 1.000kg-1.500. Etu 10 vuodessa ja 10.000 kuormassa 100.000? -150.000?
27.11.2021 13:45Ilmavastusetu 10 vuodessa polttoainekuliuissa ja kantavuudessa(loiskuorma) minimi 25.000?.
27.11.2021 11:48KATSO TÄSTÄ 26.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
26.11.2021 20:11Onko mahdollista ??!!??
26.11.2021 12:37Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
26.11.2021 7:50Kuusipankkoisuus tuo rahaa, ja säästää luontoa.
26.11.2021 7:04Onko kuusipankkoiseen perävaunuun siirtymisessä mitään järkeä ???
24.11.2021 10:00Tiesitkö että ....???
24.11.2021 7:25Miksi Terminatoreitten leveysmittoja on kasvatettu.
23.11.2021 14:50Raakapuuvaunut - Sp, Sps, Spa, Spar

Siirry arkistoon »